Nedskrittning (efter pass)

B

Bettan_G

Hoppas tråden ligger rätt nu.

Skrittar ni ned efter ett ridpass?

Varför/varför inte?

Hur långt?

Jag gör alltid det, cirka 1,5 km kanske, men när jag rider ut med de i stallet, så blir det typ galopp i slutet cirka 300 m från stallet, vilket jag är väldigt ovan vid.

Sv: Nedskrittning (efter pass)

Ja, alltid

Varför/varför inte?

För att varva ner hästen, låta den sträcka ut sig, minska skaderisken, torka, slippa onödig stelhet...

10-20 min beroende på vad och hur hårt jag tränat.

Jag gör alltid det, cirka 1,5 km kanske, men när jag rider ut med de i stallet, så blir det typ galopp i slutet cirka 300 m från stallet, vilket jag är väldigt ovan vid.

Det finns alltid de som inte fattar vikten av upp- och nedvärmning. Synd om hästarna. Springer de själva ett hårt träningspass för att sedan lägga sig i soffan utan att gå och strecha?

Jag skrittar alltid i slutet av ridturen. Brukar oftast skritta, som du, ungefär 1,5km. Om jag inte tycker att vi hunnit skritta tillräckligt när vi är hemma på gården igen så skrittar jag runt lite på gården och ängarna runtomkring. Såhär på vintern när det är kallt brukar jag också hoppa av och leda hästen en stund när jag kommit hem, skönt att få igång blodcirkulationen i fötterna innan man kommer in i stallet :)
Varför? Jag tycker helt enkelt att det känns vettigast att låta hästen varva ner innan man släpper ut den i hagen igen, inte för att jag brukar rida speciellt hårt ändå, men iaf. :)

Är det inte något sorts slagg också som lägger sig på något negativt sätt på musklerna? Men om man skrittar ned så blir det att dom bygger muskler ist!?

Japp, alltid, fast jag rider mest lektion och då har vi sista passet, så jag och min kompis låter alltid hästarna skritta några varja extra, ett varv i ridhuset är ju 200 m och det brukar bli 6-8 varv iallafall.. och det är alltid avsuttet :idea:

Varför/varför inte?
Mest för att hästarna skall få ner pulsen och torka, de har ju gått lektion och är ofta lite uppvarvade och svettiga.. avskrittningen är inte till för att få bort mjölksyran utan den joggar man bort i avtravningen då man lösgör hästen i låg form på serpentinbågar och får "lägga ner sig"..

1-1½ km då, några varv i ridhuset.. är hästarna inte så svettiga utan man har gjort lugnare ävningar, kanske bara ridit för vikthjälperna eller tränat mest i skritt, så blir det lite kortare, samma om det är sommar och varmt..

vilka oavsvariga kompisar :crazy: galoppen i sig är i och för sig lösgörande men 300 m är ju lite för lite skritt tycker jag..

Jag vet inte hur nedskrittning påverkar muskelbyggandet. Det jag vet är att muskler bryts ner i träning och byggs upp i vila (har en pojkvän som pysslar med bodybuilding så lite har man ju snappat upp:D).

Jag skrittar alltid av hästen ungefär lika länge som jag skrittar fram, dvs ett par varv runt ridbanan eller motsvarande. Om vi varit ute och rejsat i skogen brukar det bli längre så han verkligen får varva ner och slappna av ordentligt.

Som en pik till alla som ogillar ridskoleryttare kan jag säga att såna här rutinsaker lär man sig väldigt snabbt på ridskola, man skulle bli mördad om man inte skrittade fram/av tillräckligt länge :devil:

När jag praktiserade i ett stall Storbritannien märkte jag detta att folk började trava runt på korta tyglar så fort de kommit till rätta i sadeln, sedan ställde de in hästen i boxen, borstade ventuellt av den lite och gick sin väg. Precis som att det viktigaste var att få ut 100% aktiv ridning under ridpasset och allt annat var onödigt. Själv brukar jag ägna skritten på lång tygel till att själv sträcka på mig och kanske hoppa av och gå för att sträcka på benen.

Är det inte något sorts slagg också som lägger sig på något negativt sätt på musklerna? Men om man skrittar ned så blir det att dom bygger muskler ist!?
nej, det har du traven till, avtravningen för bort mjölksyran som bildas i musklerna vid arbete, om du inte travar av utan bara skrittar av och ställer in hästen kan mjölksyran förstära musklerna, ofta visar det sig som korsförlamning..

Det varierar lite beroende på hur jag ridit. Hästen ska inte vara flåsig utan ha normal andning innan jag är klar. Om jag travar/galopperar tills jag är nästan hemma igen (händer någon enstaka gång) från en uteritt så hoppar jag av och leder hästen i paddocken en stund.

Mitt hjärtegryn har en enorm vilja framåt och ca 1 km innan stallet hoppar jag av, släpper på sadelgjorden och går bredvid honom sista biten, dels är det en belöning dels så får det honom att varva ner på ett bra sätt, dessutom får jag en liten promenad :D

Svarar lite allmänt:

Ser att alla här skrittar av en bra bit iallafall, men jag rider en ganska slö häst, och jag känner inte alltid om han är uppvärmd, förutom att i början av ridturen så vill han inte gärna gå så snabbt när jag skänklar men efter ca 1,5 km (då jag brukar börja trava) så är han mer framåt, hur "märker" ni på era hästar att dom är uppvärmda? Eller börjar ni bara trava/galoppera när ni har skrittat ett tag?

Oj såg att det blev lite trådändring här, men vi kan ju både diskutera uppvärmning och nedskrittning :p

Senast ändrad av en moderator:

Ja, det gör jag alltid.

Varför/varför inte?
För att hästen ska kunna varva ned efter träningen och kunna få sträcka lite på musklerna. Nu på vintern skrittar jag hästen tills den är torr om den blivit svettig efter träningen.

Hur långt?
Det är varierande på hur hårt passet har varit men absolut minst 10 min. Ofta hoppar jag av och går sista biten för att få upp tempot lite eftersom min häst gärna släpar benen efter sig annars.

Oj! Det låter inte så bra. Om jag skulle göra det skulle det bli katastrof eftersom min häst är väldigt pigg sista biten hem.

Då det är en bits skrittväg var man än ska ta sig så sker detta helt
automagiskt. (både fram och av)

Dock har vi numera ridbana intill stallet, på gott och ont.
Den används bara när det är inte är fruset. (15 min till ridhus vintertid)
Vid arbeta på banan blir det en skrittur ut både före och efter.

Brukar oxå som någon tidigare nämnde hoppa av och lossa gjorden
vid avskrittning.

Ja. Lika viktigt som uppvärmningen/framskrittning, i mina ögon.
Rider jag ut och det blir trav/galopp så pass nära stallet (vägarna fram till stallet är perfekta för galopp sommartid!) att vi är hemma igen utan att ha hunnit varva ner, skrittar/leder jag en stund kring stallet iaf (och till sommarhagen från stallet är det ca 800m att gå efter avsadling).

Varför/varför inte?
Nedvarvning både fysiskt och mentalt.

Hur långt?
10-20 minuter beroende på träning, eller tills hästen är lugn och andas normalt. Strechar i regel lite också (hästen).

ja skrittar minst 15 min på lösa tyglar, lr om jag går med henne en bit. Gör det för att hon ska få bort slagget och varva ner och torka om hon är svettig.
Vet själv hur stelt/ovant det känns när man sprungit och sen börjar gå igen, (vet inte om det är så på hästar men) men skulle jag då typ springa fram till dörren och sen bara gå in och duscha och sen sätta mej lr nått (lr stå still som i hästens fall om den inte går ut i hagen) så skulle jag nog vara extremt stel dagen efter...

skrittar fram cirka 20 min, men kan när jag skrittat 10 min börjat göra halter fortfarande på halvlånga/hellånga tyglar (beror lite på hur bra hon lyssnar på sätet ;)) då efter 20 min så tkr jag att hon ändå har kommit igång i kroppen, men tycker oftast att alla hästar behöver travas iaf och vissa galoppera, för att de ska bli riktigt uppvärmda så att man kan börja arbeta och kräva nånting...
Så efter 20 min brukar jag börja trava, försöker då hitta en lugn takt och ett bra tempo och att hon slappnar av, sen när jag travat några 100 m skrittar jag igen, och kan då börja kräva lite mer i skritten, travar/(galopperar) och skrittar sen omväxlande och kräver mer jobb av henne då.

nej, det har du traven till, avtravningen för bort mjölksyran som bildas i musklerna vid arbete, om du inte travar av utan bara skrittar av och ställer in hästen kan mjölksyran förstära musklerna, ofta visar det sig som korsförlamning..

hmm intressant! finns det nånstans man kan läsa om det ? :)
Annars varför får inte skritten bort mjölksyran?

det är vanlig logik.. :idea:

du arbetar hästen lösgjord i trav vid uppvärmning för att hästen inte blir lösgjord i skritt på lång tygel.. det är samma sorts lösgörande arbetet som transporterar bort mjölksyran som bildas i musklerna vid samlande och mer krävande arbete.. skritt på lång tygel är enbart lugnande och avsvalnande, precis som det inte räcker för oss människor att promenera en bit istället för att stretcha.. utan vi jobbar hårt, stretchar och sen går lite för att få ner pulsen och få bort svetten.. :)

har för mej att hästar kan bli uppvärmda/lösgjorda bara genom skritt, men tar väl runt 40 min innan de kommer igång i hela kroppen då. Men tycker att det går ju fortare att få hästen lösgjord och uppvärmd genom att trava...

du arbetar hästen lösgjord i trav vid uppvärmning för att hästen inte blir lösgjord i skritt på lång tygel..

Fast man kan ju få hästen lösgjord i skritt också, men inte på långa tyglar då. Jag rider alltid i skritt och lösgör lite innan traven, börjar trava först när hästen kommer loss lite i skritten.

Däremot på långa tyglar så lösgör man ju inget direkt.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 093
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 385
Senast: Lutten
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 309
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar