Navelsträngen.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Lantlolla
  • Startdatum Startdatum
L

Lantlolla

Hm känns som en onödig tråd men hittar inget svar.
Hur är det med hästar och navelsträngen efter fölningen?
Aldrig pratat med ngn om de men idag dök de upp i en diskution.

Behöver man klippa bort de eller brister den själv?

Sv: Navelsträngen.

De va lite de jag anade. Men som sagt aldrig hört ngt om de!

Tack för svaret :D

Ska man dra alltså mot fölet- ifrån stoet eller tvärtom.. eller hålla två bitar o dra itu den?

Navelsträngen har en naturligt svagare del där den så gott som alltid brister av sej självt när stoet reser sej.

så jag kan alltså andas ut ganska bra ändå? Ett år kvar, men känns skönt att ha läst på lite innan, nu medans vi fortf kan ångra oss =)

Och man ska inte ha för bråttom. Under en tid pumpas blod över från mamma till föl som är bra för fölet..

Du håller hårt med ena handen runt navelsträngen vid fölets buk (för att inte skada bukmuskulaturen på fölet när du drar, det är seeeegt), och så tar du tag med andra handen på navelsträngen några centimeter ifrån buken (det är en ljusare ring på navelsträngen där, en försvagning) och drar av.

Efterbörden föll ur i samma stund som mamman reste sig, vilket innebar att det inte blev något "ryck" i navelsträngen, så den brast inte av sig själv nej. Inte alls glasklart att den brister av sig själv alltid.

Det kan även bli tvärt om, att navelsträngen går av för fort, det hände mitt sto med föl. Navelsträngen gick av när stoet krystade, och det gick inte av på den svagaste länken utan ovanför, närmare buken på fölet.

det bästa är att använda plastklämma som man använder till plastpåsar hemma ex. när man vill frysa in något.

Jag klämde runt navelstumpen i ca 15 min som det tog för blödningen att stoppa. Därefter ringde vi ut veterinär som kom och gjorde en hälsokontroll på fölis eftersom hon inte fått blodet överpumpat som det ska. Det var inget fel på henne, men kändes endå skönt att veterinären kollat henne som ren säkerhetsåtgärd då jag inte visste hur farligt det var om de blev utan blodet. Det kan ju gå snabbt med små föl så veterinären fick pallra sig ut vid 23 på kvällen ändå!

Hon fick sedan en navelfistel, men om det har med att naveln brast på fel ställe o göra vet jag faktiskt inte.

Knapplån!
Finns föl som förblödit pga att navelsträngen brustit för nära magen.
På våran Figaro tjej förra året fick jag slita av navelsträngen...Då åkte också efterbörden ut på en gång som fölet så då brast den aldrig.Den brister dock rätt lätt när man drar.

Ja det var ju det som var så tur att jag övervakade henne så noga så jag inte missade fölningen. För stoet fick ut fölis på tre krystningar och mindre än tio min, och när jag såg att det var blod i fostersäcken så drog jag sönder den och upptäckte att det blödde nån stans. Hittade att det var navelsträngen som alltså gått av fel vid en av stoets krystningar så det började forsa blod ifrån naveln. Hade ju läst att man skulle knipa om det inte slutade blöda om navelstumpen men jag insåg ju att det inte var normalt blodflöde som kom så jag knep hårt om stumpen i 15 min innan fölis ens fått ut benen ur stoet medan min mamma ringde efter veterinär. Så även om förlossningen förövrigt gick bra så är jag glad att jag var där så hon inte förblödit, jag hade redan förlorat fölet året innan så det hade blivit tufft.

Ja gud ja..det förstår jag. Det är nog många som skulle slippa mista sto eller föl om de var med vid fölningen.
Vilken otur du haft...ja nu var det ju tur att du var med .:laugh:

Liknande trådar

Kropp & Själ Pga mediciner (tidigare och inte nu längre) och från början tunt hår och att man inte direkt blir yngre så är mitt hår ... ja hemskt...
Svar
19
· Visningar
755
Senast: Raderad medlem 142658
·
Juridik & Ekonomi Vilka rättigheter har man egentligen som kund? Två gånger den här våren har jag beställt, för mig, två dyra varor. Det första...
Svar
15
· Visningar
946
Senast: corzette
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 060
Senast: Cactus
·
Avel Hej! Kollat i äldre trådar, men hittar inte riktigt svar som kan passa in på just denna situation. Ber om ursäkt ifall det upplevs som...
Svar
9
· Visningar
1 350
Senast: Anon89
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka