Nedsutten trav på häst med mycket ryggrörelse

Marvin

Trådstartare
Hur sjutton lär man sig att sitta ordentligt och inte bara skumpa omkring? Har nyligen börjat rida några nya hästar, en av dem sitter jag helt ok på, den andra håller jag på att studsa av. :crazy: Kan sitta på honom i ridhuset, men inte på utebanan, antar att han rör sig mer där (plus att det är mycket folk som tittar - jag blir nervös och spänner mig). Kan sitta några steg åt gången, men sen studsar jag så mycket att jag tar till lättridning istället för att skona häststackaren.

Snälla, säg att ni har några mirakeltips! :angel:

/Marvin som bara ridit arbetshäst med russtrav senaste 2 åren... :o

Sv: Nedsutten trav på häst med mycket ryggrörelse

Jag bytte från isis (som jag ridit flera år) till vbl med STORT steg och fick problem att sitta ner i traven. Jag löste det genom att trava tio steg(eller så långt jag hann innan jag spände mig) och sedan skrittade jag tio steg. Fokuserade på att slappna av, känna "gummibandet" i midjan och att andas. Andas e jätteviktigt!

I mitt fall så blev det tyvärr en självförtroendefråga som tog år att komma över. Nuförtiden kan jag sitta på henne men orkar inte pga ridit för lite på sistone...

Lycka till!

Hur hittar jag gummibandet?

Min spontana reaktion blev att "dämpa" hästen, ta ner tempot och minska rörelsen, men jag har ju ingen lust att förstöra honom, för det är en underbar häst! :love: (som dessutom inte är min, snyft)

slappna av, slappna av och slappna av. låt dina höfter ta upp hästens rörelser.

Jag tänker spontant att han inte är så ihop sig och eftergiven på utebanan och blir då svårare att sitta på.
Rid lätt och gör mycket övergångar. Trav-skritt-trav. När du känner att han slappnar av och är mer fokuserad på dig sitter du kortare sträckor. Variera nedsittning och lättridning. Bättre att rida lätt balanserat än att studsa okontollerat.:D Du kommer lära dig hans rörelsemönster med mer träning.

Hehe, det inlägget hade kunnat vara skrivet av mig. :D
Ok, får väl fortsätta så, och kanske försöka slappna av mer trots publik. Som tur är har han en väldigt lättsutten galopp, så där klarar jag av att rida ihop honom på ett annat sätt.

Rid lätt tills du "kommer in" i hans rörelser. Det är bättre än att förstöra hästens gångarter...

Har ungefär samma problem med min egen häst...:crazy: Fast hon är en arab med ganska liten trav. Iaf innan hon går i form och länger steget.

Men jag har kommit fram till att mitt problem är rent mentalt på just henne. De flesta andra hästar kan jag sitta ok på, även om en del är svårare än andra.

Jag har inte suttit ned på henne mycket för jag har ägnat åren jag haft henne åt att bygga upp henne och det är det som är mitt problem!! Jag tror att hon inte orkar att jag sitter ned och det gör att jag spänner mig och allt blir studsigt... Ond cirkel alltså.... För bara jag slappnar av och verkligen rider så funkar det hur bra som helst att sitta ned!!

Men jag gör som du, sitter tio steg kanske och sen rider jag lätt eller saktar av till skritt. Dock har jag mycket lättare att sitta ned från skritt än från lättridning!!

Att hitta gummibandet är svårt att förklara eftersom det är en känsla. Försök slappna av och känna dig liksom "lealös" på mitten, men ändå i en korrekt sits... Äsch, det6 där gjorde nog inte saken lättare...

Jag rider också en häst som är ganska skumpig, förut har jag typ hängt mig bakåt för att orka sitta ner men nu har jag fått en aha-upplevelse om hur jag ska göra! Det gäller att slappna av men ändå kunna spänna magmusklerna på rätt sätt. När du kan sitta utan att skumpa och det är jävligt jobbigt i magen då har du hittat rätt ;) Och sen är det ju så att du faktiskt inte ska försöka sitta still, det går ju inte att sitta still på något som rör sig..

Liknande trådar

Trav Igår red jag fort på en av mina pållar inne på Jägers. Jag är dressyrtant, jag tycker att skritt är en trevlig gångart, att jogga är...
Svar
11
· Visningar
1 469
Senast: linafina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka