Nervös, pirrig, förväntansfull...

Emma-pemma

Trådstartare
Ikväll ska jag provrida en häst! Jag blir alltid så nervös när jag ska ut och provrida. Det känns som att jag ska på en date med någon som kan bli min partner för 10-15 år framöver, och hur mycket står inte på spel då? Jag vill känna att vi passar ihop, att jag kan tycka om hästen och att den kan tycka om mig. Till det kommer att temperamentet ska vara stabilt, lugn men pigg och uppmärksam, att hästen ska vara lämplig till mitt användningsområde etc. Puh! Jag sitter som på nålar! :bump:

Har ni några tips för hur man kan lugna nerverna en smula? Jag försöker att se på det som att det inte är hela världen, men det känns verkligen som att allt står på spel!:crazy:

Det gick bra! Jag hade träffat hästen en gång förut, och gillade då temperamentet i hanteringen. Jag tycker att man lär sig mycket om en häst genom att borsta den. Man märker hur man kan flytta den, om den är känslig, om man får ta på den överallt, om den är trygg, om den är uppmärksam eller bufflig. Den här hade jag sållat ut bland dem som jag gillade, och när jag kom upp på ryggen kändes allt rätt! Jag kände mest på den, utan några som helst krav, men märkte att den var känslig för skänkel (skritt på lång tygel, serpentiner). Den hade större trav än jag förväntade mig, men det är väl ingen nackdel. Och så var den lik min älskade häst som jag fick ta bort i somras, i ridningen alltså. Jag föll som en fura! :love:

Så nu ska jag bara fixa veterinär och hitta en transport jag kan hyra, som funkar med mitt B-körkort. (Min egen är isärplockad pga renovering för tillfället.) Och sedan kan hon komma hem! :bump: (Jag kan knappt sitta stilla!!!)

Underbart, jättekul. Hoppas det går bra med besiktiningen och att ni får ett långt skadefritt liv tillsammans.

Liknande trådar

Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 844
Senast: Exotizc
·
Hästhantering Jag har alltid tagit mig an "projekt" när det kommer till hästar. Jag har aldrig köpt en färdig häst i hela mitt liv. I somras var jag...
Svar
14
· Visningar
2 583
Senast: Ewelina
·
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 318
Senast: Jealle
·
Hästhantering Min häst har alltid varit lite tittig och lättstressad, men ju mer vi åker ut och tränar på nya miljöer desto besvärligare blir han i...
Svar
14
· Visningar
4 287
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka