Neurologiska sjukdomar på häst

Sv: Neurologiska sjukdomar på häst

Detta är verkligen jättekonstigt, inga prover visade någonting. :confused: Veterinären tyckte att jag skulle vila honom i tre veckor och sedan börja sätta igång igen. För att då se om problemen kvarstår..

Vet inte hur jag ska göra, det känns ju inte direkt livshotande men ändå har jag en magkänsla som säger att det inte är som det ska med honom. :grin:

Hur hade ni gjort?? Vänt er till en klinik för en ordentlig utredning eller låtit honom vila i tre veckor för att sedan kolla såsom vet rekomenderade?

Provade tröjtricket med det var svårt att få en viss treårig herre att gå överhuvudtaget med den på :cool: Ska prova fler gånger under helgen så får vi se.

Jag skulle nog vila ett par v, och sen klinikutredning, hels på stort djursjukhus eller liknande med så mkt expertiskunskap som möjligt.

Men skulle oavsett vila iaf ett par v, då risken är stor att det annars är vad kliniken rek omd e inte hittar något uppenbart.

Jo jag tror det oxå. Att klinikerna rekomenderar vila eftersom han är så pass ung..

Får väl hålla extra koll på honom under vilan. Fast det känns inte helt 100 i magen. Men det verkar ju inte vara livshotande direkt.

Måste nog ha is i magen och låta han ha dessa veckor..

Absolut hålla koll, och om sämre klinik tidigare såklart. Och fattar det känns blä att vila, men precis som du själv säger är ju risken du måste det oavsett. Men känns det blä-blä så ta klinik nu, säger de vila så ta den då. Kanske hittar de ngt, kanske inte. De kan ju iaf göra de neurologiska testerna (blindhuva, flytta ben och se om de rättar spontant osv)

Wobbler? Vissa typer visar sig inte förrän hästen börjar ridas/tränas.

Btw, OM du ska vila honom innan klinik, be vet spruta med beviplex. Jäkligt 'långskott' med pälsfällning/sättning iom att de inte förklarar de neurolgiska problemen, men är ju inte farligt att prova. Och med en helt sanslös tur så kanske. Om inte annat kanske du kan utesluta att du har två parallella problem (päls + neurologiskt, dvs slöheten är en grej, vinglet en annan)

Wobbler, vad är det? Hur yttrar det sig? Har du mer info får du gärna dela med dig :)

Vet sprutade honom med beviplex när h*n var ute i onsdags. Så det är redan klart ;)

En till sak som jag upptäckte i stallet idag var att när jag kände på struphuvudet så reagerade han genom att vända bort huvudet och gå i från mig. Detta hände flera gånger. Var tvungen att prova på den andra unghästen i hagen och han brydde sig inte alls.

Frågan är om jag ska ringa och rådfråga vet och berätta den nya upptäckten..

Ah, bra md beviplex, då utesluts ju det iaf, man får ju försöka i brist på annat se allt det INTE är som ett steg närmare lösningen/svaret.

(ingen bra åsikt ang struphuvudet, skulle dock inte ringa nu utan se om det håller i isg, och även om du tar 'strax bredvid' etc)

Har nu kollat wobbler, kände inte till det namnet på shivering.

Vet du hur man gör för att ställa den diagnosen?
Bakbenen har ju aldrig varit ngt problem. Enda som finns där är ju gallorna på haserna.

Jag vet faktiskt inte fullt ut hur man ställer diagnosen. Kontraströntgen av kotkanalen tror jag. Man kollar efter en förträngning som trycker på ryggmärgen. Förträngningen kan vara konstant eller uppstå vid vissa huvud-halspositioner. Vanliga orsaker är osteochondros i lederna som sitter mellan kotorna, felställning av halskota (symptom visar sig oftast när hästen börjar böja nacken, gå i form), trappstegsbildning mellan kotorna eller bara en förträngning av kanalen som ryggmärgen löper i. Symptom är ataxi, vinglig gång, balanssvårigheter. Varierar med hur stor del av ryggmärgen som är affekterad. Vad jag har förstått.

Tack! Ska diskutera saken med min vet och se vad h*n tycker.

Fy vad jobbigt att det inte fanns något på blodproverna, även om det på sitt sätt är positivt. Men är väldigt jobbigt att känna att något är fel, utan att veta vad. Huh. :(

Hoppas verkligen på att han kommer må bättre snart och att det inte blir mer.
Uppdatera jättegärna också under tiden.

Ja, jag tycker att detta är skitjobbigt. Både de diffusa symptomen han visar och att magkänslan säger att något är fel.
Jag hade mycket hellre sett att proverna skulle visa något, vad som helst egentligen bara det hade gått att behandla och han sedan blivit frisk.

Tyvärr ska jag väl säga så har ju de flesta symptomen visat sig när jag har ridit/longerat och nu ska han ju vila. Så nu blir det ju svårt att se om det tillkommer nya. Visserligen så kanske det han har, nu försvinner av vilan. Det återstår att se..

Jag kommer att uppdatera hur det går! Om det tillkommer nytt.

Ska iaf ringa vet på måndag och fråga om halsen.

Huh, lider verkligen med dig.
Det där med magkänslan är inget roligt. :(
Jag hoppas verkligen att det kommer att försvinna iallafall.

Gör det, jag fortsätter med mitt tumhållande!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
854
Senast: MML
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 135
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka