Nedskrittning (efter pass)

Sv: Nedskrittning (efter pass)

det beror på hur hårt jag har ridit, men allra minst fem minuter eller tills hästen både har slutat svettas och inte längre är "varm". jag är lite knasig av mig och gillar att ta avskrittningen avsuttten - både jag och fuxen "skrittas av" samtidigt, och jag kan kolla ordentligt att han ser ok ut i benen. dessutom är det lite mysigt att gå ett par varv bredvid varandra och bara koppla av efter ett trevligt träningspass. jag brukar sjunga lite för honom där vi traskar på och inbillar mig att han gillar det. :)

Skrittar ni ned efter ett ridpass?

Varför/varför inte?

Hur långt?

Jag gör alltid det, cirka 1,5 km kanske, men när jag rider ut med de i stallet, så blir det typ galopp i slutet cirka 300 m från stallet, vilket jag är väldigt ovan vid.

Ja alltid

För att hästen ska få varva ner i lugn och ro och för att musklerna ska hinna återhämta sig

Beror på hur ansträngande arbete vi gjort

har för mej att hästar kan bli uppvärmda/lösgjorda bara genom skritt, men tar väl runt 40 min innan de kommer igång i hela kroppen då. Men tycker att det går ju fortare att få hästen lösgjord och uppvärmd genom att trava...
då gäller det ju att hästen faktiskt kommer igenom hela uppvärningsstegen i skritten också, takt, bjudning och schvung innan man kommer till lösgjordhet..

du får gärna dela med dig av vilka skolövningar du använder dig av för att få hästen helt lösgjort i enbart skritt :idea:

Fast man kan ju få hästen lösgjord i skritt också, men inte på långa tyglar då. Jag rider alltid i skritt och lösgör lite innan traven, börjar trava först när hästen kommer loss lite i skritten.

Däremot på långa tyglar så lösgör man ju inget direkt.
se svaret ovan, och kom gärna med tips om vilka skolövningar du rider i skritten för att få hästen att gå i takt, bjudning med schwung och blir lösgjord :idea:

Jag menar lösgjord, lösgjord och framåtbjudningen osv tycker inte jag riktigt är samma sak. Klart hästen ska ha framåtbjudning och allt i skritten också men inte på de sättet. Svårt att förklara märker jag, men jag menar lite mer att är hästen lösgjord osv så kommer bjudning och schwunget automatiskt. Iallafall funkar min häst så.

Lösgjord då har ju spänningarna släppt och hästen blir mjuk och smidig och avslappnad både psykiskt och fysiskt. Jag rider öppnor/slutor, skänkelvikning, fram och bakdelsvändningar, kortar och länger.

Detta gör min häst väldigt lösgjord och mjuk iallafall även om man bara skrittar. Han går och frustar och sträcker ut överlinjen och kommer igång med bakbenen och allt väldigt bra.

När då hästen är mer lösgjord i skritten så har hästen lättare att ha det här schwunget och bjudningen eftersom den redan är igång med bakbenen och ryggen och allt. Det är så min häst funkar bäst. Alla rider ju fram på olika sätt, det beror på vad som passar hästen bäst. På min häst tjänar man inget på att börja trava innan han är mera lösgjord, då blir det segt och han blir lite svår att väcka och få igång.

Efter hans konvalecent på 6 månader då jag bara fick skritta under den tiden runt en timma om dagen, fick göra alla rörelser osv. Min häst har aldrig varit så mjuk och smidig som efter dom 6 månaderna, både kiropraktor och massör som kollade honom i lite förebyggande syfte var väldigt förvånade att han va som han var. Så skritt är en väldigt underskattad gångart, den ger ingen direkt kondition eller så men den ger väldigt lösgjorda hästar.

Senast ändrad av en moderator:

Skrittar ni ned efter ett ridpass?

Ja det gör jag

Varför/varför inte?

För att värma upp och värma "ner", strecha ut och svettas av .

Hur långt?

I 20 minuter ibland 15 min, skrittar igång och skrittar av lika lång tid.

Jag visste inte att traven är så viktig!
Duger det lika bra med jog-trav (nivet, westernstilen där hästen släpar hovarna efter sig^^) som med arbetstrav? Ska man trava samlat eller avslappnat?
Tacksam för svar

Jag skrev inte om traven, skrev om skritten..

När jag skrittar fram, så tar jag det lugnt i början i kanske 5 min, sen börjar jag "smacka på" så att jag får en aktiv skritt. Sedan efter kanske totalt 15 minuter börjar jag trava på en lugn nivå, och efter kanske 100 meter, tar jag en lite snabbare trav, så tycker att min sköthäst blir uppvärmd på ett bra sätt, men såklart så är det ju olika på alla hästar.

Vissa galopperar innan de börjar trava och andra kör skritt/trav/galopp. Det beror helt på hur hästen själv blir uppvärmd på det sätt som är bäst för hästen, men när man ridit hästen ett tag och vet hur den "fungerar" så brukar man veta hur det bästa sättet att få den uppvärmd är :)

Nej, men flera andra innan dig skrev om traven, det var det jag ville ha svar på :)

ts

Jag skrittar alltid fram, och av i ca 10-15 minuter, dock brukar jag inte "trava av".... Däremot brukar jag, innan ett träningspass, "jogga" fram hästen i låg form på bågar och volter.

Jag har aldrig någonsin hört att det skulle vara skadligt för hästen att inte trava av. Däremot har jag, som dressyrryttare ofte fått höra att det är något "hoppfolket" sysslar med. Hur ligger det till med det? =)

På volten/i ridhus oftast ca fem minuter eftersom hästen tycker att det är pest och pina. Ute ca 10 min- en kvart.

Jag visste inte att traven är så viktig!
Duger det lika bra med jog-trav (nivet, westernstilen där hästen släpar hovarna efter sig^^) som med arbetstrav? Ska man trava samlat eller avslappnat?
Tacksam för svar

Westernhästen ska inte "släpa hovarna efter sig" utan jog ska vara bärig.

Själv skrittar jag igång hästen och skritten ska ha bjudning från början, sen trav och sist några fattningar så att jag känner att hästen är med och mjuk. Sen börjar jobbet och när det är klart skrittas hästen av, fortfarande med bjudning. Jog är ett inslag i arbetet.

Vad är jog? Jag trodde ni först skrev fel, att det skulle vara jogg, men har aldrig hört talas om jog? :)

Men.. Ska det vara så!?!? Så travar jag i början, innan jag efter typ 100 meter "smackar på".. Vad sakta hästen galopperade ^^

Westernhästen ska inte "släpa hovarna efter sig" utan jog ska vara bärig.

Själv skrittar jag igång hästen och skritten ska ha bjudning från början, sen trav och sist några fattningar så att jag känner att hästen är med och mjuk. Sen börjar jobbet och när det är klart skrittas hästen av, fortfarande med bjudning. Jog är ett inslag i arbetet.

Jo, därav "^^" , jag skämtade: det ser ju UT som att hästen drar fötterna i gruset, men den ska naturligtvis vara lika välbalanserad och bra som de andra gångarterna.

Men varför kallas det jog? Det såg ju lite ut som kort galopp eller är jag helt ute och cyklar nu?

Oj nu blev det lite trådkapning här men jaja

Nej, jog är det man fick se i början - den jättelångsamma traven.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 093
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 385
Senast: Lutten
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 309
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar