New Forest.

B

bitch1

Har blivit väldigt nyfiken på rasen! När är lämplig ålder att rida in en NF? Vid vilken ungefärlig ålder har ponnyn växt klart? Hur gammal blir den i snitt? Vad använder DU din NF ponny till? Hur tunga ryttare orkar en D-ponny? /Mvh en intresserad NH-köpare?! :D

Sv: New Forest.

Lämplig åler att rida in är väl som de flesta andra hästar, treårsåldern mina ponnyer brukar jag inte rida in förrens på hösten som treåringar. Man brukar väl räkna att hästen är helt färdigväxt vid 8 års ålder. Men de olika tillväxtzonerna är färdigväxta vid olika åldrar. Min används till det mesta, dressyr, hoppning m.m. En mer viktbärande new forest har inga problem med en vuxen ryttare.

Jag hade en New Forest en gång.
Hon reds in som 3-åringen och användes till dressyr, hoppning och körning.

New Forest ponnyn är nog en av mina favoritraser.

Min var i alla fall lugn och stabil i psyket, utan att för den sakens skull bli tråkig.

Min första egna häst var en NF :love: . Hon reds in vid fyra års ålder, blev 21 år (hon fick problem med magen på slutet, fick opereras för tarmvred och behandlas akut för kolik flera gånger :crazy: Annars tror jag generellt att new forestar kan bli bra mycket äldre än så. Hon var 145cm hög och jag var ca 166cm lång och vägde ungefär 60 kg. Det var inget problem för henne - men när jag hade varit utomlands och lagt på mig tio kilo, märkte jag att hon tyckte jag var tung... :crazy: Som tur var gick jag ner snabbt igen.

NF är absolut min favoritponnyras, enligt min erfarenhet är de ärliga, framåt, okomplicerade och har massor med användningsområden. och så är de så himla charmiga! :love:

New Forest är nog en ras som jag rekomenderar starkt. Jag har haft min herre sen 1991 och har inte änny haft en tråkig dag :)
New Forestar rids in som vanliga ponnyer/hästar i tre års ålder. Dom är väldigt mångsidiga och man kan nog kalla det för en riktig allround ras. Tuffa och tåliga, trots att det så klart är skillnader på individer. Jag är vuxen och rider fortfarande på min 145 cm höga forest. Rekomenderas :banana:

Jag har en svart maffig New Forest å hon e bara SÅ SÖT! :love: :p
De e en jätte fin, stark ras. Du kan nog hitta mer info på google.se
Min kompis börja redan rida sin d-ponny när den bara var två år, och den har världens finaste steg (Kyra måste nog se upp snart :p )
Hennes pålle kan nog bära minst 70 kg. :cool:
Jag har en c ponny å hon tar mellan 55-60 kg.
Vi rider mest dressyr men vi hoppar också ganska mycket... :)
De e en COOL ras vi snackar om... :D
Ha d!

Jag har en NF som är 17 år, men mentalt så är han nog runt fem år. Jag har tävlat dressyr på honom och han har även tävlat i hoppning med en annan ryttare. Han är totalt orädd i skogen, går fram överallt (han är dock lite mörkrädd). Han är lättlastad, står lugnt i transporten osv...
Han var min första ponny som jag som vuxen har köpt tillbaka, han hade några jobbiga år hos förra ägaren men nu börjar han äntligen lita på oss igen. Jag är ca 168 och väger mellan 52-55 och det verkar han inte bry sig om!/TH

jag har ridit en new forest tills han blev 20, och tröttnade på att bli riden så ofta. han hade då gått på ridskola från att han hade varit 5 till han var 17. jag rider honom fortfarnade lite, och nu är han 22, och han beter sig fortfarande som en 6 åring.. vi brukar säga att "han blir vi aldrig av med" på skämt, men han lär nog inte dö på många år.
vi har hoppat, ridit dressyr och western med honom utan problem.. vi har även funderat på att köra in honom, men har inte kommit så långt än.
jag skulle verkligen rekomendera en NF. de är lugna, stabila, men aldrig tråkiga.

Jag säger dom de andra att lämplig ålder för inridning och när de är färdigväxta är som de flesta andra hästar. Min pålle utvecklas fortfarande, han blir sju nu i vår.

Min grabb är då ganska kraftig, bär mig utan problem som väger ca 65 kg. (suck vad trist att skriva det, har gått upp i vikt senaste året) Han kan bära upp min vikt även om jag rider dressyr barbacka, så det är inga problem för honom! :smirk:

Däremot gillar han inte att gå på bana, men det är ju individuellt och beror på hans erfarenheter med tidigare ägare. Hos mig har han fått bli en skogsmulle, det trivs han bäst med. Rider bara lite dressyr då och då på ett fält eller linknande för att hålla igång markarbetet lite. Fast han älskar att hoppa på bana om han får vara lös och utan ryttare! Beror också på tidigare erfarenheter att han är rädd för att hoppa med ryttare.

Min pålle har även burit min far (ca 85 kg) i skritt några gånger, så länge han bara behövde lufsa tyckte han inte det var något problem.

New Forest är iallafall en härlig ras tycker jag! Ärliga, samarbetsvilliga, snälla, kan vara riktigt lugna familjeponnier, klipska och helt enkelt underbara! Och sååååå söta naturligtvis... :p

Senast ändrad av en moderator:

New Forest :love: Det är en riktig ponny det!
Har en 19årig valack, iofs utlånad, men ändå (:
han är E:Karino II - Zuidpool's Rufus van Nomad
han har gått FEI dressyr med placeringar, DM-guld i Örebro osv.
en riktig läromästare, han lärde mig vad ridning var.
fruktansvärt hård i huvet dock, envisare ponny får man leta efter.
blod, svett o tårar har det vart mkt av men jag kan nog helt ärligt säga att ingen häst lärt mig så mkt som han har!

Sålde min NF nu i höstas, 2½ år var han då. Fick ett brev i dagarna att hon är, vad jag fattade det, ute och rider honom och även ridit lektion på honom. *suck*

Hoppas hoppas att jag tytt brevet fel.

Jag red 2 st NF-ponnyer när jag var yngre och den ena var då 26-27 år gammal, han blev 29 år (Merrie Master) Så nog kan dom bli gamla ;) Jag red mest i skogen, han var väldigt pigg för sin ålder..
Den andra var nog nyss inriden då (3 år) och han har nog tävlat en hel del sen har jag för mig att jag har hört men om det var hopp eller dressyr minns jag inte (Smedhults Toddy) Honom red jag oxå bara i skogen pga åldern.
Trevligare hästar får man nog leta efter, stabila i psyket och lugna, detta trots att dessa 2 var hingstar.
Nu har jag en korsning Hbl/NF hemma o han är oxå väldigt stabil o trevlig (endast 9 mån)
Jag kan varmt rekommendera NF-ponnyer!

Blev lite nyfiken på din häst eftersom jag är från Örebro. När och i vad fick han DM guld?/TH

Usch jag förstår dig verkligen. När vi hade sålt våran NF så ringde folk och berättade att dom hade sett honom på träning, tävling och det var inte positiva saker dom berättade... Men nu står han äntligen i sitt stall där han hör hemma!
Kan du inte ringa och prata med människa och höra hur det ligger till?/TH

En kompis till mig har en New Forest som blir 33 år i år. Han är pansionerad och går i hagen för att njutta av livet. Han får ibland komma ut på en promenad eller bussa i paddocken. Än är det krut i gubben.

min nf valack är snart 15 år och lika ung i sinnet som när han var unghäst. har haft honom i sen han var tre å jag elva. nu är jag snart 23 år... väger ca 50kg och är 158cm. han är ganska kraftig men jag vill inte att någon över 60kg rider på honom. han är efter Fellow och u: Lady black. riden mest i skogen men jag har även tävlat honom i hoppning. tycker att det är den bästa rasen som finns självklart :smirk:

jag har ingen NF men tycker det är trevliga och allsida ponnies... Känner en som hade en jätte go NF ponny som blev över 30år... han var pigg som en mört och älskade att hoppa och springa i skogen... trots sina 30år var han den snabbaste ponnyn i stallet och när han väl fick galoppera i skogen var det svårt att få stopp på honom... Han hoppade som en GUD! Tuvär bröt han benet på sommarbetet för 2år sedan :cry:

Jag är ännu en lycklig NF ägare...
Min kille blir 16 i vår och är jättemysig! (oftast)
Ibland kan jag dock slita mitt hår över denna extremt envisa herre, spolspiltan är inte särskilt poppis att gå ner i... transporten kan ta en stund också... Det är inte det att han är rädd eller så, det är bara bekvämare för honom att stanna hemma eller att inte bli badad... (är ju givetvis skimmel också!)Är förstås ganska säker på att detta beror på bristande respekt för mig, då jag inte har haft honom så länge... Han har dock bra respekt och är lydig när jag sitter på ryggen... men inte på marken... Ska ta tag i detta i snarast och hoppas att han ska få bättre förtroende för mig, vill inte köra med hårda tag och slag, även om det ibland är lockande när häst f*n kör ner huvudet vid närmsta grästuva och vägrar ta upp det! (är ett gigantiskt matvrak)
Jag rider mest åt dressyrhållet men hoppar små hinder ibland vilket han gillar mycket.
Min är e: Miclas Micado och ue:Smedhults Starlight Son
Jag hoppas på många fina år tillsammans med Baltzar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 375
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 000
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 304
Ridning Vi får dotterns D-ponny på söndag, arabiskt fullblod, 17 år gammal. Han är fd tävlingsponny men är just nu inte i kondition...
2
Svar
20
· Visningar
2 248

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka