Navelbråck

Jempan

Trådstartare
Nån som har avlat på sin häst som har navelbråck?
Jag vet inte hur ett stort vs litet navelbråck e på häst och om det är skillnad på att "försöka" avla även om man har ett större tex..? Vad kan hända? Min häst har endast en liten upphöjnad över naveln (typ 1cm åt varje håll), vågar man ta ett föl på henne?
 
Det finns rekommendationer kring det där, minns inte i sten hur de ser ut, men en vet med lite koll på området bör kunna svara.
 
Är du helt säker på att det är ett navelbråck? Jag fick för mig att mitt sto hade det och tänkte att det var kört att avla på, men det visade sig vara ett veck från juvret. :o Upptäckte det när jag visade för veterinär och var lite nojjig.

Men navelbråck är väldigt ärftligt och man skall inte avla på djur som har det.
 
De finns ju de som får navelbråck pga komplikationer vid fölning. Jag hade en som fick bråck när den va 2 månader.började synas då trodde först de va ett insektsbett. Blev opererad pga den blev öm vid 1 år. Enligt vet som utförde op va den inte ärftlig. Han blev valack ändå. Försäkringsbolaget ville först inte ta de men 2 olika vet var på de och menade på att de inte var den ärftliga sorten. Så de gav sig och betalade.
 
De finns ju de som får navelbråck pga komplikationer vid fölning. Jag hade en som fick bråck när den va 2 månader.började synas då trodde först de va ett insektsbett. Blev opererad pga den blev öm vid 1 år. Enligt vet som utförde op va den inte ärftlig. Han blev valack ändå. Försäkringsbolaget ville först inte ta de men 2 olika vet var på de och menade på att de inte var den ärftliga sorten. Så de gav sig och betalade.
På vad sätt var det inte den ärftliga sorten och hur kunde man se det och konstatera detta ?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 078
Senast: mamman
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
1 960
Senast: super
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 559
Senast: Askur2017
·
Hundhälsa Min vovve Strider har ett sår vid ögat som kommer och går. Den här gången har det varit där i över en vecka utan att läka. Det brukar...
Svar
3
· Visningar
690
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Igelkott
  • Köpa stamtavla av uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp