Neckreining inlärning?

F

foraenirotippex

Total nybörjare helt utan insikt men med en nyfiken fråga:

Hur lär man in neckreining?
Det blir väl lite "tvärtom"-effekt, i vanliga fall tar man i vänstertygeln om man vill svänga vänster, men med neckreining lägger man väl till höger tygel för vänstersväng, eller?

Antar att det är en del vikthjälper med i spelet också försåtss.

Sv: Neckreining inlärning?

Egentligen är det det ledande tygeltaget som är "tvärtom" :)

En enkel princip, man lär hästen flytta undan för tryck. Eller, man behöver inte lära hästen det egentligen eftersom det är vad dom gör själva -sedan kan trycket vara fysiskt med en hand, ett ben, en häl, en sporre, - eller med din energi. Så trycket från tygeln betyder sedan samma sak.

Dom flesta hästar fungerar med neckreining direkt från början, det gäller bara att inte "jobba bort" det genom att lära in andra signaler och göra dom avtrubbade. Sedan använder man självklart som du säger vikthjälper och ben väldigt mycket.

Ok, då var det som jag tänkte mig då. :-)
Spännande.

Jag blir mer och mer nyfiken på Western, det känns som att det finns nåt spännande inom den grenen.

Då tycker jag att du ska prova! :D

Det är spännande, det finns något för alla och det går utmärkt att kombinera med annan typ av ridning!

Liknande trådar

Western Förra sommaren började jag rida privatlektioner i westernridning efter flera års uppehåll från ridningen och har tidigare ridit...
Svar
4
· Visningar
4 327
Senast: Cam
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 710
Senast: sorbifolia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var på en föreläsning igår om sorgbearbetning. Den var verkligen bra! Riktigt bra, gav mig jättemycket! Det är verkligen inte allt...
Svar
0
· Visningar
1 287
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 652
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar