Alexandra_W
Trådstartare
Jag som brukar vara hyfsat uppdaterad och vägt upp en bil och ner en transport börjar nu bli mer än lovlig förvirrad.
Jag har en transport som är nedtypad 50 kg, detta gjordes av släpvagnsfirman. Släpet är nedviktat mha däcksbyte.
JAG har alltid levt i tron och när jag kollade upp det 02 (jag stod mellan att väga ner släpet litegrann eller väga upp bilen litegrann och kollade båda alterntiven med bilprovningen men valde att väga upp bilen) fick som svar var att man INTE får sätta på orginaldäcken/däcken med högre bärighet efter nedvägning.
Dvs väger du ner släp med hjälp av lägre bärighet/däsckdimension så måste du för att det ska bli lagligt fortsätta köra med 'nedvägningsdäcken'. Om man lägger på däcken man hade innan så kommer man om man har otur bli ålagd att göra en ny regbesiktning och då vägs vagnen upp (igen).
Jag vet dock att X personer besiktigat sitt släp med 'fel' däck efter nedtypning utan problem, men det betyder ju inte att det är rätt utan att bilprovningen inte bemödar sig om att kolla.
Sen har jag hört något om att om du har satt på de ordinarie däcken igen och blir stoppad i en poliskontroll så kan du bli rapporterad för olovlig körning. Du har då däck med högre bärighet än släpet är (nedtypat) för och då anses du ha gjort en förändring på släpet som återställt det till tidigare skick och släpet är (även om det inte är omregistrerat igen) att räkna som den högre vikten. Och om den överstiger B-kortsvikten (vilket den ju nästan alltid gör, det finns ju en anledning man väger ner) så drar du på B-kort ett släpt som du måste ha BE för att få dra och då är det olovlig körning. Förutom böter, att du inte får fortsätta etc så kan man med maximal otur bli av med körkortet (är väl dock tveksamt om man verkligen skulle det i praktiken, men).
Så, jag har varit fullt övertygad om att man måste ha den dimension som släpet är nedtypat med tills man (ev) vill typa upp det igen.
Risken att 'åka fast' är säker minimal, men..
Av en slump så tittade jag vad jag egentligen har för däck på släpet. Jag har varit helt övertygad om att de haft rätt dimension. Jo men tjena.. Släpet är nedtypat med 185/70 däck, och i nya regbeviset står 'Däcksdimension bak 185/70R14'. Och vad sitter det på mitt släp? Jo orginaldimension, 195/70 *sucka*
JAG misstänker att med otur så om jag möter en nitisk polis så ligger jag illa till. Men vissa personer påstår att polisen inte bryyyr sig, och inte bilprovningen heller, de tycker det är bättre att man kör med orginaldimension för det är säkrare så det skiter i reglerna i det fallet. Och så kanske det är för majoriteten, men när jag möter griniga Herr POlis som haft en dålig dag, ligger i skilsmässa med frun och allmänt är på kasst humör kan jag ju ge mig fan på att han både kollar däck och följer lagen till punkt och pricka.
Så HAR jag fel, eller är det rätt som jag fått lära mig (dvs jag ska ta försäljaren i örat och kräva andra däck med rätt dimension?) Jag kan ju ringa polisen/bilprovningen och fråga men dels har de stängt nu, och vis av erfarenheten vet jag att frågar man 5 personer kan man få fem - olika - svar.
Jag har en transport som är nedtypad 50 kg, detta gjordes av släpvagnsfirman. Släpet är nedviktat mha däcksbyte.
JAG har alltid levt i tron och när jag kollade upp det 02 (jag stod mellan att väga ner släpet litegrann eller väga upp bilen litegrann och kollade båda alterntiven med bilprovningen men valde att väga upp bilen) fick som svar var att man INTE får sätta på orginaldäcken/däcken med högre bärighet efter nedvägning.
Dvs väger du ner släp med hjälp av lägre bärighet/däsckdimension så måste du för att det ska bli lagligt fortsätta köra med 'nedvägningsdäcken'. Om man lägger på däcken man hade innan så kommer man om man har otur bli ålagd att göra en ny regbesiktning och då vägs vagnen upp (igen).
Jag vet dock att X personer besiktigat sitt släp med 'fel' däck efter nedtypning utan problem, men det betyder ju inte att det är rätt utan att bilprovningen inte bemödar sig om att kolla.
Sen har jag hört något om att om du har satt på de ordinarie däcken igen och blir stoppad i en poliskontroll så kan du bli rapporterad för olovlig körning. Du har då däck med högre bärighet än släpet är (nedtypat) för och då anses du ha gjort en förändring på släpet som återställt det till tidigare skick och släpet är (även om det inte är omregistrerat igen) att räkna som den högre vikten. Och om den överstiger B-kortsvikten (vilket den ju nästan alltid gör, det finns ju en anledning man väger ner) så drar du på B-kort ett släpt som du måste ha BE för att få dra och då är det olovlig körning. Förutom böter, att du inte får fortsätta etc så kan man med maximal otur bli av med körkortet (är väl dock tveksamt om man verkligen skulle det i praktiken, men).
Så, jag har varit fullt övertygad om att man måste ha den dimension som släpet är nedtypat med tills man (ev) vill typa upp det igen.
Risken att 'åka fast' är säker minimal, men..
Av en slump så tittade jag vad jag egentligen har för däck på släpet. Jag har varit helt övertygad om att de haft rätt dimension. Jo men tjena.. Släpet är nedtypat med 185/70 däck, och i nya regbeviset står 'Däcksdimension bak 185/70R14'. Och vad sitter det på mitt släp? Jo orginaldimension, 195/70 *sucka*
JAG misstänker att med otur så om jag möter en nitisk polis så ligger jag illa till. Men vissa personer påstår att polisen inte bryyyr sig, och inte bilprovningen heller, de tycker det är bättre att man kör med orginaldimension för det är säkrare så det skiter i reglerna i det fallet. Och så kanske det är för majoriteten, men när jag möter griniga Herr POlis som haft en dålig dag, ligger i skilsmässa med frun och allmänt är på kasst humör kan jag ju ge mig fan på att han både kollar däck och följer lagen till punkt och pricka.
Så HAR jag fel, eller är det rätt som jag fått lära mig (dvs jag ska ta försäljaren i örat och kräva andra däck med rätt dimension?) Jag kan ju ringa polisen/bilprovningen och fråga men dels har de stängt nu, och vis av erfarenheten vet jag att frågar man 5 personer kan man få fem - olika - svar.