Nervös vid hoppning. Någon mer?

P

ponny_

Jag skall nu köpa en häst och träna hoppning med.
Hade tänkt att ´starta på klubbnivå först.
Men problemet är följande.
Det kan gå bra när man tränar hoppning men när man väl kommer in på banan blir man nervös och glömmer bort vägarna.
Finns det att man kan göra större siffror för dem som är mkt nervösa? så att man ser dem lättare?

Jag tycker att siffrorna skulle sitta på toppen av hinderstödet så man ser dem när man kommer i full fart.

Har ni några tips på hur man inte blir så nervös?

Jag menar det känns så dummt att rida fel:(

Sv: Nervös vid hoppning. Någon mer?

När du går banan så gå den flera varv och memorera hur hindren ser ut och åt vilket håll du ska svänga efter varje. När du gått den några varv så ställer du dig lite avsides och blundar och tänker igenom hindren i ordning (utseende och vägar) ungefär som du skulle se den när du sitter på hästryggen. Ge dig inte förrän du faktiskt ser hela banan i huvudet. Då sitter den lite bättre iaf.

Och försök tänka att de första tävlingarna är till för att du ska lära dig. Det är träning för dig och hästen. Om du inte är nervös på träning behöver du inte bli nervös på tävling heller.

precis. jag brukar gå den massa gånger, och sen sätta mej ner och rita i marken. ^ ett annat tips just när du ska in på banan, är att sjunga lite tyst för dej själv, för då tar man djupa andetag & då kmr du bli lugn & avslappnad, liksom din häst som känner 'dina känslor'. :D LYCKA TILL !

Memorera banan flera gånger innan du ska hoppa. O när du går banan ska du helst gå den med din tränare eller någon kunnig som du litar på. O sen kan du gå ett varv runt banan själv för att verkligen koncentera dig o memorera banan. Det är bra om du kan ha din tränare med dig på tävling. Det underlättar mkt att ha någon som hjälper en på framhoppningen mm.

Jag är altid nervös före jag går in på banan, men när jag väl ar där inne så glömmer jag allt och då är det bara jag och hästen.

Om du är nervös och vill börja tävla så är det bra att ha en häst som är van vid tävlingsplatsen som kan lugna ner dig. Och en häst som du kan lita på.

Det är så jag har klarat att vara lugn när jag tävlar, och inte nervös. :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 930
Senast: Roheryn
·
Hemmet Jag trivs utmärkt i min fina lägenhet, men har lite problem med de tekniska prylarna här helt ärligt. Försökte få synmottagningen att...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 742
Senast: Amha
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 981
  • Artikel Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
3 458
Senast: Yeah but
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård