Negativt med skarpt bett!

W

Whatahotgirl

Hej alla bukefalister! Måste fråga er om hjälp. Jag rider min dressyrhäst på vanligt tredelat bett i dressyren, iblad även tvådelat.
Har inte haft honom länge och när jag har ridit ut så blir han så himla stark. Hittills har jag ridit på vanligt bett även där. Men en i stallet tycker jag ska byta till pelham!
Jag är rädd att han ska bli hård imunnen om jag använder det vid uteritter. Så vad tycker ni?
:banana: :bow:

Sv: Negativt med skarpt bett!

Min kompis hade samma problem med sitt sto, hon blev jätte stark när man red ut. De hade dragkamp jämt för att få stopp i skogen.

Jag tipsade henne då om att prova ett stång bett. Den modellen vi valde finns på Hööks. Den är lite snällare, tre delad, rärliga skänklar och den fungerade på henne.

Om stoppsträckan på henne var (överdrivet) 100 m på vanligt bett, så blev den 10 m på denna stång.

500496.jpg

Det är ett tips, pelham är nog skarpare än detta. Kolla runt om du kan låna av någon och prova dig fram

Whatahotgirl skrev:
Jag är rädd att han ska bli hård imunnen om jag använder det vid uteritter. Så vad tycker ni?
:banana: :bow:

Jag tycker precis tvärtom! Att behöva sitta och dra i hästen om den är stark, det gör ju i så fall hästen hård i munnen. Bättre att lägga på ett lite skarpare bett vid uteritter och slippa tjafsa. Då kan du rida mjuk och fint utan dragkamp. Eller varför inte prova bettlöst, t ex hackamore vid uteritter?

tycker som resterande talare innan mig att det är bättre att ha ett lite skarpare bett ute i skogen så man inte behöver ha drag kamp för lär sig hästen att den kan göra så och komma undan så e det lätt att dom gör det på banan (dressyren) oxå, men prova dig fram på olika bett (låna från andra i stallet) för att hitta det som passar dig och din häst

Lycka till i bett jungel

jag tycker att det är bättre att ha ett skarpare bett ute om hästen är stark så det inte blir dragkamp.....för den vinner garanterat hästen

Ett bett är aldrig skarpare än vad man själv gör det till.
Jag rider min pålle med tredelat eller hackamore när vi rider på banan eller i ridhuset men när vi ska ut i skogen har jag endast en kandarstång i hans mun, då för att jag ska kunna stanna om han får för sej att dra iväg, han gjorde nämligen det ett par gånger i början av hans utbildning som ridhäst och jag tänkte då att det är bättre att ha nått skarpare bett i munnen som jag kan visa att så gör du inte, istället för att behöva ha dragkamp och slutresultatet blir en stum häst i munnen både ute och på banan. Nu kan jag rida på lång tygel i alla gångarter om jag vill och behöver oftast inte ens ta i honom när vi ska sakta in utan bara ge röstkomando och han lyssnar direkt. Sen tänker väl folk som läser detta att man då inte kan sitta o jobba sin häst i skogen med enbart en kandarstång, men det kan man då man inte ska utgå från handen till hästens form utan det är drivningen som gör det.
Nu har jag detta bett i skogen bara som säkerhet då han har blivit väldigt lydig, men en häst är en häst och kan bli skrämd när som helst och då bär det iväg.

Ha det skarpare bettet som en uppfostrings grejj, sen kanske du kan övergå till det tredelade igen.
LYCKA TILL

knyttet skrev:
Jag tycker precis tvärtom! Att behöva sitta och dra i hästen om den är stark, det gör ju i så fall hästen hård i munnen. Bättre att lägga på ett lite skarpare bett vid uteritter och slippa tjafsa. Då kan du rida mjuk och fint utan dragkamp. Eller varför inte prova bettlöst, t ex hackamore vid uteritter?

Håller med!
Köp ett vanligt hackamore så kan du hålla honom samtidigt som han vilar munnen!!

Håller med, att ett bett är aldrig skarpare än vad man gör det till.

Stoet som jag nämde tidigare lyssnade direkt på detta bett, hon rider numera på vanligt tre delat i alla fall.
Vi provade både kandarstång och hackamore på henne också, men hon lyssnade inte alls. Drog bara upp huvudet och tog bettet och gick ungefär. Provade då stången med lite böjda skänklar istället för kandarets raka. Hon blev helt underbar behövde inte alls ha dragkamp med henne.

Hästen jag har nu reds på postkandar (körbett) när jag fick honom, jag har jobbat över honom på vanligt tränsbett och det fungerar alldeles utmärkt. På honom hade jag trärtom problem.

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 032
Senast: Sesca
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
954
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 433
Senast: Fazeem
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 369
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar