Neurologiska sjukdomar på häst

M

mumlan81

ja.. Vilka neurologiska sjukdomar kan ni komma på, finns det botemedel för detta?

För att göra en lång historia kort, så kommer vet ut och ska kolla på min kille. Jag har haft funderingar på ngn av fästingsjukdomarna men när jag frågade vet om h*n trodde det, så avfärdade h*n det och sa att det låter mer som det är neurologiskt.

Vad finns det nu för neurologiska sjukdomar, vad kan man göra åt dem?

Nu ska vi inte måla :devil: på väggen, men kan ju vara lite bra att vara förberedd.

Tacksam för snabbt svar!

Sv: Neurologiska sjukdomar på häst

Vår häst fick en som heter Polycithemia Vera (osäker på stavningen).

Framförallt var den liknande leukemi, men den skadade även nervändarna... Gick väldigt fort, och han var väldigt olik sig själv det sista innan vi åkte till djursjukhuset, så det är nog inte det din häst har. Kolla slemhinnorna så dom inte är för röda... det är ett tecken.
Men som sagt, min märktes det otroligt mkt på det sista... Hade ingen känsel i sina ben... Dum som man var trodde vi att det berodde på en annan sak men...Samtidigt fanns det inget att göra för att påverka det, så hade inte spelat någon roll när vi märkt det.

Finaste hästen :(

Usch vad tragiskt!

På vilket sätt var din häst inte sig lik? Hur fort gick det? Min har varit förändrad sedan en månad tillbaka ungefär. Jag har dock avfärdat det lite iom att han bara är tre år. Tänkte att det är mkt som händer i kroppen och har gett honom tid.
Min är verkligen inte heller sig lik, har förändrats massor på kort tid. Ska genast kolla slemhinnorna när jag åker upp till stallet.

Tack för ditt svar! R.I.P. till din lilla pålle

EHV-1 (herpesvirus) är mest känd som abortvirus men kan även ge en neuroligisk sjukdom med förlamning som börjar i bakdelen och till slut når lungarna så att hästen slutar att andas.
sen har du botulism och olika former av förgiftning.

finns även flera virussjukdomar som ger neurologiska symptom men dom är mkt ovanliga i sverige

så har du slinger och shivering, och dom uppträder ofta på unga hästar. dessa är vad jag förstått oftast medfödda och har ett mer kronisk förlopp och symptomen brukar inte vara lika allvarliga som vid akuta virusinfektioner.

exakt vad för symptom har hästen och vad trodde din vet att det var för något?

Tack för svar.

Kanske blir en lång förklaring.

Det började från allra första början för kanske fyra månader sen (kanske längre) Då han inte vill gå fram i paddocken, visst då tänkte jag bara att han tyckte det var tråkigt att gå där (han är tre år och precis blivit inriden) Så jag började att enbart rida i skogen. Det gick jättebra. Rider ca två dagar i veckan i skogen, absolut som mest i 40 min.

Sen för ca en månad sen, tyckte jag att han förändrade beteende. Han var inte lika vaken (i huvudet) som han brukar. Började känna att han inte riktigt ville gå fram heller i skogen. Han fick då en vila på två veckor, där han bara var i hagen.

Började rida igen för två veckor sedan. Gick sådär inte alls lika framme och vaken i skogen.

Förra veckan skrittade vi rakt fram på asfalt, helt plötsligt försvinner han framför mig och går ner på knä. Står på knäna en (som kändes för mig) bra stund. Jag hoppade av och kollade honom. Ingen värme, enda som syntes var lite pälsrugg på knäna och ett litet sår på framsidan av kotan. Hoppade upp igen och red vidare. Då gick han i myrsteg, krökte huvudet och nästan bet sig i bringan. Gick med frambenen liksom på en rak linje. Tyckte oxå att han gick lite slingringt/vingligt. (typiskt unghästliknande, men inte likt honom då han varit väldigt stabil hela tiden) Har efter detta låtit honom vila..

Igår skulle jag longera honom lite i grimma och longerlina, då han hade fått ett nytt sår på benet och var lite varm/svullen. Ingen hälta syntes men jag upplevde det som om han tog mycket kortare steg på fram. Lite ponnyaktigt steg.. (inte alls som han brukar)

I morse ringde stallägaren, då hade han bajsat i krubban och när h*n skulle ta bort det, stod han bara och skakade. Efter det skulle han och boxgrannen ut i hagen. Han som i vanliga fall inte kan vara utan boxgrannen i mer än 30 sek, utan att riva sin egen box. Stod nu bara och tittade efter boxgrannen.

Jag ringde som sagt vet idag och förklarade läget. H*n kommer och ska vaccinera alla hästar i morgon. Frågade lite försynt om h*n trodde att det kunde vara ngn av fästingsjukdomarna. Nej det lät inte som det sa vet, utan mer troligt något neurologiskt. Men att h*n kollar på honom imorgon och tar några prover.

Hoppas jag fick med allt nu.

Jo, kan tilläga att han är vaccinerad för botulism

Jag har varit med om att hästar blivit förändrade och fått balansproblem av både fästingsjuka, tumörer och medfödda genetiska sjukdomar (som CA på araber och russ t ex) men även grava fall av kissing spines kan ge konstiga symptom. Din häst är så pass ung så det är väl inte så troligt iaf.

Hoppas allt går bra! :)

Usch vad tragiskt!

På vilket sätt var din häst inte sig lik? Hur fort gick det? Min har varit förändrad sedan en månad tillbaka ungefär. Jag har dock avfärdat det lite iom att han bara är tre år. Tänkte att det är mkt som händer i kroppen och har gett honom tid.
Min är verkligen inte heller sig lik, har förändrats massor på kort tid. Ska genast kolla slemhinnorna när jag åker upp till stallet.

Tack för ditt svar! R.I.P. till din lilla pålle

När man tänker efter med vår så märktes det kanske i feb/mars.
Då skulle jag rida med en gång på morgonen och tog ut honom på gången. Han hade jättebråttom ut från boxen o var väldigt konstig, slog huvudet i väggen på boxen o var konstig, hispig. Då sa jag att nej, jag rider honom inte nu, han får gå ut. I hagen bara han gick runt runt, travade, slappnade inte av, in med huvudet i staketet o var jättekonstig.
Detta vet vi inte om det hade med sjukdomen att göra, han fick vara i en vecka, vi pratade med vår jätteduktiga distrikare, som ringde runt bland olika djursjukhus o förklarade.
Vi märkte ockås att det var mkt märken i ena hörnet av boxen, hästen smutsig i ansiktet, och ytterväggen var flyttat 15 cm...
Så den gången rullade han fast, och fick antagligen sådan panik att han blev förblindad. För han verkade inte se ordentligt riktigt.
Detta släptte efter några dagar.
Började rida igen o han var precis som vanligt.

Skickade ner honom i början på April till en duktig ryttare ner i Skåne, som också var den som red in honom, och skulle förberedas för att gå treårs...
En dag ringde M och sa det att er häst är jättekonstig o vi tror han har blivit blind, han är jättekonstig o verkar vara rädd...M hade nästan panik, trots proffsryttare o lång erfarenht av många olika hästar liksom. De hade då ringt veterinär men vi sa det att var lugna, han har antagligen rullat fast igen, han var likadan här hemma för några veckor sedan... Så de ringde veternären igen som höll med om att det mkt möjlit kunde vara så.
Dörren i boxen var svår att få upp så det verkade onekligen som att han rullat fast ännu en gång, och i panik nästan kastat sig mot dörren för å komma bort för det läskiga..

Treårs gick en vecka senare, och den veckan gjorde min häst ingenting, han vilade bara för att se om vi kunde få honom i form innan.
Vi kom ner dagen innan, på lördagen, och då märkte vi att ja, han är inte sig själv liksom. Mkt konstig o inte den resningen han hade, (hingst). Vi trodde ändå det berodde på fastrullningen o sa att jaja, vi ger de ett försök imorgon. Han var väldigt lovande så man ville ju verkligen få visat honom...

Morgonen därpå när vi lastar av honom från transporten (För första gången var han inte att han gick på raka vägen när vi lastade honom) så stilade han sig lite o visade upp sig, kom in i ridhuset o han bara dog typ. Actionen var helt väck och rörde sig inte alls som vanligt, och såg lite skärrad ut.
Började med hoppningen, han hoppade som en gud hästen i vanliga fall, men nu verkade han inte alls förstå ens vad han skulle göra. Som M sa, det var bara o sätta upp hinder, ställa sig o dricka kaffe, gå å höja och sen ta bort hindrena, väldigt lätt häst.
Då sa vi att nej, vi avbryter, han är inte sig själv.

Domarna fråga om vi inte knde lägga ner hinderna, så han fick 1-1 i hoppningen, för de ville absolut få bedöma hans gång. De såg att hästen hade något speciellt... så då gjorde vi så. Visade sina gångarter o fick diplom (trots han inte rörde sig alls som vanligt! Otroliga häst som lyckades med det..). Dock blev det missöfrstånd och vi var så inne på att han var kosntig att vi aldrig red, vi trodde det var ett poäng i från diplom, så vi red aldrig eftersom vi inte hade nån chans till diplom ädnå vad vi trodde..

Väl hemma släpptes han ut i hagen och lekte inte som han brukade med sin storebror, bara gick undan. Skyllde fortf på fastrullningen...tänkte att nu är han hemma o kan återhämta sig ordentligt.
In på datan o upptäckte att fan, vi hade tillräckliga poäng till diplom. Tog kontakt med tävlingsarrangören o de hade ju gjort fel som inte nämnde nåt om diplompoängen, de var också skärrade övr hästen..
Fick beslut om dispens att visa honom på treårstest uppe hos oss istället, veckan därpå, endast ridningen.

Så jag red han 2 ggr hemma för å känna på honom. Rörde sig inte alls som vanligt och ovilllig att galoppera.

Skyllde fortf på fastrullningen..

Kom till ridprovet o det gick ju bra o skritta o trava, men actionen fanns inte där. Skulle galoppera o fick knappt upp hästen i galopp, efter lite svett o tårar fick jag äntligen upp han i galopp o fick ett godkänt ridprov och hans diplom.

Åkte hem o vi beslöt att han skulle vila en månad.

Han bara låg ner i hagen o var superkonstig .Trodde han kanske hade ont i höften eller nåt, å ringde en equiterapeft..
han var mkt riktigt sne o då kunde vi ju skylla på att han nog hade ont av det, därför han låg ner.

Hade dom inne om nätterna eftersom han var så konstig, och han hade kissat dåligt ena natten... Mamma pratade med veterinär o dom tyckte att nej det är nog ingen fara, inte än...

Ringde dom igen på kvällen o sa att nej, nu får ni komma hit, nånting är fel!
Veterinären hade massa att göra o sa att hon inte kunde komma förrän morgonen därpå. Vad ska man göra då liksom. Jaja vi fick väl vänta.
Veterinären ringde igen vid midnatt o sa att nej jag kommer, det brukar vara galet när en hästägare känner sådär.

Kollade honom i munnen och sa att nej ,detta är inget bra, ni måste åka till skara (djursjukhuset). Hon ringde o förvarnade jourhavande medan vi påbörjade resan dit (tar en timma).
Då var han helt lilaröd i munnen och hur hängig som helst.

Kom dit mitt i natten o veterinären tog lite prover o satte på dropp o kollade lite. Mer kunde han inte göra på natten. Åkte hem.

Morgnen därpå ringer dom å säger att det ser inte alls bra ut. Förbered er för det värsta. Då hade han fått 50 liter dropp.Mycket mer än vad en mkt dålig kolikhäst får. Han svarade inte ens på det.

Ringde igen o sa att nej, ni får nog komma upp nu...

Ringer medan vi åker oc säger att de ska prova en sista grej, de tar inte bort honom idag utan måste prova det o se.

Då hade han såna fruktansvärda höga blodvärden på de röda blodkropparna, och det dom gjorde då var att tappa honom på några liter blod för å se om han fick det lättare. Och det fick han, inte bra, men mådde bra mkt bättre.
Fick då reda på att det är den sjukdomen, men att det inte finns något att göra.

De hade även knackat på hans ben o han hade inte ens reagerat. Hade ingen känsel. Inte konstigt att han inte kunde hoppa på treårs.. Visar vilken otrolig häst han var som iaf försökte, trots han inte kände något.. :(

Dagen efter ringde dom o vi åkte dit.Pratade med veterinären som sa det att ja, det har hänt en gång i sverige tidigare att det är sådär. den hästen klarade dom i 10 dagar, genom att tappa på blod, sen hade ägaren satt stopp. Vi ville int göra det mot vår häst, han skulel aldrig ens kunna vara häst å gå i sin hage utan skulle behövas tappas på blod nästan varje dag, o äta mediciner o hti o dit. Inget liv för en häst. Han förtjänade mer än så, det ögr visserligen alla hästar vad klart...

Så då tog vi bort honom.
Han tappade otroligt mkt i vikt sista dygnet. Från att vi tyckte han va tunn när han kom hem, fortf vara tunn när han åkte dit, till att musklerna vid rggen var helt insjunkna. Han hade täcke på sig när vi kom dit o sen när jag skulle ta av det för att göra honom klar, så fick jag panik. Det var ngo det värsta jag någonsin har sett. Kommer aldrig glömma hur jag kände då. :(

Men som sagt, detta har veterinärena aldrig nästan sett, och det är inte många dte drabbar, verkar inte vara ärftligt eller något sådant, inget man kan påverka utan har dom det så har dom det...
Så det behöver inte alls vara något din häst ha, men jag tycker ändå du ska be din veterinär ta ett sådant blodprov. man vet aldrig.

Men verkar som din häst blivit väldigt konstig.

Hann du kolla slemhinnorna?
Håller tummarna att det inte är nåt så illa som jag just berättat, jag menar inte att vara olycksbådande, men jag tror det är bra för folk o veta.

Vi skyllde ju hela tiden på fastrullningen, hade vi nite gjort det hade han nog kommit i vet.vård tidigare. Men lätt å vara efterklok. Sen hade vi naturligtvis inte visat honom på treårs eller ridit honom om vi visste.

Just det, han blev också väldigt trött o flåsig snabbt,e ftersom han inte kunde syresätta sig..

Oh fy vilken hemsk historia! Jag lider med dig som har fått gå igenom detta. Och med din häst förståss.

Riktigt så illa är det inte med min lilla kille. Kollade slemhinnorna och de ser bra ut. Han var faktiskt ngt piggare idag oxå. Tog ut och longerade lite, bara för att se hur han verkade.

Men det är inte samma häst som det var för ett halv år sedan. Liksom inte samma vakenhet. Det är en herre med mkt huvud och temperament. Men nu är han liksom mesigt snäll. Och det är inte likt honom.

Ska be vet ta alla prover som går. Så jag får reda på vad det är.

Tack så jätte mycket för att du delade med dig av din historia, hur tragisk den än är. Ska fråga vet om det.

Jag har varit med om att hästar blivit förändrade och fått balansproblem av både fästingsjuka, tumörer och medfödda genetiska sjukdomar (som CA på araber och russ t ex) men även grava fall av kissing spines kan ge konstiga symptom. Din häst är så pass ung så det är väl inte så troligt iaf.

Hoppas allt går bra! :)

Ja, jag är ju lite inna på fästingsjukdomar, men så där i tfn trodde inte vet det när jag frågade.
Tumörer etc, syns det på blodprov? Eller måste man göra speciella undersökningar?
Ang genetiska sjukdomar, finns det ngn som vet om Meckelburger har sådana?

Om han hade haft kissing spines skulle han väl reagera mera när jag rider honom. Med att bocka och hålla på eller? Han är och har alltid varit gudasnäll när jag sitter på honom. Inga som helst problem att rida in honom.

Tack för dina tankar!!

Jag känner till två hästar som fått tumörer, den ena i nacken (nära atlaskotan) och den andra mer mellan ganscherna. Den mellan ganscherna blev så stor att den syntes utfrån medan den som satt i nacken hittades av equiterapeuten som kände igenom hästen.

Så ingen av dessa hittades för att man specifikt letade efter tumörer så jag vet faktiskt inte. Det beror förmodligen på vilken typ av tumör det rör sig om dessutom.

Vet inte mycket om Mecklenburgare dessvärre.

Oh fy vilken hemsk historia! Jag lider med dig som har fått gå igenom detta. Och med din häst förståss.

Riktigt så illa är det inte med min lilla kille. Kollade slemhinnorna och de ser bra ut. Han var faktiskt ngt piggare idag oxå. Tog ut och longerade lite, bara för att se hur han verkade.

Men det är inte samma häst som det var för ett halv år sedan. Liksom inte samma vakenhet. Det är en herre med mkt huvud och temperament. Men nu är han liksom mesigt snäll. Och det är inte likt honom.

Ska be vet ta alla prover som går. Så jag får reda på vad det är.

Tack så jätte mycket för att du delade med dig av din historia, hur tragisk den än är. Ska fråga vet om det.

Ja, det är svårt att smälta, ens nu när det ändå gått 5 månader. Inte mkt att göra.

Men skönt att din verkade må lite bättre idag, och att slemhinnorna inte var onormala. Tror inte det är något så illa som det min fick då, som tur är!!

Låter ändå lite skumt, men jag kan tyvärr inte råda om någonting mer, jag har inte varit med om det mer än med våran, och det låter inte som samma, och det hade funnits ännu mer symptom.

Hoppas veterinären kan hitta något idag, jag håller mina tummar!:)

Slinger är ju det vardagliga ordet för ataxi, vilket betyder att nervsignalerna inte går fram till bakbenen. I mitt fall berodde det på att ryggmärgen var klämd pga av en tidigare fallskada

Inte helt ovanligt

Lycka till

Mitt varmblodssto hade för nio år sedan en konstig sjukdom.
Hon var först bara trög att få fram; jag hade just köpt henne och eftersom hon var liten och tunn och omusklad, ledde jag henne bara och tyckte väl inte att det var så märkligt att hon inte ville trava bredvid en ny människa.
Hon hade svårt för att gå nerför, tog ganska stappliga steg.
Ett par veckor senare insjuknade hon i hög feber ca 40 grader, och var allmänt dålig. Kunde äta och dricka om foder resp vatten var på bekväm höjd men kunde inte stående få ner mulen på marken för att äta hö, och kunde inte få upp huvudet till kraftfoderkrubban.
Vet tog en massa prover (bl a fästingsjukdomar, abortvirus) som inte visade någonting.
Man hade några olika teorier bl a Slinger.
Med lite väntan, gick febern över och hästen började kunna stå på fötterna igen (låg i princip en månad), gick då på tre ben och orkade inte lyfta VF från marken utan den bara släpade med. Höll på så i ytterligare två månader och efter ca 3 mån stalltid, gick det att ta ut henne igen. Hon var då så svag i frampartiet att hon föll eftersom det var ca 15 cm "hopp" ner till marken från stallgolvet. Tog sig upp igen och fick vara ute en stund.

Hästen är nu 12 år gammal, fin och välmusklad, nyligen fått föl. Inga andra sjukdomar eller skador på henne under de 9 år jag haft henne.

Jag misstänker själv någon virusorsakad hjärnhinneinflammation, men något svar på vad det egentligen varit, finns inte. Den hästen tillfrisknade själv helt utan behandling. Men det tog tid.

Poängen i min historia är att ibland blir de friska av sig själva, bara man har modet att vänta ut det hela vilket min kompis, som äger stallet där hon stod och som på ett fantastiskt sätt tog hand om hästen när den var sjuk och jag var en månad utomlands på semester, gjorde.

Tack för allas svar!!

Kan ju uppdatera lite;
Vet var ute i onsdags. Konstaterade precis som jag att han inte betedde sig som en "vanlig" treåring. Och att han inte är frisk. Dock sa h*n ingenting om några neurologiska sjukdomar idag (puh).. Kunde inte säga vad h*n trodde att det var utan vi skulle börja med att ta prover. Sen får vi gå vidare om det inte skulle visa något.

Det hela slutade alltså med att tre prover togs.
1. För borrelia och erlichia
2. För allmän infektion
3. Ett extra rör att frysa ned för att kunna ta ytterligare prov om inget av de ovanstående skulle visa något.

Ska får svar på fredag och jag hoppas att något av de prov som togs visar något, så att det går och behandla och att han snart är frisk igen!

Måste ändå vara skönt att få bekräftat, annars blir det lätt att "men det känns som det är något, men veterinären ser inget konstigt".
Samtidigt som det så klart inte är roligt med en sjuk häst.

Hoppas verkligen att blodproverna visar något som är lätt att behandla. Och att ni kommer på vad det är.

Tänkte även på det, när vi var i Flyinge på treårstesten kom det fram en tjej till oss och vi beskrev situationen lite för henne. Hon sa det att man kan lägga en tröja eller något över ansiktet på hästen, och skritta den samt be den vända på sig, vinglar den då så är det troligtvis något neurologiskt, ser man ingen reaktion är det troligtvis inget sådant, utan då är det något annat som påverkar. Kanske något du kan göra hemma?

Ja, som du säger. Det ÄR skönt att även veterinären tror att det är ngt fel. Så jag inte bara inbillar mig. Även att det aldrig är roligt att ha en sjuk häst.

Håller alla tummar här hemma att det syns något på proven så att jag slipper en massa långdragna utredningar (mkt troligt eftersom han har så diffusa problem)

Ska absolut prova tröjvarianten, redan idag när jag åker till stallet! Mkt bra idé, tack så mycket. :idea:

Jag rapporterar senare hur det har gått :)

Intressant tråd tycker jag.
har din häst några mer symptom som tex viktminskning eller tappat muskler? Har h*n ont i ryggen eller någonannanstans?
Hoppas du får en diagnos och att hästen blir bra.

Han har inga direkta synliga symtom. Lite gallig på haserna bak och ser ngt trött ut på ögonen.
Han har inte tappat hull, ser fin ut i kroppen i päls och så. Han har väl inte direkt några "rid"muskler (är ju bara tre år) men rund och fin. Har inte ont någonstans, känt och klämt överallt och verkligen försökt hitta något mer konkret.

Det konstiga är ju hur han beter sig vid ridning eller longering.. Och hur han är vid hantering osv. Tidigare varit en väldigt pigg, vaken och busig unghäst. Nu är han liksom "för" snäll för att vara honom.

Kommer få svar imorgon på proverna och hoppas verkligen att det finns något där. Så vi kan behandla och han kan bli frisk. Om inte så får jag diskutera med vet om hur vi ska gå vidare.

Riktigt konstigt med honom. Det är ju inget direkt jag kan trycka på som är fel, tex en hälta. Utan det är så himla diffusa fel på honom.. Jag har aldrig varit med om liknande, trots att jag hållt på med hästar i mer än 20 år.

Senast ändrad av en moderator:

Om det inte var för att han snubblat/fallit och hur han betett sig efter det, så skulle jag inte avfärdat - pälssättning. Förra året blev min ena som en lobotomerad kossa av det. Trött, håglös, nästan apatisk, på tok för 'tam och snäll' och inte med i matchen alls.

Men som sagt, de neurologiska problemen talar ju emot det tyvärr =/ Hoppas ni får rätt på vad det är. Provade du tröjtricket?

(Närmsta jag kommer är en häst som dock inte hade det hängiga, men plötsligt gick snubblade/gick ner på knä vid ridning, ibland kunde börja gå vingligt, vissa dagar tycktes ha taski kroppskontroll etc. Den var 3½ år vid symptomdebut. I början kom det ibland, med långa intervall emellan, och det var en stor drasut (170 som treåring) och valpig och gänglig så de enstaka ggr det kom trodd man det hängde ihop med det. Sen som fyraåring kom det tätare, och han började gå omkull hux flux. Fortfarande inte ofta (de andra symptomen kom oftare dock) men tillräckligt för att inte vara engångshändelse. Han fick mer uttalade problem med, kunde börja gå i cirklar, och hade problem när hovslagaren skodde ffa bak.

Efter diverse utredningar fick han diagnosen slinger utlöst av en skada på halskotpelaren som troligen kom när han som tvååring fläkte sig på blankis. Det var någon form av undersökning i full narkos som skulle kunna ge mer svar, inkl om det fanns ngt hopp. Dock var prognosen att han skulle kunna resa sig igen efter det ungefär 50% så de avstod den och han for till hästhimlen som fyraåring. Tyvärr var jag bara 13 då och inte så himla insatt, så ingen mer info tyvärr.

Men den var inte alls hängig och sådär 'för lugn' som din. Det var en lugn häst i sig, men han blev inte slöare eller 'onormalt lugn' eller så.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
854
Senast: MML
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 135
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka