Sv: Neurologiska sjukdomar på häst
Usch vad tragiskt!
På vilket sätt var din häst inte sig lik? Hur fort gick det? Min har varit förändrad sedan en månad tillbaka ungefär. Jag har dock avfärdat det lite iom att han bara är tre år. Tänkte att det är mkt som händer i kroppen och har gett honom tid.
Min är verkligen inte heller sig lik, har förändrats massor på kort tid. Ska genast kolla slemhinnorna när jag åker upp till stallet.
Tack för ditt svar! R.I.P. till din lilla pålle
När man tänker efter med vår så märktes det kanske i feb/mars.
Då skulle jag rida med en gång på morgonen och tog ut honom på gången. Han hade jättebråttom ut från boxen o var väldigt konstig, slog huvudet i väggen på boxen o var konstig, hispig. Då sa jag att nej, jag rider honom inte nu, han får gå ut. I hagen bara han gick runt runt, travade, slappnade inte av, in med huvudet i staketet o var jättekonstig.
Detta vet vi inte om det hade med sjukdomen att göra, han fick vara i en vecka, vi pratade med vår jätteduktiga distrikare, som ringde runt bland olika djursjukhus o förklarade.
Vi märkte ockås att det var mkt märken i ena hörnet av boxen, hästen smutsig i ansiktet, och ytterväggen var flyttat 15 cm...
Så den gången rullade han fast, och fick antagligen sådan panik att han blev förblindad. För han verkade inte se ordentligt riktigt.
Detta släptte efter några dagar.
Började rida igen o han var precis som vanligt.
Skickade ner honom i början på April till en duktig ryttare ner i Skåne, som också var den som red in honom, och skulle förberedas för att gå treårs...
En dag ringde M och sa det att er häst är jättekonstig o vi tror han har blivit blind, han är jättekonstig o verkar vara rädd...M hade nästan panik, trots proffsryttare o lång erfarenht av många olika hästar liksom. De hade då ringt veterinär men vi sa det att var lugna, han har antagligen rullat fast igen, han var likadan här hemma för några veckor sedan... Så de ringde veternären igen som höll med om att det mkt möjlit kunde vara så.
Dörren i boxen var svår att få upp så det verkade onekligen som att han rullat fast ännu en gång, och i panik nästan kastat sig mot dörren för å komma bort för det läskiga..
Treårs gick en vecka senare, och den veckan gjorde min häst ingenting, han vilade bara för att se om vi kunde få honom i form innan.
Vi kom ner dagen innan, på lördagen, och då märkte vi att ja, han är inte sig själv liksom. Mkt konstig o inte den resningen han hade, (hingst). Vi trodde ändå det berodde på fastrullningen o sa att jaja, vi ger de ett försök imorgon. Han var väldigt lovande så man ville ju verkligen få visat honom...
Morgonen därpå när vi lastar av honom från transporten (För första gången var han inte att han gick på raka vägen när vi lastade honom) så stilade han sig lite o visade upp sig, kom in i ridhuset o han bara dog typ. Actionen var helt väck och rörde sig inte alls som vanligt, och såg lite skärrad ut.
Började med hoppningen, han hoppade som en gud hästen i vanliga fall, men nu verkade han inte alls förstå ens vad han skulle göra. Som M sa, det var bara o sätta upp hinder, ställa sig o dricka kaffe, gå å höja och sen ta bort hindrena, väldigt lätt häst.
Då sa vi att nej, vi avbryter, han är inte sig själv.
Domarna fråga om vi inte knde lägga ner hinderna, så han fick 1-1 i hoppningen, för de ville absolut få bedöma hans gång. De såg att hästen hade något speciellt... så då gjorde vi så. Visade sina gångarter o fick diplom (trots han inte rörde sig alls som vanligt! Otroliga häst som lyckades med det..). Dock blev det missöfrstånd och vi var så inne på att han var kosntig att vi aldrig red, vi trodde det var ett poäng i från diplom, så vi red aldrig eftersom vi inte hade nån chans till diplom ädnå vad vi trodde..
Väl hemma släpptes han ut i hagen och lekte inte som han brukade med sin storebror, bara gick undan. Skyllde fortf på fastrullningen...tänkte att nu är han hemma o kan återhämta sig ordentligt.
In på datan o upptäckte att fan, vi hade tillräckliga poäng till diplom. Tog kontakt med tävlingsarrangören o de hade ju gjort fel som inte nämnde nåt om diplompoängen, de var också skärrade övr hästen..
Fick beslut om dispens att visa honom på treårstest uppe hos oss istället, veckan därpå, endast ridningen.
Så jag red han 2 ggr hemma för å känna på honom. Rörde sig inte alls som vanligt och ovilllig att galoppera.
Skyllde fortf på fastrullningen..
Kom till ridprovet o det gick ju bra o skritta o trava, men actionen fanns inte där. Skulle galoppera o fick knappt upp hästen i galopp, efter lite svett o tårar fick jag äntligen upp han i galopp o fick ett godkänt ridprov och hans diplom.
Åkte hem o vi beslöt att han skulle vila en månad.
Han bara låg ner i hagen o var superkonstig .Trodde han kanske hade ont i höften eller nåt, å ringde en equiterapeft..
han var mkt riktigt sne o då kunde vi ju skylla på att han nog hade ont av det, därför han låg ner.
Hade dom inne om nätterna eftersom han var så konstig, och han hade kissat dåligt ena natten... Mamma pratade med veterinär o dom tyckte att nej det är nog ingen fara, inte än...
Ringde dom igen på kvällen o sa att nej, nu får ni komma hit, nånting är fel!
Veterinären hade massa att göra o sa att hon inte kunde komma förrän morgonen därpå. Vad ska man göra då liksom. Jaja vi fick väl vänta.
Veterinären ringde igen vid midnatt o sa att nej jag kommer, det brukar vara galet när en hästägare känner sådär.
Kollade honom i munnen och sa att nej ,detta är inget bra, ni måste åka till skara (djursjukhuset). Hon ringde o förvarnade jourhavande medan vi påbörjade resan dit (tar en timma).
Då var han helt lilaröd i munnen och hur hängig som helst.
Kom dit mitt i natten o veterinären tog lite prover o satte på dropp o kollade lite. Mer kunde han inte göra på natten. Åkte hem.
Morgnen därpå ringer dom å säger att det ser inte alls bra ut. Förbered er för det värsta. Då hade han fått 50 liter dropp.Mycket mer än vad en mkt dålig kolikhäst får. Han svarade inte ens på det.
Ringde igen o sa att nej, ni får nog komma upp nu...
Ringer medan vi åker oc säger att de ska prova en sista grej, de tar inte bort honom idag utan måste prova det o se.
Då hade han såna fruktansvärda höga blodvärden på de röda blodkropparna, och det dom gjorde då var att tappa honom på några liter blod för å se om han fick det lättare. Och det fick han, inte bra, men mådde bra mkt bättre.
Fick då reda på att det är den sjukdomen, men att det inte finns något att göra.
De hade även knackat på hans ben o han hade inte ens reagerat. Hade ingen känsel. Inte konstigt att han inte kunde hoppa på treårs.. Visar vilken otrolig häst han var som iaf försökte, trots han inte kände något..
Dagen efter ringde dom o vi åkte dit.Pratade med veterinären som sa det att ja, det har hänt en gång i sverige tidigare att det är sådär. den hästen klarade dom i 10 dagar, genom att tappa på blod, sen hade ägaren satt stopp. Vi ville int göra det mot vår häst, han skulel aldrig ens kunna vara häst å gå i sin hage utan skulle behövas tappas på blod nästan varje dag, o äta mediciner o hti o dit. Inget liv för en häst. Han förtjänade mer än så, det ögr visserligen alla hästar vad klart...
Så då tog vi bort honom.
Han tappade otroligt mkt i vikt sista dygnet. Från att vi tyckte han va tunn när han kom hem, fortf vara tunn när han åkte dit, till att musklerna vid rggen var helt insjunkna. Han hade täcke på sig när vi kom dit o sen när jag skulle ta av det för att göra honom klar, så fick jag panik. Det var ngo det värsta jag någonsin har sett. Kommer aldrig glömma hur jag kände då.
Men som sagt, detta har veterinärena aldrig nästan sett, och det är inte många dte drabbar, verkar inte vara ärftligt eller något sådant, inget man kan påverka utan har dom det så har dom det...
Så det behöver inte alls vara något din häst ha, men jag tycker ändå du ska be din veterinär ta ett sådant blodprov. man vet aldrig.
Men verkar som din häst blivit väldigt konstig.
Hann du kolla slemhinnorna?
Håller tummarna att det inte är nåt så illa som jag just berättat, jag menar inte att vara olycksbådande, men jag tror det är bra för folk o veta.
Vi skyllde ju hela tiden på fastrullningen, hade vi nite gjort det hade han nog kommit i vet.vård tidigare. Men lätt å vara efterklok. Sen hade vi naturligtvis inte visat honom på treårs eller ridit honom om vi visste.
Just det, han blev också väldigt trött o flåsig snabbt,e ftersom han inte kunde syresätta sig..