Sv: Nervös häst
tja.. min häst körde galoppskänkelvikning förbi kossehagen med nyfikna kvigor
frammåtbjudning är en bra sak, tror jag..
Som tur väl var skrämde hon kvigorna som drog iväg åt andra hållet - och hästen min Stannade, stod och Växte 1 dm på alla håll och kanter.. sen hade jag en "stolt och modig häst" på vägen hem..
Det är nog bara helt enkelt till att vara Envis som en röd gris... misstänker dock att det kanske kan gå rätt fort frammåt när hästen väl väljer att gå förbi med dottern din på ryggen.. Det viktigaste är dock att Hon känner att hon reder ut det, oavsett vilken "väg" hon väljer. Ge honom lite tid och låt honom kika på kossorna - utan press och under ryttare.. när han står still och börjar lugna sig - be om ett steg fram, så får man ta det ett steg i taget.. Viktigaste är dock, oavsett om hon sitter på eller ej, att han kan lugna sig och bara kika på dom..
Morsans häst körde en annan intressant variant.. hon hoppade bort från vägen, bakom en buske och stod och kikade ut mellan grenarna..
(tag betäckning! Fläckiga monster!) när hon väl kommit på att det Inte var sabeltandade urtidstigrar skrittade dom fram från busken och red förbi kohagen utan mer monkademänger..