Ner i tempo

Jempan

Trådstartare
Tänkte börja starta lite distans nu till våren men nu e d så att min häst e i "för bra kondis" så ja orkar knappt hålla henne när man rider på banan o tränar. Rids normalt ca 5 ggr/v o typ 1 timme åt gången. Hon har fortfarande kvar sin grundkondis från travet. Hur ska ja göra för att överhuvudtaget hålla mig kvar på hästen om hon "drar iväg"? Hoppas nån fattar va ja menar :crazy:
Rider nu på hack eller jaktstång, ska man rida på nått annat? Vill egentligen inte betsla upp men d kanske e d bästa i d här fallet? Eller?

Hjälp :angel:

Senast ändrad:
Sv: Ner i tempo

Oj det här är en jättesvår fråga. Det är klart att det bästa är att jobba med lydnaden, men jag hade en travare innan och första sträckan var jag tvungen att använda ett delat Pelham med kindkedja och martingal för att det skulle fungera, sedan kunde jag byta till vanligt bett och ta bort martingalen efter första respektive andra sträckan.
Min förra tävlingsarab lyssnar mycket bättre på hackamoret än på bett.
Lite grand är det ju en säkerhetsfråga på en tävling. Har du möjlighet att testa med ett skarpare bett när du rider ihop med andra för att se hur det fungerar?

Funkade pelham bra för dig? Vill inte behöva slita lixom :(
Kanske ska tillägga att hon knappt får nån havre (en näve) så jag fattr inte vart all energi kommer ifrån

Jag skulle nog säga att det enklaste är att jobba med ledarskapet och lydnaden, kondition måste ju hästen ha för att kunna springa långt, och med ett skarpare bett så skjuter man ju bara problemet framför sig, när hästen vänjer sig vid det måste du ta ett ännu skarpare och sen ett ännu skarpare, vad gör du när betten tar slut?

just d ja menar, därför vill ja egentligen inte ta skarpare. Men hur ska ja träna lydnad när hon inte stannar första gången utan bara ångar på? Hon slår typ om till tävlingsläge lixom

Säger som kimmis87, det är nog mer ledarskap du måste träna på. Tycker inte att man kan säga att hästen är i för bra kondition, finns måååånga hästar som är i topptrim men inte drar iväg med sina ryttare.

Känner du att hästen börjar dra iväg, nöt massa halvhalter eller sakta av från trav till skritt. Måste vara konsekvent hela tiden, tjata , tjata, tjata. Det går att bli av med, har själv haft samma problem.
Börja med att träna ledarskap från marken och ta det med dig upp på hästryggen.

Senast ändrad av en moderator:

som förra personen skrev...

när nåt inte funkar på ryggen så kan man till99% chans hitta nåt på marken som inte funkar helller, över ledarskap på marken, var helt säker på att du verkligen är ledare, hästen ska följa minsta vink, ha koll på dig helatiden!! Har du tex problem med lastning/dushning/klippning eller att få hästen att gå framåt när du vill så är du helt enkelt inte ledare över hästen!

sedan kan du lära in ett röstkomando som helt enkelt betyder stopp, ganska enkelt, på min förra valack hade jag röstkomandon både för halvhalt, sakta ner och tvärstopp, mkt användbart!

Hon lyder till 99,9% alltid annars, men just när man kommer ut på en bana eller liknande blir hon så uppspelt lixom. Slår runt i huvudet på na.

just d ja menar, därför vill ja egentligen inte ta skarpare. Men hur ska ja träna lydnad när hon inte stannar första gången utan bara ångar på? Hon slår typ om till tävlingsläge lixom

Jag är ingen distansare men det här känns som ett mer allmänt ridproblem! :p
Jobba med dressyren, försök förebygga att hästen "stänger av" och går på autopilot så slipper du förhoppningsvis det läget där du bara drar och drar och inte får någon respons. Vem vet, hästen kanske t o m tolkar det som att den får stöd för att kunna öka tempot?
Jobba på kontakt och uppmärksamhet, och börja gärna redan i skritt och jobba ett tag innan du ens går över i trav, be sen hästen trava sakta och bryt av innan hästen hunnit få upp farten minsta lilla den ökar från det sakta läget. Ta-lätta principen men försök att vara konsekvent och ge eftergift när hästen gör rätt/är på väg att göra rätt. Försök att inte DRA utan använda sits/ptrooande och kramningar i första hand, så snart du blir stark och drar bakåt finns det risk för motsatt effekt på hästen (sen måste man såklart förstärka tills man får ett svar från hästen men hellre ETT ordentligt tag följt av eftergift än segdragande). Träna övergångar mellan skritt/trav men avbryt och skritta istället om hästen börjar "stänga av" (blir stressad av det).
För dig som behöver konditionsträna hästen inför ev. distansstart kan jag förstå om det känns som en omväg. Själv anser jag att det är en nödvändighet som kommer spara in mycket tid i längden.

nej det slår inte runt i huvudet på na som du uttrycker dig, hon ignorerar dig för att du inte är ledare och gör det hon själv vill istället.

visst kan hon verka okontaktbar, men det är bara för att hon inte har en anledning till att lyssna på dig.

Hästen har ju ett invant beteende från banan som kan vara svårt att "lära om". Men när hon blir så okontaktbar så måste man bryta det på något sett. Du måste få henne att tänka på något annat.
Jag har själv en arab som så här års verkligen blir en ärthjärna imellanåt. Vi travar så mycket som möjligt när vi är på väg hemifrån för hemåt går det inte att trava. Då blir det bara kaos o bråk.
Längre framåt våren när han är i full gång så vet han om att han får springa av sig så då är han lugnare. Jag betslar upp på träning med andra hästar samt första slingan på tävling.
Kan tillägga att han är 18år så han vet om hur det går till.
Så länge du inte har fått rätt på problemet så använd ett skarpare bett just vid de tillfällen det behövs för din egen säkerhets skull.
// Linda

Rid mer och alltid långsamt! Rid så länge att hon vet att hon får utlopp för sitt rörelsebehov. Låt henne inte lägga iväg. Börjar hon bråka och "tappa konceptet", ta direkt ned henne till skritt och skritta tills hon är lugn. En del av travarnas springa-fort-glädje kommer du aldrig få bort, men det tror jag inte att du vill heller, konsten är att kunna kontrollera det hela.

Min dam är också rätt het på gröten ibland. Jag har provat i princip alla bett som finns på marknaden. Men jag har hittat det som fungerar för henne och mig. Sen har hon problem med balansen, hon försöker att springa ikapp sin egen balans, istället för att arbeta med bakbenen under sig. Det kommer jag alltid få påminna henne om, det är bara så med travare - de är lite annorlunda i konstruktionen. Vi jobbar en del med dressyren, och allteftersom har hon blivit bättre och bättre, och jag med för den delen.

Var inte rädd för att betsla upp! Jag har hellre en lugn och kontrollerbar häst på ett skarpt bett, än en okontrollerbar häst som jag får dra sönder i munnen på ett snällare bett. Jag vet ju vad jag rider med och hanterar det därefter. Det är heller inte så himlans roligt att bli omriden av en häst som uppenbarligen är utom kontroll för sin ryttare, det har jag varit med om ett antal gånger, inte roligt alls. Inte för mig, inte för min häst och definitivt inte för det andra ekipagets ryttare.

Jo men d e kanske så ja får göra då helt enkelt, rida me skarpare första slingan o hoppas att "problemet" inte ens uppstår, men gör d det har ja iaf nått o sätta emot.Sen vet ja ju inte alls hur hon uppför sig på tävling (distans) överhuvudtaget, KAN ju va jättelugn för att on e på annats ställe som vid hoppning

"Min" travare är ganska het och vill gärna tävla med andra hästar (har dock lugnat ner sig betydligt) och så fort man kommer in på en travbana så är det fullrulle... (så är det fortfarande)
Jag bävade inför min första distanstävling själv då jag trodde att hon skulle vara superhet och vilja vara först hela tiden. Men riktigt så blev det inte, hon var inte alls het utan snarare lite seg. Jag som ställt in mig på att inte rida för fort red istället nästan för sakta och pulsen ja den var nästan lägre mitt i och efter ritten än innan.
Så kanske är hon relativt lugn... =)

Hej,
Du har fått väldigt bra svar av Styltan och Mahlmt! Det är en del problem med vissa travhästar som tar tid att få bort. Är tex hästen både väldigt het och obalanserad blir det lätt att det slår slint på tävling. Min förra (har tre ridtravare nu) var verkligen galen och jag fick tipset med jaktkandar första rundan. Funkade verkligen perfekt. Red aldrig med det hemma och hon var för övrigt väldigt lydig och trevlig på dressyrbanan och vid markarbete. Hjälpte inte stort när tävlingssjälen knäppte på..
Styltan: Jag blev väldigt uppmuntrad när jag läste ditt inlägg. Fler som skrittar hem:-) Jobbigt när det är 20 minus ibland..

Som så många andra sagt redan, att öva ledarskap från marken och sedan ta med sig det upp isadeln är en bra metod. Öva på hästens lyhördhet vid backning och att gå framåt, låt sedan någon sitta på hästen och fortsätt träna den från marken. Be någon rida om er först i skritt, sen trav, sen galopp, hästen ska fortfarande hålla den fart och gångart du bestämmer dig för.

Hej, du har fått så många bra svar så mitt känns överflödigt...Men jag har ett vbl , som jag tog direkt från travet..Hade samma problem , men enda vägen till kontroll är LEDARSKAP! Finns inga genvägar..

Hejsan!

Du har fått många bra svar, tänkte bara tillägga att för mig och min häst var/är det hoppträning och markarbete med bommar som fungerara bäst. Jag har en häst som blir het som chili och med en enorm tävlingsinstingt. Dressyrarbetet (LB/LA för tillfället) tyckter jag inte gör vare sig till eller från när det sedan kommer till uteritterna, men det gör verkligen hoppträningen. En bra tränare är naturligtvis en förutsättning, och jag har haft tur och hittat en.

Från att ha ridit med en jaktstång eller pessoabett med kindkedja i hoppningen, så rider jag nu med vanligt två- eller tredelat tränsbett i hoppningen, på bara fem månaders träning. Och hästen har blivit så mycket lydigare och smidigare. Himla kul, faktiskt.

När jag rider ut har jag dock både hängslen och livrem. Kan rida med vilket bett som hellst för jag kombinerar det med en Kavasong. Det är ett fast nosjärn som sitter i nosgrimman och som jag har tyglar till. Får stopp även på ett X2000, om det skulle behövas.
Jag har dock märkt att, i vart fall min häst, är mycket hetare på vintern ute än han är på sommaren. Så på sommaren kan jag rida med vanligt bett utan Kavasongen, även med andra hästar.

Så mitt tips är: Hitta en bra tränare! Börja rida markarbete och kanske hoppa lite, om du gillar det.

Lycka till!!

Kavsong lät läskigt :crazy: Inte risk för o bryta av nått?
Ja har tyvärr avstått från o hoppa för ja har en nyopererad axel som ja inte gärna vill slå upp OM man nu skulle dimpa i backen :o

Men ja ska träna på d där me bommar. Bra tänkt...

Ehm, nog för att jag inte vet om det är exakt samma men "kavasong"-beskrivningen låter precis som en vanlig ridkapson (kanske skarpare om metallen ligger direkt mot nosryggen - vilket mest låter dumt med tanke på skav-risken). Och den skulle jag vilja se någon få stopp på min kallis med när han blir ånglok! ;)

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 474
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 795
Ridning Hej! Jag är medryttare på än äldre ridtravare som för det mesta är en helt underbar häst. Innan jag blev medryttare på henne hade hon...
Svar
15
· Visningar
1 197
Senast: Lager
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 681
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30
  • Tråden för spår