Nerdömd pga överkvalificerad

Sv: Nerdömd pga överkvalificerad

Det kan inte vara för att den går i den berömda arab-formen? Hög fram och hängmatterygg? Araber har ju ofta svårrare med framåt/nedåt-sökningen och verkligen stretch ut sin överlinje och sitta ihop. Och de flesta tror ju att det är ok och att den jobbar bra "för att araber ser ut så".
De brukar ju även ha sämre gång än de bättre halvbloden.

Jag vet det för att jag känner att min häst går bra plus att andra som har kollat på när jag har ridit säger att det så fint och prydligt ut, och sen så står det att hästen tex var spänd, fast ohn inte ens var det men domaren kasnek inte gillar araber och tänker amen araber är spända sånna ska inte tävla dressyr.
Men thats dressage;)

Det är ju det osm är problemet men min häst visst hon har en lite högre form men det ska dom ju ha i dom högre klasserna;) men jag får ner henne relativt bra så att hon inte höjer nacken. Men sen är hon ju 19 år plus att araber är svanka i ryggen pga av att de har en kota mindre så de har svårare att få bakdelen under sig och arbeta uppåt, men man får ju träna på det och det är det jag håller på med.:rofl:

Det är ju det osm är problemet men min häst visst hon har en lite högre form men det ska dom ju ha i dom högre klasserna;) men jag får ner henne relativt bra så att hon inte höjer nacken. Men sen är hon ju 19 år plus att araber är svanka i ryggen pga av att de har en kota mindre så de har svårare att få bakdelen under sig och arbeta uppåt, men man får ju träna på det och det är det jag håller på med.:rofl:

Vilka klasser rider du?

Även om hästen ska vara högre i nacken i högre klasser så ska ju ryggen vara med. Och jag köper inte att araber skulle vara mer svankryggiga än andra raser. Det är helt individuellt.

Svankigare rygg? Nej, men kortare rygg.

Min flicka trampar på jätte bra och går i både lägre och högre form med rygg. Men som många araber så har hon inte gången som krävs för att hävda sej i högre klasser (bryr mej inte då ja oftast är en westernmupp :D tävlar bara dressyr i arabcupen). Och jag vill inte bli påhoppad av arabfantaster (är en själv) Jag vet att det finns araber som hävdat sej på MSV nivå, men dom är inte speciellt många.

Med det vill jag säga att ja tror knappast inte att du blir neddömd pga att du rider arab. Och dessutom låter det ju på dej som din har svårt att få med sej rygg, och då är det ju inte konstigt att du inte kom så bra?

Att de har en ryggkota mindre tror jag absolut inte gör att de får svårare att få in bäckenet vinklat under sig. Oftast beror det på att man inte kan rida sin arab på rätt sätt. För rids de rätt så har de ganska lätt för det.
Däremot så har de en högt ansatt hals som gärna blir för mycket uppåt-tänk i den delen just framför manken(förutom den mer tydliga delen framme vid nacken/huvudet). Om den tänker för mycket uppåt så kommer inte manken kunna komma upp och inte heller ryggen och då kan inte bäckenet vinklas korrekt heller.
Tyvärr är många arabryttare omedvetna om detta och fokuserar enbart på nacken, att den ska bli låg.
Hela hästens överlinje måste stretchas och hela hästens hals måste kunna tänka framåt, inte uppåt/bakåt.

Jag ser sällan arabryttare som jobbar mot det här fenomenet.
Därför döms de också ner, rätteligen. Och av den anledningen att den inte rör sig lika bra som halvbloden.

Min bästa kompis har en arab, men den går bra med ryggen. Hon tävlar i samma klasser som mig. Hon rider Nat. Lag Elit på ponny. Väldigt fin. Hennes blir inte ner dömd pga att vara arab.

Liknande trådar

Tävling Hej! På vilken nivå är dressyren och hoppningen på fälttävlans SM? Jag har försökt läsa mig till det, men förstår det som att...
Svar
1
· Visningar
1 323
Senast: hamilton1
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 504
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 644
Senast: Cambrie
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka