Ner i tempo

Sv: Ner i tempo

Hej!

Skillnaden mellan en "vanlig" ridkapson och en s.k. Kavasong (Spanskt namn)är just att nosjärnet är fast. I en vanlig ridkapson är nosjärnet ofta ledat eller till och med följsamt. Och nej, det stoppar definitivt inget ånglok, men ett fast nosjärn det är som att rida in i en vägg. Specielt om du har fäst det i en fast martingal. Om du verkligen använder den, förståss, och inte har den som prydnad.

Och, för att citera Anders Eriksson när han fick frågan om man inte kunde knäcka nosryggen på hästen om man tömkörde med Kapson, så svarade han att en häst i Sverige (som man vet om) har fått sin nosrygg knäckt av en Kapson (med fast nosjärn) och om det inte varit för Kapsonen hade personen som gått bredvid hästen inte överlevt.

Sedan får var och en tycka vad man vill om Kapson eller skarpa bett. En del gillar inte att ha en massa skarpt i munnen och andra tycker att ett järn på nosen är det värsta tänkbara. Åsikterna är olika.

Sv: Ner i tempo

Aha, tack för förklaringen!
Jag har 3 kapsoner varav en har aningens mindre nosjärn (musserola), ett "normalt" dvs oledat fast järn, ett har ledat. Som du kanske märker så utgår jag alltså från att det fasta oledade är det normala...
Upplever det också som skarpt jämfört med andra bettlösa alternativ å andra sidan upplever jag också att många hästar reagerar mindre för trycket över nosen om man inte redan lärt in vad man vill ha för svar. Mottrycksdjur..
Sen är såklart ett "vanligt" bett ännu mer ologiskt men kanske inte lika inbjudande att gå emot.
Min egen häst känner sig väldigt fri med kapsonen (ledad, men det var om möjligt ännu värre med oledad) känner sig lika fri som om jag hade gått med honom i grimma och grimskaft, passar det inte att lyssna är det ännu lättare än med grimma och grimskaft tycker han - bara att rycka tyglarna från matte! :rofl:

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 474
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 795
Ridning Hej! Jag är medryttare på än äldre ridtravare som för det mesta är en helt underbar häst. Innan jag blev medryttare på henne hade hon...
Svar
15
· Visningar
1 197
Senast: Lager
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 681
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30
  • Tråden för spår