Ner i vikt

P

ponnydamen

Pållen vi har ska ner i vikt. Lite knöligt tycker jag då vi nu ska ta det lugnt (läs hästvård om massage/låsta bogblad osv). Hon har varit inne om nätterna runt 2 veckor. Som det är nu går hon ute hela dagarna och det är ganska gott om tuggmaterial även om energivärdet kanske inte blir något speciellt. Analysen av höet har ännu inte kommit men jag har gett henne 2kg hö på kvällen och 1 på morgonen innan hon går ut. Ingen kraft eller liknande, bara äpple+morot+mineraler+b-vitamin. Hursomhelst har hon lagt på sig det hon tappat sedan hon reds igång efter sommaren. I stallet har vi ingen halm alls men jag ska åka och köpa några balar åt henne. De senaste dagarna har hon fått 1,5kg hö på kvällen och bara någon kvarts kilo på morgonen när hon ändå ska ut och tugga gräs. Hon är en medelstor rejält byggd B-ponny. Tror ni att jag kan ge henne 1 kg hö och ett kilo halm om kvällarna eller ska jag fördela maten annorlunda? Tänkte också på hur sjutton jag ska räkna på det där med halmen sedan när analysen väl kommer. Kan ju tillägga att jag inte kan det där med forderstatsberäkningar alls men tänkte kika på två olika program och jämföra sedan. I vårt stall finns det för övrigt ett program att tillgå om man vill kolla själv.
Så var det ju det där med motionen också. Det lär bara bli lite tömkörning, promenader eller liknande i skritt ett tag framöver.

Sv: Ner i vikt

1 kg hö +1 kg halm äts upp ganska snabbt så det blir en lång natt utan något att tugga på. Jag rekomenderar att du ger grovfoder på kvällen.

Men alltså... där är ju mitt dilemma! Pållen blir ju så tjock. Jag vill inte skriva fet för jag tycker inte att hon är det, ännu. De två kilona hö hon fått på kvällen har fått henne upp i vikt rejält. Eftersom jag fått rådet utav massagetjejen att ta ner henne i vikt så att hon blir mer i form MÅSTE jag ju minska på maten. Jag gillar inte heller att låta henne stå utan mat i boxen. För min del skulle hon gärna fått gå ute fortfarande och smaskat på det gräs som finns. Det är dock ingen annan ute nattetid nu längre i vårt stall och ensam vill jag inte låta henne vara ute. Så vad göra?
I princip håller jag med dig men just hö kan jag tydligen inte ge henne mycket utav. Har ingen aning om hur mycket halm hon skulle kunna få till natten. Något kilo hö måste hon väl få till natten...? Men hur mycket halm kan jag ge tror du/ni?
Endel hästar gillar ju att ha någonting att knapra på, en äppelpinne eller liknande (utan småkvistar givetvis) kan man kanske lägga in. Synpunkter? Något mer förslag att plocka/tugga på till natten, som inte innebär en massa extra kilon?

Vill bara tillägga att när jag kommar på till stallet är det alltid lite kvar av höt i boxen.Hästarna blir norgonfodrade och sedan utsläppta efter någon timme. Så det verkar inte som hon skulle vara vrålhungrig på morgonen. Vill också säga att jag själv tidigare givit föregående pållar fri tillgång men de har inte varit lika lättfödda. Personligen tycker jag fri tillgång är smidigt och kanonbra då man vet att de alltid har något att tugga på.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 406
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 363
Senast: Mia_R
·
Övr. Katt Hejsan! Jag fick en kull med tre kattungar nu fredagskväll den 14/8 och de verkade alla må bra. Men en av dem är svagare, mindre än de...
2
Svar
30
· Visningar
3 493
Senast: MJLee
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 980

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka