Nervös valack

P

primus1

Jag måste få råd. Köpte en valack i våras. Sedan en tid tillbaka så är han totalt rädd för allt som är runt omkring stallet och ladan. En höbal gjorde så han drog iväg ut i hagen. En torvbal var jätteläskig så han drog omkull henne som gick med honom=akutbesök. Han har nu stått på nya stället i 3 månader och borde ha vant sig vid allting som är runt ladan och hagen. Han verkar på panikångest, bara någon kommer gående runt hörnet så hoppar han till.

Sv: Nervös valack

Ja alltså det senaste exemplet på detta beteende visade sig ha ont i ett ben, och rejält ont. Han fick behandling för både ben och ond rygg, och blev nästan omgående lugn som en filbunke.

Ofta får man börja söka var problemet är, speciellt om hästen ändrar sitt beteende utan synbar orsak vilket jag uppfattar på dig att din häst har gjort.

Finns väl kanske inte så mycket att göra än att fortsätta som vanligt.
Han kommer nog vänja sig till slut. Jag vande min häst vid saker som kan komma farandes genom att gå ut i hagen och kasta runt med en kudde.
Blev inte så stor skillnad på honom då han alltid varit super cool , men hans ena hagkompis (som var väldigt känslig och lite nervös) blev lite mer van vid oväntade saker.

Man var tvungen att köra med bil till min hästs sommar hage förut, när jag kom fram till hagen så tutade jag alltid på hästarna. Första och andra gången blev dem lite skrämda, men sen vande dem sig vid det också.

Är svårt med nervösa hästar, men det gäller att inte "gå på tåna" runt omkring dem, då blir dem bara ännu nervösare. Man ska heller inte överdriva allt hela tiden, det kan också göra dem osäkra.. utan uppträd som vanligt.

En häst jag känner till var livrädd för allt och det visade sig att han nästan inte såg någonting, så säger som tidigare talare.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 326
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag skulle verkligen behöva tips och råd gällande min älskade häst. Det är en 9 årig islandshäst som jag haft sen han var 2 år, har...
2
Svar
24
· Visningar
2 576
Senast: Lobelia
·
Dressyr Hej! Jag började rida en häst nu i vintras efter att ha sålt min egna, och nu vänder jag mig hit för att försöka få lite råd innan mitt...
2
Svar
27
· Visningar
3 411
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 659
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar