Naveln på fölet en mjuk kula

T

Tinda

Jag har ett hingstföl (halvblod) som är drygt 3 månader. Vid hans navel så är det som en mjuk kula. Kula är något mindre än en pingisboll.

Han verkar inte vara det minsta öm där och kulan är som sagt mycket mjuk. Är det någon som vet vad detta kan vara och om det är något som jag bör göra något åt?

(I övrigt är han frisk och sund och vid fölningen var det inget konstigt kring navelstängen, möjligtivis att det blev lite drag i den då märren reste sig upp innan den var av)

Sv: Naveln på fölet en mjuk kula

Låter som navelbrock. Eftersom fölet är så pass gammalt så rådfråga en veterinär, vissa brock behöver operaras andra försvinner av sig själv.

helt klart hörs de som navelbråck...
min fölunge e 4 månader och har också det, han ska antagligen opereras när han e avvand...
men håll koll så de nte blir värre, tryck gärna upp den så ofta som möjligt, (hjälper till för att läka och gör så att det inte klämmer tarmen...) och hör med din veterinär..

Det var navelbråck. Men eftersom "hålet" är ca 1 cm så gör man normalt inget. Men om det däremot är 2cm eller större så behöver man operara, enligt min veterinär.
Tack för er hjälp!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka