Nervös häst, vad kan det bero på?

Sv: Nervös häst, vad kan det bero på?

Du har redan fått en massa bra tips om hur du ska göra i ridningen och det är nog där det största problemet sitter. Tänk som så att du faktiskt har en mycket bättre kontroll på hästen när du sitter på och kan påverka den mycket mer. Har du bara balansen så ramlar du knappast av. På en skala, hur rädd tror du hästen är? Jobba utifrån det.

Vad gäller fodret så behöver du nog se över foderstaten först innan du tar bort kraftfodret. Endast grovfoder brukar räcka för en normal hobbyhäst, om hästens hö är av tillräckligt bra kvalitet och mängd.
Ta hjälp av en obunden foderrådgivare (vars arbete inte är att sälja på dig ett visst märkesfoder) för att räkna om vad hästen behöver. Är grovfodret av sämre kvalitet så kan du ändå behöva tillskottsfodra den.

/V

Ja, då ska jag börja med ridningen. Bara försöka ta det lugnt och så. Grovfodret har inte alls så högt närings och protein innehåll som man kan önska så det kanske är dumt att t bort kraftfodret helt. Men tycker du att jag ska prova att de lite mindre kraftfoder under en period och se hur han reagerar?

Tack för tipsen:D

Jag är egentligen för okunnig i frågan för att kunna ge ett bra svar.
Vad jag vet så är proteinhalten inte lika viktig för en vuxen häst som för en växande.

Om du ser över hur hullet är på din häst nu och fortsätter och har koll på utvecklingen så kan du kanske testa att byta ut en delmängd kraftfoder mot motsvarande grovfoder om du tror det hjälper. Mät först t.ex. omfånget med måttband och känn igenom hästen så du vet hur mycket som finns mellan skinn och ben.

I övrigt så upplever jag ibland att hästar kan bli lite "uttråkade" framåt vårkanten och hitta på hyss som att vara extra på tårna. :)

/V

Nej jag tycker du ska låta kraftfodret vara. Jag vet hur du känner, för att jag gjorde lika med min häst - mixtrade med havrefri musli och allt möjligt för att hon skulle "bli lugnare", men det var bara att krypa till korset till slut o erkänna att problemet började och slutade med mig.

Jobba på med ridningen du bara så löser det sig :)

Ja det är nog så det ligger till man kanske inte ska mixtra så mycket i onödan. Jar har lagt upp ett träningsschema tillsmmans med en hästfysioteraphet nu som jag ska prova i en månad så får vi se hur det blir efter det:)

Jag tror det mesta sitter hos dig, du spänner dig och tjuvhåller honom. Du tjuvhåller säkert lite extra där du vet han kan bli rädd, kanske till och med tänker lite mer på vad kan han bli rädd för och sedan när ni närmar er nått du tror att han kan reagera på så tar du lite i honom. Det behöver inte ens vara medvetet du tänker på saker han jan bli rädd för utan det kan vara nått du gör omedvetet.
Försök tänka på något annat tex (jag gjorde så när jag var elva år och hade trillat av en super nervös häst och blev rädd, tjuvhöll henne ofta när jag omedvetet tänkte framåt vad hon kunde tänkas bli rädd för.) tänk framåt på ridningen. Nu ska vi trava 100 m sedan gör vi halt, rygga 4 steg sedan trav 50 m för att sedan ta kort galopp 10 galoppsteg för att sedan bryta av till skritt. Sen fortsätter vi med öppna 10 m sedan sluta 10 m, halt och sedan bakdesvändning. Du behöver inte just ta mitt exempel men det jag menar att du hela tiden sitter och tänker framåt under hela ridturen och gör det till ett program och kör olika övningar på olika platser. Då är det mindre risk att du sitter och spänner dig under ridturen och jagar upp hästen.

En annan sak förrutom att varava ridningen med promenader och tömkörning. Och om du har kompisar i samma stall eller känner nån lite mer som står i samma stall, testa att byta häst under en hel ridtur då kan du se hur hästen funkar med annan ryttare. Om det funkar bra med den andra ryttaren kan ni byta häst nån ridtur då och då.

Ett annat tips om du ha tillgång till ridbana eller annat plätt att rida på träna balansen 1-2 gånger i veckan. Bra balans minskar rädslan för att ramla av ifall hästen blir rädd och då blir man mindre spännd och tjuvhåller inte hästen.

Ursäkta rörigt då det är svårt att skriva långa inlägg från iphonen:S

Jag förstår hur du tänker. Idag försökte jag rida mer med långa tyglar. Våran paddock ligger ungefär 20 meter från stallet och mitt emot ligger en gård som han tycker är väldigt läskig eftersom det står massa maskiner och grejor där. Innan har jag alltid ridit på relativt korta tyglar fram och tillbaka från paddocken bara för att jag vet att han kan bli rädd just vi det stället men idag försökte jag på längre tyglar och det gick lite bättre faktiskt.

Ibland kan han bara börja backa för ingenting när vi rider i paddocken, kan verkligen inte förstå vad det är han "blir rädd för" eller vad det nu kan vara. Skänklar man på i de läget backar han bara runt runt hela tiden och vill inte gå åt nåt håll alls så jag har tagit tipset av min tränare som sa att jag ska rygga han flera steg tillbaka så han tror att det är jag som säger åt han att backa så han inte har övertaget själv. Är det en bra idé tycker du?

Jättebra tips med ridningen där att man verkligen fokuserar på vad det är man tränar på och gör under hela passet för att undvika nervositet.

Tusen Tack!:rofl: :D

Ibland kan han bara börja backa för ingenting när vi rider i paddocken, kan verkligen inte förstå vad det är han "blir rädd för" eller vad det nu kan vara. Skänklar man på i de läget backar han bara runt runt hela tiden och vill inte gå åt nåt håll alls så jag har tagit tipset av min tränare som sa att jag ska rygga han flera steg tillbaka så han tror att det är jag som säger åt han att backa så han inte har övertaget själv. Är det en bra idé tycker du?

Grejen är, att han backar inte "för ingenting". Han backar för att det är något han ogillar. Dom flesta hästar brukar ge förvarning innan dom reagerar häftigt, och det får man lära sig att läsa av i god tid. Vad gör din häst? Blir han spänd, slutar han lyssna på dig, börjar han blåsa, stirrar han åt ett annat håll än det håll han går åt? I det läget ska du hitta ett sätt att få honom att vara lugn, och det är det du måste komma fram till vad det är - är det att du driver på mjukt o pratar med honom, är det att du låtsas om ingenting, är det att du distraherar honom genom att lägga in en skänkelvikning? Testa dig fram.

Jag köper f ö inte det där med att backa hästen, min häst backar så gärna så, och då står vi där långt bort från där jag vill vara o hon är helnöjd för att jag var med på att vi skulle backa ifrån det som skrämde henne. :crazy:

En sak som jag har tagit till mig är att hästen en hemskt genuin i sina reaktioner. Och då ska man inte straffa den, utan hjälpa den att komma över sin egen reaktion och förstå att det inte är någon fara, att den kan faktiskt lita på dig som ryttare.

Generellt behöver hästar minst ett år på sig för att anpassa sig till en helt ny miljö; ny ägare, nya rutiner och nya kompisar. Känsliga individer behöver säkert ännu längre tid. För övrigt måste du lära dig att slappna av i ridningen så att du inte överför din nervositet till hästen! När ni passerar något skrämmande, så ställ hästens huvud bort från det som skrämmer den. Då avdramatiserar du det hela. Prova gärna att ta bort kraftfodret. Hästar i normal träning i normalt hull behöver inte kraftfoder om kvaliten på grovfodret är bra. Vissa hästar reagerar väldigt starkt på havre. Om du ger det så tål det att tänkas på.

Det är klart att det är någonting hn reagerar på när han backar men det är svårt att förstå vad det är eftersom han gör det på såpass många olika ställen. Han blir spänd men visar inte tecken på riktig rädsla som jag varit me om tidigare med honom, han blåser inte eller visar några sådana direkt tecken för rädsla. han bara backar ocg vägrar gå fram, när man skänklar på honom gå han bara ännu mer bakåt ven om man knappt nuddar med skänkeln. Det jag brukar göra när det händer är att försöka göra halt. För att det sk fungera någorlunda måste jag vara jättelätt i handen och inte nudda honom med benen alls. Använder rösten mycket också. Grejen är den att han backar inte snabbt eller aggresivt utan som om man ryggade honom. Knepigt tycker jag :S Skänklar jag på honom för mycket och försöker få fram honom backar han åt alla håll sen innan vi kan rida vidare.

Att det kan t upp till ett år att vänja hästen var nytt för mig då kanske jag skulle lugna ner mig lite grann och inte haka upp mig på småsaker som att han inte vill gå in från hagen ibland. Allt kan ju inte vara bra efter att jag knppt haft honom i tre månader kanske? Vad tycker ni?
Jag ska absolut tänka på det med kraftfodret, ska prova att dra ner en del först ocg se vad det ger för reaktion.

Tack:D

Jag tycker du ska testa med magnesium oavsett .
Många hästar får magnesiumbrist på vintern o då blir dom mera nerviga faktiskt .
Om du tar bort kraftfodret så se till att han har grovfodertillgång dygnet runt .
Många blir lugnare av bara den ändringen .

Var kommer infon om att hästar (i vårt klimat?) har magnesiumbrist vid den här årstiden samt att det gör att de blir "nerviga"?

/V

Jag ger han mineraler och där jag köpte dem sa hon att jag inte behövde ge något mer än just den mineralpelletsen, att den innehöll kalk och allt som han behöver men jag kanske ska kolla innehåller extra en gång till så det är magnesuim i de också. Grovfodret han får idag har vi analyserat och det hade inte jättebra näringsvärde så jag måste nog komplettera upp med lite kraft iaf. Idag ger jag han betfor och korn. Om man ska minska vilket är bäst att ge. Ska jag ge lika mycket av varje eller nöja mig med bara korn?

Kollade innehållet på mineralblandningen nu och det var magnesium i:)

Jag tror att hästen inte har fått förtroende för dig än, och bara gör det som faller den in. Då får du tänka ut vad du vill lära hästen...med det menar jag, att du med din reaktion lär ut till hästen att A+B = C, där A är hästens reaktion, B är din, och C är resultatet.

Skulle nog göra som du gör, få stopp, sen fortsätta som om inget har hänt, dvs hästen får inte gå därifrån, får inte vända, o inget förändras, utan ni gör som du hade tänkt från början för att det är du som bestämmer och du vet vad du sysslar med och hästen måste acceptera o förstå det och slappna av.

Men: har du försökt skänkla på ändå, fast den fortsätter att backa? Riktigt släppa tyglarna och mana framåt och skita i att hästen backar? Vad gör han då?
Återigen - vad lär du ut till hästen? Är det "jag backar tills jag behagar stanna för att matte har förstått att hon inte vågar gå på mig"?

Jag tror att det kommer att gå över. Kämpa på du bara.

Senast ändrad:

Hej,

Min förra häst var väldigt hoppig och nervös. När jag köpte henne hade hon tidigare haft problem med en envis kotledsinflammation som hon eg inte hade några bekymmer av, men pga detta tog det en stund innan jag satte upp och började rida.

Första två veckorna gick jag ut och gick med henne ca 1 timme per dag. Detta gav oss båda möjligheten att lära känna varandra samt omgivningarna och hon fick bli lite mer stimulerad än att bara gå i hagen. När jag sedan började rida henne var hon mkt lugnare då hon kände sig relativt trygg.
Det kanske tar längre tid än två veckor, men kanske värt ett försök.

Är det så att hästen har mkt i skallen kan det vara ett försök att longera lite först innan du rider ut så att pållen får göra av med lite energi och ej är så tittig pga det.

Lycka till, hoppas det löser sig!

Eftersom han har väldigt dåligt sjävlförtroende och svårt att lita på människor p.g.a. att han haft många ägare så är det säkert så att han inte har hunnit fatta något förtroende för mig ännu. Det är nog bara jag som vill att allt ska vara perfekt från början. När man skänklar på honom och släpper tyglarna så backar han bara ännu mer aggresivt:(
Jag har ett schema nu som innehåller att jag går med honom två dagar i veckan, alltså att jag inte sitter på honom utan bara går promenader i skogen och jobbar mycket med bommar och markarbete så att han får lyfta på hovarna och kontrollera sina ben:P

Longera har jag försökt med en gång och då förstod han först i inte vad han skulle göra:P Men sen efter ett tag gick det lite bättre.

Jag ska fortsätta kämpa! :) Tack för alla svar :D

Vad får hästen att äta? Såg att du skrev att den inte var van vid så mycket kraftfoder i förra hemmet, hur mycket mer ger du den nu?

Min donna kan inte äta kraftfoder över huvudtaget. Hon blir helt prillig i huvet...:crazy: Totalt på helspänn och hoppar till för minsta lilla.

Mvh Domino_s

hos den förra ägaren fick han 11 kg Hösilage om dagen och 25 gram betfor, 25 gram korn och en dl svarthavre plus mineraler morgon och kväll. Det tyckte jag var lite så juag ökade på till12 kg hösilage och 50 gram av varje istället för 25. Tror du att det kan vara det som gjort han lite prillig i huvudet och sprättig?

Kram

Kan det möjligtvis vara som så att ditt nick kommer ifrån hästens namn? Isåfall känner jag honom sedan gammalt och kan lugna dig med att det inte är du som är orsaken till att han är spänd och stirrig. Under den tiden jag hade kontakt med honom (han ägdes av min bästa vän) så var han precis likadan och detta är 4-5 år sedan. Även då körde han med sina backningar och kunde stanna tvärt och vägra gå.
Detta är anledningen till att han aldrig gjorde karriär i det han är avlad till och även anledningen till att min kompis sålde honom. Hon tröttnade på att behöva bråka sig igenom varenda ridtur.
Jag bytte häst med henne en gång inför en ridtur, men fick nästan whiplashskador för att han tvärnitade var 20e meter för att stirra på något osynligt spöke. :D
I övrigt en väldigt trevlig och lättsam häst :love:, men just ridningen var/är till viss del jobbig. Du får gärna PM'a mig om du vill veta mer. :)

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 281
Senast: Kiwifrukt
·
Ridning Hej! Jag har ett rätt jobbigt problem med min häst, som ibland gör att jag blir rädd och totalt tappar både lusten och motivationen...
2
Svar
28
· Visningar
4 669
Senast: Mabuse
·
Träning Har på äldre dagar tagit upp ridningen igen, då vi köpt oss en gård & två hästar. " Min" häst letade jag länge efter, då jag letade...
2
Svar
38
· Visningar
4 342
Senast: walkyria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet