Nervös häst

J

jojjogalopp

Nu har bonden i byn släppt ut kona brevid våran tomt och hagar,saken är när tjejerna mina ska ut och rida så går det bra när dem går i väg, men sen när dem kommer hem sista biten så vill inte hästarna gå upp för backen för dem är rädda för korna,
tycker ni att tjejerna ska forsätta att hoppa av och leda dem sista biten eller vad ska dem gör
har ni några tips:)

Sv: Nervös häst

jag skulle nog hoppat av och lett de första gångerna, kanske stannat och kikat lite..
men efter några gånger skulle jag försöka få honom förbi så han inte tar för vana att man ska hoppa av,
sen kan de ju gå ut & gå med hästarna så slipper de hoppa av.
när min häst inte ville gå förbi en häck med skällande hundra bakom var jag tvungen att hoppa av pch muta förbi honom för han var så rädd..sen ledde jag förbi honom, tillsist fick jag tvinga förbi honom (inte med våld) , nu går han förbi utan några som helst problem.
lycka till :)

Min dotter hade försökt att driva på an i dag men d hadde han bara ryggat och ner i ett dike hahaha,nej inget kul men det va han gjorde han hadde även börjat tuggat m tänderna så et glappa.
Korna ska vara här i två veckor så vi får stå ut en skönt om han skulle få bort sin rädsla,dem går brevid korna i hagen på dagarna det går ganska oki å;)

okej..
min häst backade också ner i ett dike när jag drev när han var rädd för en sak ;) inte roligt..

tja.. min häst körde galoppskänkelvikning förbi kossehagen med nyfikna kvigor :rofl: frammåtbjudning är en bra sak, tror jag.. :crazy: Som tur väl var skrämde hon kvigorna som drog iväg åt andra hållet - och hästen min Stannade, stod och Växte 1 dm på alla håll och kanter.. sen hade jag en "stolt och modig häst" på vägen hem.. :rofl::love:

Det är nog bara helt enkelt till att vara Envis som en röd gris... misstänker dock att det kanske kan gå rätt fort frammåt när hästen väl väljer att gå förbi med dottern din på ryggen.. Det viktigaste är dock att Hon känner att hon reder ut det, oavsett vilken "väg" hon väljer. Ge honom lite tid och låt honom kika på kossorna - utan press och under ryttare.. när han står still och börjar lugna sig - be om ett steg fram, så får man ta det ett steg i taget.. Viktigaste är dock, oavsett om hon sitter på eller ej, att han kan lugna sig och bara kika på dom..

Morsans häst körde en annan intressant variant.. hon hoppade bort från vägen, bakom en buske och stod och kikade ut mellan grenarna.. :idea: (tag betäckning! Fläckiga monster!) när hon väl kommit på att det Inte var sabeltandade urtidstigrar skrittade dom fram från busken och red förbi kohagen utan mer monkademänger..

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 102
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 682
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
534
Senast: slant98
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 354
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar