Nedslag eller olydnad?

linnlarssonn

Trådstartare
Hej, jag är nyss hemkommen från en lokal hopptävling i Värmlands distrikt där min syster tävlade. Men det jag skulle fråga om var ett domarbeslut som både jag och hela publiken tyckte var lite underligt, dock kanske inte felaktigt men situationen hanterades dåligt.

Ekipaget rider mot hinder nr 3 och kommer helt fel på hinder och hamnar på ett halvt galoppsprång, hästen stannar upp (men fortsätter framåt hela tiden) för att försöka komma över ändå, den hoppar till lite över de nedrivna bommarna på marken. Ryttaren fortsätter att rida mot hinder nr 4 då ingen varken ryttaren eller publiken (jag stog ca 2 m från högtalaren) hört domaren säga "vänta". Hon hoppar fyran och då ropar domaren att hon är utesluten för att ryttaren hadde fått ett "vänta" som ingen hört O_o domaren och överdomaren hävdar båda att ryttaren har gjort fel även om ingen har hört något vänta från domaren. De erbjuder en omstart i klassen men vi tackade nej då hästen hadde gått en klass tidigare på dagen. Överdomaren vill ha 100 kr för att starta en "utredning" bland publiken, vi struntade i allt och åkte hem då det blev en väldig "skyll dig själv"- diskussion från arrangörernas sida

Fråga: kan verkligen domaren bedöma det som olydnad när hästen fortsätter framåt? Samma ekipage har tidigare i år varit på samma tävlingplats med samma domare och en identiskt situation uppstod på banan och då skrek domaren att hon skulle rida vidare för det var ett nedslag:crazy:
Fråga två:

Sv: Nedslag eller olydnad?

Ekipaget rider mot hinder nr 3 och kommer helt fel på hinder och hamnar på ett halvt galoppsprång, hästen stannar upp (men fortsätter framåt hela tiden) för att försöka komma över ändå, den hoppar till lite över de nedrivna bommarna på marken.

Fråga: kan verkligen domaren bedöma det som olydnad när hästen fortsätter framåt? Samma ekipage har tidigare i år varit på samma tävlingplats med samma domare och en identiskt situation uppstod på banan och då skrek domaren att hon skulle rida vidare för det var ett nedslag:crazy:
Fråga två:

Om hästen hade som du säger fortsatt framåt hela tiden så hade inte det scenariot utspelat sig för då hade den redan passerat innan det fanns några nerrivna bommar att hoppa över. Om hästen först bromsar in i hindret och välter ner bommarna även om den sen traskar igenom det nerrivna hindret så är det solklart en vägring och hindret skall hoppas om.

Den springande punkten för om det är en olydnad eller en rivning är om hästen gjorde ett försök att hoppa eller inte. Det kan vara mer eller mindre lätt att avgöra, men domaren gör en bedömning och det är den som gäller.

Vill man lämna in en protest så kostar det 100 kr så det var nog det överdomaren syftade på. Överdomaren ska inte agera på protester som inte lämnats in skriftligen och där inte hundralappen betalats. Lämnar man in en protest efter att ha diskuterat med överdomaren och fått veta att den inte har samma åsikt som en själv, så är det såklart ganska stor risk att protesten avslås. Men man måste ändå ha lämnat in en protest till överdomaren för att därefter kunna få saken prövad i disciplinnämnden, om man vill det.

/Lady_S

Brakar hästen först in i hindret och hoppar sen är det en vägran, hoppar den in i hindret och river hela alltet så är det en rivning.

Egentligen så var inte den stora grejen här om det var en vägran eller rivning. Det var bara det att ALLA i publiken + ryttare som stod utanför banan inte hörde att domaren sa "vänta" (hon hävdar det så mikrofonen/högtalaren måste ha vart av vilket jag kan köpa då alla kan göra misstag..) vi har allt på film och står bredvid högtalaren och alla röster runtomkring hörs på filmen men inget ur högtalaren, och då tog alla inklusive ryttaren förgivet att det bedömdes som nedslag O_o så det som blir det "jobbiga" i situationen är att man inte har hört något så ryttaren fortsätter att rida banan och blir sedan tillsagd att iom att hon red hindret efter så är det en uteslutning :crazy:

det är klart att alla kan göra fel och tekniken kan krångla men att man sen inte kan säga ursäkta utan istället försöker få det att låta som om det är ryttaren som har gjort fel som inte har varit uppmärksam på speakern är inte direkt okej.. :meh:

Fast ni blev ju erbjudna en omstart, så mycket mer går ju inte att göra? Vad hade ni velat att överdomaren skulle ha gjort?

/Lady_S

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 336
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 433
Senast: mackan
·
Hoppning Nu behöver jag veta, stämmer dessa? I banhoppningstävlingar rids ofta en grundomgång där det gäller att ta sig runt banan felfritt inom...
Svar
2
· Visningar
2 446
Senast: Ewelina02
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 363
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama