Nedärvning av vita tecken?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare knyttet
  • Startdatum Startdatum
K

knyttet

Finns det någon regel för hur vita tecken nedärvs?

Jag gillar hästar med mycket vitt... :D och mitt sto är svartbrunt med bara en liten stjärn. Hingsten hon är betäckt med är svartbrun utan tecken. Verkar inte lovande. Jag har inte valt hingst själv, fick s a a fölet med på köpet...

Har kollat stammen bakåt och stoets pappa är helsvart, mamman är fux med bläs.
Hingsten hon är betäckt med har helsvart pappa och en mamma som är brun med bläs.

Vad tror ni? Är jag dömd att få en liten svartbrun tråkig sak utan vitt, eller finns det en chans att få en glad överraskning? Man slutar ju aldrig att hoppas... :p

Klart att du kan få en överraskning. Förra året fick vi en häst med stjärn och nosbläs samt tre vita fötter från en mamma och pappa utan tecken

Ok. Jag vet inte hur det är med dom, men med vbl travarna iaf så kan det vara svårt att få till mkt tecken.
Dom är avlade bruna/svarta i så många led.

Om du gillar mycket vita tecken ska du hålla utkik efter sabino-hingstar! Dvs hingstar med vit underläpp och bukfläck. De brukar även ha sjysst bläs och mycket vitt på benen. Brukar kallas minimal sabino. En maximal sabino är helvit! Men det finns nog inte i Sverige, inte bland halvbloden i alla fall.

En ras med många sabinohästar är Welsh. Var och varannan har vit underläpp, höga strumpor, rejäl bläs mm. Parar man två "sabinosar" kan man ha turen att få en avkomma med så stor utbredning av det vita att den ser ut som skäck! Rätt häftigt tycker jag. :D

Jo, vill man ha en häst med "rätt" utseende så får man väl köpa den själv! :p

Jag är bara nyfiken hur stor chans det är att jag får vita tecken på fölisen här. Jag ska egentligen inte ens behålla den (har lovat sambon att inte samla på mig fler hästar) men det är ju spännande ändå! ;)

Det finns ett anlag som BEGRÄNSAR tecknens utbredning. Både mitt förra sto och min kompis sto var såna som inte hade vita tecken, inte heller mödernet på många generationer bakåt. Kompisen betäckte med Turban Rose som har MYCKET vitt, avkomman fick en yttepyttestjärn... Jag betäckte med en hingst med stjärn och fick en helt utan tecken.

Senaste fölet ville jag sååå gärna ha bläs på. Mamman strimma och pappan lite bredare strimma. Fölet fick liten stjärn bara.

Asch... :p Då får man väl ställa in sig på en fölunge utan tecken och ta allt annat som en bonus!

Det finns ju vita tecken på ett par av hästarna bak i stammen, jag får väl hoppas att det slår igenom, även om chansen inte är så stor.
Alla fölungar är ju fina, för den delen, men jag gillar hästar som har det där "lilla extra" även i teckningen! :)

Mitt sto har bläs, vit fläck på underläppen och vita 'sockor' båda bak. Mamman var brun med liten stjärn, pappa brun med stjärn, båda nyansen mörkare brun än mitt sto har (riktigt rödbrun).
Farfar och morfar hade dock liknande tecken som min - så visst hoppar det ibland. Länge bak i stammen är det i princip enbart 'enfärgat'.

Mitt sto är nu dräktig med en hingst som är mörkbrun med *lite* vitt på två ben och som i princip enbart lämnat mörkbruna avkommor utan tecken alt. lite vitt på något ben... så det blir nog en mörkbrun liten en utan tecken fast matte gärna ser att mammas bläs följer med :)

Liknande trådar

Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 958
Senast: supercassie
·
  • Låst
Avel Nu brinner det i knutarna och jag har blivit tvungen att göra en helomvändning har ett sto i högbrunst som vi hade planerat att betäcka...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
12 624
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka