Nervös häst, vad kan det bero på?

Nobligan

Trådstartare
Hej alla duktiga hästmänniskor!

Jag skull behöva lite hjälp med att reda ut några frågetecken jag har angående min häst:)

Den första månaden jag hade honom var det inga som helst problem men nu det senaste så har han börjat bli väldigt rädd och fjantig när man rider ut. Han är tittig och nervös, hoppar till för minsta lilla och är på helspänn stora delar av ridturen. Detta gör att jag också blir på helspänn för att var beredd när han väl blir rädd. Vid ett tillfälle har han även tvärvänt så jag trillat av och så travade han och galopperade om varnatannat ned för vägen vi kom från och vägrade stanna.

Jag har försökt få han att fokusera på annat jobba med honom i form och ställa till vänster och höger men jag märker på hans kroppsspråk att han fortfarande är lite spänd ibland. Öronen går fram och tillbaka, lyssnar efter minsta ljud. Denna hästen har og lite för mycket i huvudet och trissar upp sig själv.

Har hört att man kan sätta bomull i hästens öron för att dämpa alla småljud som hörs tydligt när det blåser, för blåst är något han inte tycker om.

tacksam för alla tips och råd jag kan få:D

Sv: Nervös häst, vad kan det bero på?

Man kan hjälpa hästen att slappna av genom att uppmuntra den att sträcka ut framåt--nedåt. När hästen sänker hals och huvud kan ett hormon utsöndras som gör den lugnare. Om den instället går med huvudet högt händer motsatsen.

Har jobbat så med flera hästar och det är förvånansvärt effektivt!

Lycka till!

Åh, tack det sk jag prova. Är bara rädd att han vänder och sticker om det händer något oförutsett när i går där på långa tyglar och sträcker ut:P

Åh, tack det sk jag prova. Är bara rädd att han vänder och sticker om det händer något oförutsett när i går där på långa tyglar och sträcker ut:P

Ja, det kan kännas så, men där måste du föregå med gott exempel! Börjar du "tjuvhålla" och spänna dig hjälper du honom att övertyga honom om att det verkligen är farligt! Att ha långa tyglar visar hästen att det är ok att slappna av! Kanske ni skulle vara hjälpta av lite markarbete/nh-träning för att bygga upp förtroendet mellan er?
Lycka till!

Du har ju inte haft den särskilt länge så det är inte konstigt att den är nervös. Den känner inte dig, känner inte till omgivningarna ordentligt, osv. Hästar behöver lång tid för att hitta sina rutiner och slappna av. :)

Ta det lugnt bara, sitt inte och håll hårt i tyglarna utan låt honom sträcka fram näsan och titta. Försök att inte korta tygeln varje gång han hoppar till, då visar du för honom att det är lite otäckt. Sitt lugnt och stilla bara. Börjar han snurra och greja så stoppa honom, beröm när han står still, och be sedan att han ska gå framåt.

Visst kan du ge honom uppgifter, dressyrkrusiduller och annat, även ute, ser inget fel i det. Men vänta dig inte att han ska funka överallt direkt. Låt honom få tid på sig att titta, att fundera. Jag förstår absolut att du blir osäker, men rid då hellre med en annan häst som går före, eller gå ut och tömkör med honom. Det är bättre än att du sitter på hans rygg och utstrålar nervositet till en häst som redan känner sig utlämnad.

Låter precis som min häst var förr -detta har jag fått jobba mycket med! En av nycklarna är detta:

Detta gör att jag också blir på helspänn för att var beredd när han väl blir rädd.

Jag var precis likadan. Sen läste jag något som blev en aha-upplevelse - att i hästens värld finns inte "matte är på helspänn för att hon är rädd för vad jag ska hitta på" - det finns bara "matte är på helspänn" och då blir även hästen på helspänn. Det blir en ond cirkel. Inse att du o din häst är precis lika - båda två går o väntar på att "något" ska hända. Du måste börja med dig själv - intala dig själv att inget kommer att hända, ta typ bara turer på bekanta ställen där du fixar att vara avslappnad. Ditt "projekt" är att bygga upp hästens förtroende för dig - du kan inte gå o vänta på att hästen ska fixa det utan du som ryttare måste ta ansvaret.

Sen kan du ta reda på vad som funkar med just den hästen - ett tag var det stenhårt på tygeln + dressyrrörelser i skogen för min donna. Sen upptäckte jag också att en liten galopp blev hon också avslappnad av. Testa med din häst! Men envisas o försök i övrigt strunta i att hästen är spänd.

Numera kan jag rida ut på min häst på lös tygel, och dit trodde jag aldrig att vi skulle komma. :D

Lycka till! :bump:

Här kommer ett svar många kanske tycker är riktigt flum...

MEN såhär säger jag: Jag hade på min förra gård ett stall med 3 platser. I den ena boxen vart alla hästarna stirriga. De blev stressade inuti på nåt vis. En dag kom en kvinna ut och gick med slagruta i huset och kollade våra currylinjer. Hon förklarade hur det påverkar kropp och hälsa och då bad jag henne kolla den mystiska boxen o som jag misstänkte så var det mitt i boxen ett currykors så var hästarna än stod i boxen fanns det mer eller mindre curry:crazy: Detta resulterade i att den boxen vart mest reservbox o förvaringsutrymme o hästarna var mycket mer nöjda.

Kolla sånt är inte alls fel. Det där är saker som påverkar en kropp alldeles otroligt mycket. Framförallt när som i ditt fall hästen är nyinflyttad o genomgår en smärre personlighetsförändring är det en sak att fundera på.

Ursäkta men, curry? Pratar vi curry man kan äta i asiatisk mat eller vad? xD

Haha, nej absolut inte!!

Currylinjer är jordstrålning och finns som ett rutnät överallt med cirka 3 - 4 m mellanrum och går i diagonal riktning jämfört med väderstrecken. Ett currykryss definieras som en punkt där två currylinjer korsas.

Fast var stod det att hästen är stressad i boxen?
Är ju på uteturer som den blir stirrig. Eller menar du att dessa currykryss finns ute där hon rider?

Jag tror på en "ond cirkel". Ryttaren spänner sig för att den tror att hästen ska hitta på nåt. Hästen spänner sig för att ryttaren spänner sig.
Så funkar min häst.

Jag har ett ställe där hon vänt ett par gånger. Jag är beredd på det, spänner mej omedvetet och hästen vänder!
När en annan ryttare suttit på som inte vetat om detta, har hon gått förbi.

För mej har tömkörning funkat.

Håller med de andra om att det säkert är en ond cirkel, och jag bruker vara noga med att låta hästen behålla långa tyglar, så man inte själv sitter och säger "nu är det farliga saker". Tror jag att det är något hästen kommer reagera på så väljer jag att titta åt ett annat håll.

Tycker det brukar vara en bra idé att promenera med hästen om man känner sig säkrare då. eller kanske skritta ut på lugna rundor på långa tyglar och låta hästen utforska i lugn o ro.
Ha tålamod, ignorera räddhet (om det inte bara är trams, då säger jag ifrån med rösten), fortsätt lugnt framåt. Ta med lite draghjälp och trgghet kanske?

Sen måste jag ju säga att sjunga är underskattat! hästen hör inte alla konstiga ljud som den letar efter och man blir själv lugn och fokuserar på nåt annat :)

Nä, det stod väl inte att det var boxen som är problemet MEN många gånger är det just där problemet finns. De hästar som står på box står där många timmar av dygnet (även om det bara är natten) och det påverkar dem hela dagen, all hantering allt påverkas om de går runt med den inre stressen tex ett currykors kan innebära.

Jag hade t ex. två hästar som det var på nåder att köra in, så fort de flyttade ut ur boxen klickade all hantering o körningen o deras ständiga skenbenägenhet var som bortblåst... kände mig rätt elak när jag insåg att jag kämpat massor i onödan med dem bara pga dessa currylinjer i boxden som jag inte visste om att de fanns i boxen...

Det kan vara så enkelt att det är magnesiumbrist. Vi hade en tinker som alltid blev stissig den här tiden på året. Då fick hon magnesium någon vecka och i och med det blev hon lungnare. Kan vara värt att testa :)

Blir hästen ordentligt avrastad? Får den mer kraftfoder än den brukar? Ett tips är att "cantra" en gång i veckan så att hästen får springa av sig. Har även andra positiva effekter tex för lösgjordheten.

Senast ändrad:

Hartmannkryssen då, det finns inga sådana i närheten?

Ska jag vara ärlig så tror jag att det mest handlar om att du blev lugn för att du visste att hästarna slapp stå i currykryss-boxen. Det är lätt att fastna i en ond cirkel när hästarna låser sig vid något, även om vi försöker vara hur lugna som helst själva- när vi sedan släpper på våra egna spänningar överförs det effektivt till hästen.
Men, det fungerade ju uppenbarligen för er, vilken anledningen än var.

TS: Jag tror som många andra, du måste slappna av själv, hur svårt det än är! Ju mer spänd du är och ju mer du "tjuvhåller" i tyglarna, desto mer stressad bli hästen.
Sedan verkade det ju inte som du haft hästen så länge? Det brukar bli lite problematiskt när hästen bott in sig, efter första mysiga perioden s.a.s. Det vet jag att många vittnat om tidigare!

Nä, det har inget med mitt lugn o flytt ut ur boxen att göra. Båda hästarna flyttade långt innan jag fick reda på om cuyyrkorset ;)

Sen måste jag ju säga att sjunga är underskattat! hästen hör inte alla konstiga ljud som den letar efter och man blir själv lugn och fokuserar på nåt annat :)

Haha jotack jag vet xD brukar sitta och sjunga men det kan bli en hel del pinsamheter om man kommer igång och sjunger ordentligt och det kommer nån utan att man hör det :P.

nu det senaste så har han börjat bli väldigt rädd och fjantig när man rider ut. Han är tittig och nervös, hoppar till för minsta lilla och är på helspänn stora delar av ridturen. Detta gör att jag också blir på helspänn för att var beredd när han väl blir rädd.

Är du säker på att det är han som skrämmer upp dig och inte tvärt om? Testa att ignorera allt han kollar på, ifall han t.ex. stirrar på en brevlåda eller liknanade, kolla åt andra hållet och lossas som om du inte bryr dig (det gör jag ibland med min häst och det funkar bra) Ifall han spänner sig ska du bara slappna av så mycket du kan, speciellt i benen för hästen känner att du spänner dig och blir där med ännu mera nervös.

Tänk även på att ge mycket eftergift och lätta på tygeln ganska mycket och håll inte in honom. Används små, små hjälper så att han koncentrerar sig på att lyssna på dina hjälper istället för annat. För ifall man håller in en häst som är nervös/ pigg/ rädd blir det bara ännu värre och dom kan känna att det är något som bromsar eller håller fast. Dom måste ju känna att ifall det skulle vara något farligt någonstans måste dom ha lite frihet att kunna hoppa undan.

Att lära känna varandra mer och mer är ju också ett bra sett. Testa och leda ut honom från marken och ha slappt grimmskaft mellan dig och grimman, använd små signaler och styr bara när ni ska svänga eller stanna. Kolla ifall man märker någon skillnad. Är han mindre nervös? Är du mindre nervös?

och när du rider, glömm inte att andas, sitt djupt i sadeln och följ med i rörelserna, det är viktigt att han får hoppa till när det är något läskigt för då känner han sig faktiskt tryggare eftersom han väl har den möjligheten när ''faran'' är inne. Annars kan det bli att han skrämmer upp sig själv mera ifall han vet att han bara hålls in ännu mer när han blir rädd

lycka till och hoppas det funkar! :)

Tack så jättemycket för alla tips! Ni är verkligen jätteduktiga allihop.Och precis som de flesta har påpekat är det här me dlång tygle ett "problem" då man gärna vill ha nåt att ta tag i om det skulle hända något. Jag har tänkt efter och kan nu erkänna för mig själv att jag gärna håller på honom då han blir stirrig. Ska försöka sluta med detta. Så himla svårt att slappna av bara, precis som någon utav er nämnde att vet man att hästen brukar bli nervös på ett speciellt ställe spänner man sig automatiskt. Det är precis som nu på senaste tiden har han fått för sig att han inte vill gå in från hagen backar och vill inte gå nära grinden. Jag tror att han har fått en stöt och att han är rädd och därför hn inte vill gå in men när min sambo skulle ta in honom åt min ovetandes om problemet gick det hur bra som helst. man tänker nog och fokuserar för mycket på vad som skulle kunna hända osv. Jag har ju inte haft han så länge som sagt så man måste väl ha ett hila tålamod och våga prova alla olika metoder. Det var någon av mina vänner som nämde att jag skulle testa att ta bort kraftfodret helt då han fått väldigt lite innan jag köpte honom. Tror ni det är något alternativ?
Vill gärna ha mer tips:D

Tack snälla:):):)

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 281
Senast: Kiwifrukt
·
Ridning Hej! Jag har ett rätt jobbigt problem med min häst, som ibland gör att jag blir rädd och totalt tappar både lusten och motivationen...
2
Svar
28
· Visningar
4 669
Senast: Mabuse
·
Träning Har på äldre dagar tagit upp ridningen igen, då vi köpt oss en gård & två hästar. " Min" häst letade jag länge efter, då jag letade...
2
Svar
38
· Visningar
4 342
Senast: walkyria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar