Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Här kan du läsa mer:Själv har jag praktiserat levande föda i samband med konsumtion av ostron, jag har serverat mina akvariefiskar levande föda, hade en inhägnad för guppies men ungarna kunde lätt ta sig ner till både scalarer och diskus och där försvann de spårlöst..
Jag vet vad jordbruksverket anser men finns det en prejudicerande dom där man gett en "kramande" orm en levande mus.
Ormen dödar ju tämligen snabbt, till skillnad från ödlor som sväljer sitt byte helt och det är fortfarande vid liv då det hamnar i magens syra, att då tillhandahålla levande föda är även i mina ögon djurplågeri.
Jag citerar mig själv från inlägg nr 40Här kan du läsa mer:
http://www.majsorm.nu/levandefoda.pdf
Det får du leta fram själv om du är intresserad. Måste du ha prejudicerade fall för allt innan lagen är giltig eller bara i vissa fall?Jag citerar mig själv från inlägg nr 40
"Jag vet vad jordbruksverket anser men finns det en prejudicerande dom där man gett en "kramande" orm en levande mus.
Ormen dödar ju tämligen snabbt, till skillnad från ödlor som sväljer sitt byte helt och det är fortfarande vid liv då det hamnar i magens syra, att då tillhandahålla levande föda är även i mina ögon djurplågeri."
Har du hittat något prejudicerande fall?
Lägg råttan i en hink och fyll hinken med koloxid. När råttan är tillräckligt groggy så serveras den.Hur avlivar man råttan på bästa sätt innan den blir mat? Det kan man göra precis innan med andra ord, så borde ormen (visst är de smått korkade?) missa att råttan är död?
(hon äter råttor, inte möss, hon vill ha lagom stor mat, möss är i hennes ögon för smått och råttor som är stooora är för stort så lagom stora råttor vill hon ha. Ormen alltså. Ja kräset djur.)
Jag mins inte vem det var i tråden, men min åsikt blev kallad för dumheter. Jag har en avvikande åsikt i den här frågan och anser inte att det är rätt att slå ner på den och kalla min åsikt för dumheter.
Jag anser inte att det är HÄFTIGT att djur plågas av andra djur i kampen om mat. Det är ett nödvändigt ont, det är naturligt, men i min värld är häftigt inte alls ett passande ord. Det är häftigt att se djur räddas i SOS Vilda Djur och överleva, det är sorgligt att se djur i samma program få hjälp att somna in när det inte går att rädda. Där tycker jag att ordet passar in.
Att det är naturligt betyder inte att jag måste tycka att det är häftigt. Att jag tycker att det är naturligt betyder inte att jag måste tycka om det. Men naturligt och en del av hur det funkar i det vilda, det begriper jag också, jag är på intet sätt dum eller korkad. Jag förstår er åsikt, men ni förstår inte min. Inte ens om ni tänker lite?
Jag älskar naturen, jag älskar vilda djur, jag fascineras av hur det funkar. Men just äta biten vill jag inte se, ha på bild eller uppleva på det viset, just därför att jag lider med det skrikande djuret med dödsångest. Jag kan inte hjälpa att jag lider med det, det är så jag funkar. Men jag anser att ni får ha er åsikt medan jag har min. Utan att jag ska dumförklaras. För trots allt- är det inte på buke folk hävdar "Vi gillar olika"?
Angående min mammas orm visste jag inte om lagen. Jag ska inte anmäla min mamma på måndag, men jag ska kolla lagen och meddela mamma och leta upp ett ställe man kan köpa död mat åt ormen. Jag är för att informera och upplysa först innan jag anmäler. Slår vad om att hon inte vet om lagen heller. Speciellt inte eftersom det faktiskt ännu går att köpa levande råttor till ormen, öppet i djuraffärer, där ägaren vet om att det ska bli ormmat.
Å andra sidan kan jag inte låta bli att fundera, det är så häftigt enligt folk att vilda djur tar och fångar sin mat, men det är inte tillåtet att ge en orm levande mat? Dubbelmoral. Det går fort för ormen att fånga och äta sin mat, fortare än en rovfågel som först sätter klorna i en harunge, sedan lyfter och flyger i väg med en skrikande unge och sedan äter den. Långt mycket fortare. Jag är dock den första att propagera för död föda åt min mors orm. Jag ser dock ormen helst död, ormar är så äckliga tycker jag. Men det är inte min orm.