neka parning pga ägaren

kladdkaka

Trådstartare
(Jag ber om ursäkt om jag skriver rörigt men jag har många tankar och funderingar i mitt huvud)

Jag har fått en förfrågan från en tikägare/ny uppfödare som vill använda min hane till sin tik. Min hane är är meriterad, har gjort ett bra MH, är utställd med mycker bra resultat och i övrit frisk och sund och jag tycker att han är en bra representant för rasen. Jag har mycker stöd från "min" uppfödare och han tycker att min hund ska gå i avel(med rätt tikar såklart!). Min hund har tidigare parat en tik och han har en kull som nu är 9 månader.

Nu till problemet:
Den här personen som har tagit kontakt med mig nu verkar ganska oerfaren och omogen.
Det är inget fel på tiken. Det är en bra tik. Inte "jättesuperfantastiskt bra", men bra. Frisk, trevligt MH och fått bra kritik på utställning. Kullsyskonen är friska och har gjort trevliga MHn. Jag tror att det kan bli bra valpar.

Kan man neka en parning för att uppfödaren är ung och omogen? Hon har inte gjort nått fel och hon har valt en hane som passar hennes tik men det är hennes allmänna sätt som känns lite fel.

Å ena sidan känner jag att alla måste få vara nybörjare någon gång. Och någon gång måste man få ha sig första kull.

Men å andra sidan är det levande varelser som ska komma till världen med allt vad det innebär.

Min uppfödare tycker att jag ska tacka ja men han vet bara vilken tik det är och har inte pratat med ägaren.

Förlåt igen om det är rörigt att läsa och fråga om det är nått ni undrar.
Hoppas att någon kan hjälpa mig:)
 
Sv: neka parning pga ägaren

Jag tycker absolut att du kan neka. (Så länge det inte finns något kontrakt mellan dig och tikägaren?)
Man får faktist bestämma över sin egen hund, och din uppfödare får vackert respektera ditt val.
 
Sv: neka parning pga ägaren

Min uppfödare stöttar mig även om jag tackar nej. Han har sagt att jag får göra som jag vill och tror blir bra men han hade parat. Problemet är tikägaren... Hon har ju inte gjort något direkt fel...
 
Sv: neka parning pga ägaren

Kan man neka en parning för att uppfödaren är ung och omogen?

Javisst. Det finns inget som kräver att en hund ska gå i avel oavsett hur bra den är och man kan ju därför neka av vilken anledning som helst.

Tror du att tikägaren inte kommer kunna ta hand om valparna på ett bra sätt, eller inte kommer kunna hitta bra hem till dem? Har ni olika mål med eventuell avel eller annat som gör att du tvekar?
 
Sv: neka parning pga ägaren

Det är det jag är orolig för. Vad händer om det blir en jättekull med 11 hanar och hon har 4 tikar förbokade (nu är det inte så vanligt med 11valpar men det händer med jämna mellanrum)? har hon tid, plats och råd att behålla alla så länge det tar att hitta bra hem åt dom. Jag vill ju att mina "barnbarn" ska komma till jättebra hem och ha det bra.

Hon verkar ha bra koll på hundar och så länge allt går bra, och det inte blir för många valpar att hitta hem till, tror jag att hon kommer klara det bra. Men det kan man inte räkna med.

Avelsmålen är jag inte orolig för. Hon verkar ha bra syn på hund överlag och bra syn på rasen.
 
Sv: neka parning pga ägaren

Är du orolig så gör inte det. Din hund är lika delaktig i denna parning som den andra ;) om något går snett kan det skyllas på din hane också.

men om du är osäker, prata med tjejen som vill ta valparna om hennes erfarenhet, tankar och resonemang kring aveln lite mer. Känner du fortfarande att du tvivlar så tycker jag du kan säga nej.

Det är ändå din hane och du får säga nej. :)
 
Sv: neka parning pga ägaren

Du behöver inte ange någon orsak till att inte låta din hane betäcka en tik.
Din hund, ditt beslut.
 
Sv: neka parning pga ägaren

Jag vet att min hane är lika deaktig och hade jag trott att det skulle bli dåliga valpar hade jag sagt nej direkt. "Problemet" är att jag tror det blir bra valpar!;)
 
Sv: neka parning pga ägaren

Hon lär väl ta en kull oavsett om du tackar ja eller nej? Med någon annan hane alltså. Jag äger två avelshanar och brukar tänka i lite större perspektiv, vad kombinationen kommer att tillföra rasen. Man kan inte börja blanda in "personkemi" för mycket när man håller på med avel, tyvärr gör många det och parar därefter= mindre lyckade kombinationer. (Om tikägaren är rent oseriös och struntar i tester, har en dålig tik o.s.v. måste man förstås kunna neka och hålla tummarna att dom andra hanhundsägarna gör likadant..) :)
 
Sv: neka parning pga ägaren

Om hon verkar ha bra avelsmål osv osv så skulle jag nog ha diskuterat en parning med henne. Men hört mig för om hon har någon plan för valpar som inte blir sålda (råd/tid osv att ha dem hemma) och någon som hon kan vända sig till med sina funderingar, någon back-up. Kanske kan du erbjuda dig att vara bollplank.
Som du sa, någon gång är den första för alla, och hon visar ju ändå gott omdöme iom att hon har valt en bra hanhund till sin tik. Och brytt sig om MH, utställning osv, det gör ju tyvärr inte alla :/
Hon kommer ju antagligen ta valpar ändå, bättre då att hon gör det med den bästa hanhunden :)
 
Sv: neka parning pga ägaren

Om tiken är bra (det som ska kollas är ua/bra resultat), passar min hanhund och tikägaren är vettig, så nekar jag inte enbart pga att h*n inte har stor erfarenhet.

Däremot skulle jag erbjuda tikägaren att ringa min om det är något h*n funderar över under dräktigheten och om h*n vill ha tips/råd ang. valpning, såvida h*n inte har en mentor att kontakta när det är dags.
 
Sv: neka parning pga ägaren

Svar till alla:

Tack alla som svarat. Jag ska ringa och prata med henne igen och höra med henne om mentor, back-up plan mm. Självklart ska jag hjälpa henne så mycket jag kan och svara på allt jag kan.
Hon har ju som någon av er skrev visat gott omdöme genom att välja en passande hane och hon visste mycket om honom när hon ringde till mig. Så hon har gjort sin hemläxa:)Så hon har ju inte tagit första bästa grannhund till sin tik.

Och hon kommer förmodligen para även om jag säger nej så det är ju bättre för framför allt hela rasen men också för hennes egen och valparna skull att det blir en bra kombination.
 
Sv: neka parning pga ägaren

Det är det jag är orolig för. Vad händer om det blir en jättekull med 11 hanar och hon har 4 tikar förbokade (nu är det inte så vanligt med 11valpar men det händer med jämna mellanrum)? har hon tid, plats och råd att behålla alla så länge det tar att hitta bra hem åt dom. Jag vill ju att mina "barnbarn" ska komma till jättebra hem och ha det bra.

Hon verkar ha bra koll på hundar och så länge allt går bra, och det inte blir för många valpar att hitta hem till, tror jag att hon kommer klara det bra. Men det kan man inte räkna med.

Avelsmålen är jag inte orolig för. Hon verkar ha bra syn på hund överlag och bra syn på rasen.

Hon kanske har allt planerat?
Det vet du ju inte.

Men bra att du ska prata mer med henne.

I vilket fall kan du givetvis neka om du inte känner förtroende.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 280
Senast: dobbis
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 685
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
4 220
Senast: Gumman123
·
R
Hundavel & Ras I går släpptes Schäferhundens Index på avelsdata. Hela gårdagen ägnade jag åt statistik, både på egna kullar men också väldigt mycket åt...
9 10 11
Svar
213
· Visningar
14 496
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp