Navelbråck?

Jennifher

Trådstartare
Har en 2åring jag nyss köpt, ägaren visade att han hade unghästvårtor men det var bara några kvar.
Han har även en knöl under magen som hon först hade funderat på var ett navelbrock men sedan trott var ännu en unghästvårta.

Nu idag så såg jag att det var någon blodtroppe på den där knölen och började tvätta rent för att se om det var nått tokigt. Var lite var men inte mycket och såg ganska fint ut när jag väl tvättat rent och skrapat bort lite skorpor.

Men så upptäckte jag att jag fick fram en liten tråd, precis som att det skulle vara ett gammalt stygn? Men har han då haft navelbråck som liten och fått det opererat så ska väl sygnen vara borta nu?

Och sja jag beskriva det så ser det ut som en utgående knöl som är lite sårig men den sitter ju på utsidan magen så är ju inte som ett brock då det ska vara innanför huden?

Eller kan det vara en unghästvårta som har vuxit fram på ett gammalt opererat brock? Men varför är då stygnet kvar frågar jag mig hela tiden?

Tänkte hålla rent och hålla koll då hästen inte verkar bry sig om det så länge man inte är där och knåpar. Så får jag ringa och rådfråga veterinären på måndag.

Men är det någon här som kan ha någon aning om vad som är tokigt?

Sv: Navelbråck?

Är hästen bara 2 år så lär det väl inte vara okänt vem som är uppfödaren och du kan ringa denna och fråga (om det inte är uppfödaren du köpt från men låter ju inte så), om den inte är opererad så kan ju förklaring till bulan vara att den skadat sig och fått in någonting bara vid en snabb tanke så ser ju bla eltrådarna som leder ström i elbanden ut ungefär som tråden man syr med kanske trasslat in sig som liten fått in en liten bit sådant och iom att där finns ett främmande föremål kvar så läker det inte heller, även om det skulle vara så att den blivit opererad och där finns en gammal tråd kvar så kommer det ju inte heller att läka.
Ta ut en veterinär som kan sedera och undersöka det ordentligt för finns där främmande föremål i det så måste de bort annars kommer du att få fortsatta problem med det.

Sv: Navelbråck?

Jag har nu pratat med en kompis som har pratat med en annan som är veterinär eller nått och hon trode med största sannorlighet att det kunde vara en fettråd. Så jag skulle avakta och se om den "ruttnade" och ramlade av =)

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 278
Senast: WildHorse
·
Hundhälsa Hjälp! Min schäfer blev opererad för juvertumörer och de två sista juvrerna togs bort i buken. Hon läkte inget vidare, då hon lyckades...
Svar
3
· Visningar
970
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 061
Senast: sandrafors
·
Hästvård Behöver lite inputs och idéer till nästa veterinärbesök på torsdag, börjar kännas lite lätt hopplöst det här.. Lång historia...
Svar
7
· Visningar
3 779
Senast: Bismark
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• tämja halvvuxna katter
  • Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna