P
ponnydamen
Pållen vi har ska ner i vikt. Lite knöligt tycker jag då vi nu ska ta det lugnt (läs hästvård om massage/låsta bogblad osv). Hon har varit inne om nätterna runt 2 veckor. Som det är nu går hon ute hela dagarna och det är ganska gott om tuggmaterial även om energivärdet kanske inte blir något speciellt. Analysen av höet har ännu inte kommit men jag har gett henne 2kg hö på kvällen och 1 på morgonen innan hon går ut. Ingen kraft eller liknande, bara äpple+morot+mineraler+b-vitamin. Hursomhelst har hon lagt på sig det hon tappat sedan hon reds igång efter sommaren. I stallet har vi ingen halm alls men jag ska åka och köpa några balar åt henne. De senaste dagarna har hon fått 1,5kg hö på kvällen och bara någon kvarts kilo på morgonen när hon ändå ska ut och tugga gräs. Hon är en medelstor rejält byggd B-ponny. Tror ni att jag kan ge henne 1 kg hö och ett kilo halm om kvällarna eller ska jag fördela maten annorlunda? Tänkte också på hur sjutton jag ska räkna på det där med halmen sedan när analysen väl kommer. Kan ju tillägga att jag inte kan det där med forderstatsberäkningar alls men tänkte kika på två olika program och jämföra sedan. I vårt stall finns det för övrigt ett program att tillgå om man vill kolla själv.
Så var det ju det där med motionen också. Det lär bara bli lite tömkörning, promenader eller liknande i skritt ett tag framöver.
Så var det ju det där med motionen också. Det lär bara bli lite tömkörning, promenader eller liknande i skritt ett tag framöver.