Negativ reaktion på gräs

aronsson3

Trådstartare
Jag har ett sto som precis börjat grästräna korta stunder, varannan dag ungefär. Efter några dagar uppkom svullna kotor och leder.
Det är inte lika svullet på alla ben och hon uppvisar ingen ömhet eller hälta.
Det är mjukt, svampigt och svullet.
Jag förstår att det är en reaktion på gräset.
Men är det farligt?
Har någon erfarenhet av liknande symtom?
Bör vi avstå från gräset?

Tacksam för svar!

Sv: Negativ reaktion på gräs

Min systers häst brukar bli lite svampig strax ovanför kotan. Och det är som du säger en reaktion på foderombyte. För våran del har det aldrig varit farligt då vi första året fick tips av vet. att han skulle röra på sig varje dag och sakta vänjas på gräs. Så de andra åren nu har vi varit försiktiga och då har det gått bra.
Så mitt tips är sakta sakta vänjas på gräs och motion. :)

Sådan blev våran arabvalack när han fick fång och med den erfarenheten så hade jag inte fortsatt vänja in. Jag hade väntat någon vecka och om all svullnad var borta då så hade jag börjat vänja in igen men då ännu försiktigare. Det är väldigt krut i gräset i år eftersom våren var så sen och sedan den plötsliga värmen ihop med regn så det är bäst att ta det väldigt försiktigt.

Är väl ganska vanligt att hästar blir lite galliga i benen när dom släpps på bete, är väl all protein tror jag:)

Tack för era kommentarer, hon får gå kvar i vinterhagen ett tag till, och vänjas in ännu långsammare. Det sista jag vill är att hon ska utveckla fångsymtom.

Hon mår bra än så länge, ingen diarre, det är bara benen som är tjocka och svampiga.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 726
Senast: prallan
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
6 054
Hästvård Hej! Min häst är inte ok, men jag blir inte klok på hans symptom. Nån annan kanske har nån idé? För drygt 3 veckor var min häst halt...
Svar
15
· Visningar
2 143
Senast: _86a_
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 900

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka