Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Helt glömt att lägga upp bild .
Hejsan!
Nu är den lilla 9 veckor på dagen och allt va frid och fröjd fram till de fyllde ca 6-7 veckor.
Den lilla som jag döpt till Merida började tappa vikt igen.
Men denna viktminskningen med 80 gram på 3 dagar oroar mig
Hur tänker ni?
Infektion! Kan hon ha diarré, tex? Ibland kan kattungar ha vattentunn diarré som ser ut som kissklumpar i lådan. Kolla även ögon, öron, nos och mun efter infektionstecken och för att se slemhinnefärg . Kolla om hon är uttorkad. Ta tempen!
Om det inte är en infektion kan det finnas något fysiskt fel på kattungen, njurdefekter eller andra sjukdomar. 80 grams viktnedgång på några dagar är inte normalt. Ibland är det tyvärr så att en unge som är lite mindre och klenare vid födseln har någon form av defekt som visar sig med tiden.
Dock ska jag inte skrämma upp dig- det vanligaste är trots allt infektion, och så länge som allmäntillståndet är ok så kan man avvakta och se om kroppen själv löser det på några dagar. Småkatter är känsliga för allt från virus och bakterier till parasiter! Håll strikt kattlådehygien och byt all sand efter max några dagar (om du vet att det är "magsjuka" så är det byte av all sand dagligen som gäller!), desinfektera med kokande vatten/klor/sprit/virkon el.liknande och var lika noga med mat- och vattenskålar, filtar och hela miljön där kattungarna vistas.
Hoppas allt går bra!
Alla jag haft har tålt laktosen i yoghurten men de är bondkatter med inblandning av skogkatt.
Men hur många finns det egentligen som parar renrasiga Norska Skogkatter med huskatter? På riktigt`?