Nerdömd pga överkvalificerad

Sv: Nerdömd pga överkvalificerad

Jag ser inte riktigt problemet. Det står ju klart och tydligt i programmet vad man ska visa. Och är ju allmänt känt även hur hög/låg och öppen formen ska vara.

Och för mig är det en självklarhet att hästen ska kunna gå i dessa former innan man går vidare och in i en högre form.
Om hästen inte kan gå i de lägre formerna så tror jag man hoppat över ngt i grundutbildningen. Och jag kan inte tro att hästen går i en ärlig form om den inte har styrkan att bära sig i en lägre.

I min värld vill man ha ett reglage i formen. Och inte en statisk hög form. Följer hästen inte med framåt/nedåt om man ändrar ramen fram så tror jag den är spänd/för kort.

Alltså, om du ska tävla dom lägre klasserna, vilket jag tycker du ska göra så länge som du känner att din häst inte känns redo för dom högre, så är det väl bara o rida hästen i en lägre form.

En häst ska kunna gå i en lägre form avslappnat för att vara lösgjord. Du behöver ju inte rida hela passet i en låg form, utan varriera formen om du tycker det känns bättre.

När du väl ska tävla igen, så rider du fram så som det känns bäst(fast med kännslan av att hästen är lösgjord och att du kan lägga ner formen) o sen inne på banan så rider du bara i en lägre form o ser vad du får för resultat.

Om du inte enkelt klarar av att rida honom i en lägre form utan anser att du måste träna på det så tror jag inte att den höga formen är helt okej heller. Om din häst hade varit korrekt samlad hade du enklel kunnat länga ut honom lite närhelst du vill.

Variera formen, det fick jag som önskemål en gång

Om din häst är för samlad för lokal nivå, är den också för samlad för reg och nat nivå i den klassen.

Har du sett att det finns samling i lokalnivå?? Det har iallafall inte jag.. Det var iallafall vad dommaren sa. Sen kan väl inte jag ta ställning för det. Eller vad tycker du?
Ska tävla imorgon. Tänker rida i samma form o samma "samling" så får vi se vad dommaren säger.

Anpassat formen till det programmet jag skulle rida.

Står det ex arbetstrav på protokollet är det ju det man ska visa...

Hur gör du hemma då? :confused:

Jag skulle träna på att kunna variera både form och samling.

Det är ju så olika vad man rider, jag rider nästan aldrig likadant inte heller likadant på alla 3 ibland 4 hästarna. Men för Bobby så värmer jag upp i låg form i trav skritt. Tar upp han, rider sidrörelse. Sedan galopp. Avslutar i låg form i galopp trav skritt.

Men problemet är att han gärna trippar in med nosen. Det gör ju inget hemma. Dagen före tävling rider jag med pelham (två tyglar) och ute.

Har du sett att det finns samling i lokalnivå?? Det har iallafall inte jag.. Det var iallafall vad dommaren sa. Sen kan väl inte jag ta ställning för det. Eller vad tycker du?
Ska tävla imorgon. Tänker rida i samma form o samma "samling" så får vi se vad dommaren säger.

Det beror väl på klassen. Du kan ju rida en lokal LättA:5 eller 6 och där skall det ju vara samlade gångarter. Om det inte finns samling där det skall vara samling skall avdrag ges, lokalt, regionalt eller nationellt. Vad gäller tävlingen imorgon säjer jag bara Go for it! Hoppas det inte är samma domare bara. :D

Det beror väl på klassen. Du kan ju rida en lokal LättA:5 eller 6 och där skall det ju vara samlade gångarter. Om det inte finns samling där det skall vara samling skall avdrag ges, lokalt, regionalt eller nationellt. Vad gäller tävlingen imorgon säjer jag bara Go for it! Hoppas det inte är samma domare bara. :D

Men finns det LA:5/6 nat? (vet inte, det ända jag har ridit på SH är MSV B). Men jag tycker att vi gör ett försök till o se vad denna dommaren säger. Är det fel tycker ni??

En grej som jag kan tycka är tråkigt/konstigt är att det alltid borde vara ett plus för att hästen kan samla sig när det behövs. Att den samlar upp sig ett par steg innan halten för bättre balans, att den samlar galoppen för att få bättre galoppkvalitet och balans (galoppen är ju som bekant en samlad gångart :p ).
Säg då att en ryttare är bra på den biten men inte kommit till svårare rörelser eller skulle tycka det var pinsamt att tävla högre nivåer för att man är för grön (någon som ridit länge men tävlar för första gången t ex?).
Okej att man ska KUNNA anpassa formen, men i de lägen momenten faktiskt blir bättre pga form? :confused:
Bara en så simpel grej som en travvolt blir ju betydligt bättre med lite samling :p

Men finns det LA:5/6 nat? (vet inte, det ända jag har ridit på SH är MSV B). Men jag tycker att vi gör ett försök till o se vad denna dommaren säger. Är det fel tycker ni??

LA finns nationellt enligt mitt TR såvida detta inte ändrats 2006 eller 2007 ( har inte fått TR ändringarna jag beställt än ) och nej, jag tycker inte det är fel att prova ytterligare en gång i den formen du trivs att rida i. Antingen går det bättre med en ny domare eller också får du höra samma sak igen och då får du kanske ta och omvärdera formen alternativt starta en högre klass om det är värt det.

**KL**
I vilken form ska jag ha min häst i i LC? Jag hade tänkt att komma ut till hösten om nu allt går enligt planen. Tänkte för lämplighetens skull börja i LC eftersom jag inte tävlat dressyr, bara tränat..
U

Och bara tävlat hoppning några gånger.. Gissar att jag kommer att vara övernervös ;)
U

I LC ska hästen vara väl eftergiven och avspänd i en lägre och ngt öppen form.

En välutbildad häst som man normalt rider i en hög form ska ju även gå att rida i en låg form. Får man inte hästen att göra de så är man ju inte heller riktigt redo för de högre klasserna. Så öva på att rida hästen i en lägre form =)

Tävlade nu i helgen. Fick hela 7% mer denna gången. Dommaren tyckte at han gick i en jätte fin form. Han höjde nacken en gång då han spände sig. Men annars gick super. Även denna dommaren gillade han. Sedan gick han inte så jätte bra på framridningen, då han var riktig hingsthuvud. Lyssnade inte alls på mig, men sånt händer. :D Han var annars väldigt fin.

Jag har ett mycket större problem jag blir nerdömd bara för att min häst är arab :(, det är värre kan jag lova :(

Jag har ett mycket större problem jag blir nerdömd bara för att min häst är arab :(, det är värre kan jag lova :(

Hur vet du att du har blivit nerdömd pga att du har arab? Har domaren skrivit i protokollet att hon/han gett dig lägre poäng för att du har arab?

Liknande trådar

Tävling Hej! På vilken nivå är dressyren och hoppningen på fälttävlans SM? Jag har försökt läsa mig till det, men förstår det som att...
Svar
1
· Visningar
1 323
Senast: hamilton1
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 504
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 644
Senast: Cambrie
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Stora shoppingtråden III