Neck-reining

Fakur

Trådstartare
Hur gör man på bästa sätt när man ska lära en häst neck-reining? Tänkte främst då en äldre "vanligt" riden häst som man ska westernträna.Är det någon som har något bra tips?

Sv: Neck-reining

Det brukar inte ta så lång tid.. ^^

Du lägger till yttertygeln först - sedan visar du hästen att tryck här betyder sväng Dit. Tryck = Sväng.. Väldigt pedagogiskt och tydligt, tryck på höger sida betyder sväng vänster ^^ Det brukar inte vara några som helst problem faktiskt..

Gissar att man gör ungefär lika på en unghäst? Kanske övar från marken först?

Det fick min häst lära sig när jag började rida AR. I den vanliga dressyren är det mera som en liten hjälp bland flera andra, men nu är det en hjälp som har mycket större betydelse för mig och hästen. Det gick snabbt för hästen att förstå innebörden i "tygeln mot halsen" Om hela ens kropp är med i rörelsen är det enkelt för hästen att förstå.

Gissar att man gör ungefär lika på en unghäst? Kanske övar från marken först?

Man brukar inte behöva ta det från marken.. ^^

Sitt till tydligt, lägg till ytterben guida med inner tygel och lägg till yttertygel mot halsen.. ^^ världens simplaste grej att lära en häst faktiskt... :D

Börja rida med lite tyngre tyglar så att hästen känner tygeln mot halsen. Varje gång du ber hästen att svänga eller göra något lägger du till både tygel och skänkel, led lite med innerhanden i början. Sedan kan du minska trycket med skänkeln ju mer hästen förstår. Om du ska svänga till höger använder du vänster tygel och vänster skänkel samtidigt som du leder lite med innerhanden, tvärtom i andra varvet.

Lycka till /Karin

Kom ihåg att använda innerskänkeln när du svänger så att hästen böjer sig genom kroppen och inte "lägger" sig åt sidan!:)

När du ska lära hästen ngt börjar du med att göra den hjälpen som du vill att hästen ska lyssna på när den kan rörelsen, sedan ökar du trycket med vikthjälper och sedan skänklar om hästen fortfarande inte förstår, så fort hästen gör rätt släpper du allt och berömmer!

Liknande trådar

Western Min bästa vän och jag har köpt ett dräktigt quartersto ihop. Vi tänkte i vår naivitet att det skulle gå att samäga hästen, men det går...
Svar
1
· Visningar
380
Senast: Nepenthe
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
806
Utrustning Tjo, hästarna har sedan ifjol haft hönät med 4cm maskor från laxens, hållit bättre än det med 3,5 från gg, men börjar vara mer hål än...
Svar
0
· Visningar
151
Senast: Shixle
·
Kropp & Själ Visst finns här en del menskoppsanvändare? Har ni några värdefulla tips för en "nybörjare"? Jag undrar främst kring hur man väljer...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 999
Senast: Bufera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar