Naturupplevelser, djur!

Moderna människor behöver ju inte jaga föda, vi går till affären och köper det vi vill ha. Men en gång i tiden jagade människorna byten med ( och blev till byte med)
Naturen är som den ska, det är människan som är mer onaturlig.

Själv har jag praktiserat levande föda i samband med konsumtion av ostron, jag har serverat mina akvariefiskar levande föda, hade en inhägnad för guppies men ungarna kunde lätt ta sig ner till både scalarer och diskus och där försvann de spårlöst..
Jag vet vad jordbruksverket anser men finns det en prejudicerande dom där man gett en "kramande" orm en levande mus.
Ormen dödar ju tämligen snabbt, till skillnad från ödlor som sväljer sitt byte helt och det är fortfarande vid liv då det hamnar i magens syra, att då tillhandahålla levande föda är även i mina ögon djurplågeri.
Här kan du läsa mer:
http://www.majsorm.nu/levandefoda.pdf

Jag citerar mig själv från inlägg nr 40
"Jag vet vad jordbruksverket anser men finns det en prejudicerande dom där man gett en "kramande" orm en levande mus.
Ormen dödar ju tämligen snabbt, till skillnad från ödlor som sväljer sitt byte helt och det är fortfarande vid liv då det hamnar i magens syra, att då tillhandahålla levande föda är även i mina ögon djurplågeri."
Har du hittat något prejudicerande fall?

Jag citerar mig själv från inlägg nr 40
"Jag vet vad jordbruksverket anser men finns det en prejudicerande dom där man gett en "kramande" orm en levande mus.
Ormen dödar ju tämligen snabbt, till skillnad från ödlor som sväljer sitt byte helt och det är fortfarande vid liv då det hamnar i magens syra, att då tillhandahålla levande föda är även i mina ögon djurplågeri."
Har du hittat något prejudicerande fall?
Det får du leta fram själv om du är intresserad. Måste du ha prejudicerade fall för allt innan lagen är giltig eller bara i vissa fall?

Lagen gäller så fort den är antagen, men det är ju inte vad ett prejudicerande fall handlar om utan mer vad lagen gäller. Så därför bör det finnas prejudicerande fall dvs att lagen är juridiskt prövad. Och jag har inte hört talas om någon som blivit fälld för att ha gett en mus till en boa, speciellt om man betänker att det är tillåtet att använda långsamt verkande råttgift på samma mus....

Hur vanligt är det att en större fågel plockar hår från en häst, antagligen till boet? Har aldrig sett detta förr i alla fall. Såg lite kul ut då näbben på fågeln fick mer hår i munnen...Fågeln satt på ryggen, tror det var en stare.

Någon, bra eller dåligt, annorlunda, berätta gärna. Visst ser vi djurupplevelser mer på landet än i stan? Naturen har ju sin gång, häftigt, hemskt, kul, tråkigt, jobbigt mm. Alla har vi våra erfarenheter.

Såg ett par harar "slåss". De stod på bakbenen. Såg ut som 2 kängurur...

Harar som boxas har jag sett en hel del, så sent som förra vintern under mina fröautomater. :D

Mindre roligt är alla förbaskade fågelungar som imper ner lite här och var, har lyft upp en knatte i syrenhäcken ett par gånger i em men jag ror den lille rackarna har skuttat ner på gräsmattan bara för att leka lite med döden. :meh:

Kattrackorna fr dock vara inne de närmaste dagarna, mest pga vädret men även på små oflygga små dumsnutar. :crazy:

Vi höll på att köra på ett vildsvin för ett tag sedan, det hann undan och precis när vi passerar kommer en hel flock precis vid bilens sida innan vi hunnit stanna. Vi trodde vi skulle få sidan på bilen pepprad med vildsvin, men de hann väja. Synen vi såg i backspeglarna ögonblicket efter var mäktig. Mängder med vildsvin, minst 20-30 stycken i blandade åldrar som sprang över vägen. Jag har aldrig förr sett så många vildsvin, och i alla åldrar från kultingar till vuxna, på så nära håll. Och att både vi, vildsvin och bil klarade oss utan skador var ju bara en mycket trevlig bonus:)

Något jag tycker var häftigt när jag var liten var när min morfar hade vilda ekorrar och småfåglar i sitt knä som han matade. Det var inget mys och gos men han hade en stuga som han var i så ofta att dom kände igenom honom och visste att hos honom fick dom mat. Dom var rädda för alla andra i princip, en gång lyckades jag sitta stilla så pass länge att en ekorre vågade rycka åt sig något ätbart som jag erbjöd. Sedan när morfar inte längre orkade vara vid stugan så mycket kom dom mer sällan och nu har jag nog inte sett en ekorre där på väldigt många år. Det var han och dom uppenbarligen. Morfar var som ett levande fågelbord kan man nästan säga ;)

Annars har man ju träffat på en och annan älg, men det har väl kanske inte varit så häftigt. Någon gång har jag sett fem olika älgar på samma ridtur och en annan gång red jag på en stig med sly runt om och sedan helt plötsligt reste sig en stor älg bara en-två meter ifrån mig och hästen. Jag som var i min egna värld trodde väl typ att det var en sten men det var en sovande älg som som tur var blev räddare för oss än vad vi blev för den. Okej, jag var livrädd men hästen tog det med ro. Men just älgar kan jag inte riktigt tycka är så spännande eftersom att vi har så gott om dom häromkring.

Jag har haft äran att få vara med om många härliga naturupplevelser. Vad sägs om en tam råbock som äter morotsskivor ur handen? Eller att möta en hel familj vesslor under promenaden. Eller känna flaxande det av kungsörn. Jag möter dagligen vilda djur under mina promenader dessvärre är jag inte så duktig på upptäcka alla eftersom förr hade jag hunden med mig när hon levde och hon var grym på att upptäcka sådant jag inte såg. Den mäktigaste upplevelsen är inte helt naturlig utan ett besök i varghägn, men det var mäktigt att få vara nära dessa djur under en och halvtimme.

Jag mins inte vem det var i tråden, men min åsikt blev kallad för dumheter. Jag har en avvikande åsikt i den här frågan och anser inte att det är rätt att slå ner på den och kalla min åsikt för dumheter.

Jag anser inte att det är HÄFTIGT att djur plågas av andra djur i kampen om mat. Det är ett nödvändigt ont, det är naturligt, men i min värld är häftigt inte alls ett passande ord. Det är häftigt att se djur räddas i SOS Vilda Djur och överleva, det är sorgligt att se djur i samma program få hjälp att somna in när det inte går att rädda. Där tycker jag att ordet passar in.

Att det är naturligt betyder inte att jag måste tycka att det är häftigt. Att jag tycker att det är naturligt betyder inte att jag måste tycka om det. Men naturligt och en del av hur det funkar i det vilda, det begriper jag också, jag är på intet sätt dum eller korkad. Jag förstår er åsikt, men ni förstår inte min. Inte ens om ni tänker lite?

Jag älskar naturen, jag älskar vilda djur, jag fascineras av hur det funkar. Men just äta biten vill jag inte se, ha på bild eller uppleva på det viset, just därför att jag lider med det skrikande djuret med dödsångest. Jag kan inte hjälpa att jag lider med det, det är så jag funkar. Men jag anser att ni får ha er åsikt medan jag har min. Utan att jag ska dumförklaras. För trots allt- är det inte på buke folk hävdar "Vi gillar olika"?

Angående min mammas orm visste jag inte om lagen. Jag ska inte anmäla min mamma på måndag, men jag ska kolla lagen och meddela mamma och leta upp ett ställe man kan köpa död mat åt ormen. Jag är för att informera och upplysa först innan jag anmäler. Slår vad om att hon inte vet om lagen heller. Speciellt inte eftersom det faktiskt ännu går att köpa levande råttor till ormen, öppet i djuraffärer, där ägaren vet om att det ska bli ormmat.

Å andra sidan kan jag inte låta bli att fundera, det är så häftigt enligt folk att vilda djur tar och fångar sin mat, men det är inte tillåtet att ge en orm levande mat? Dubbelmoral. Det går fort för ormen att fånga och äta sin mat, fortare än en rovfågel som först sätter klorna i en harunge, sedan lyfter och flyger i väg med en skrikande unge och sedan äter den. Långt mycket fortare. Jag är dock den första att propagera för död föda åt min mors orm. Jag ser dock ormen helst död, ormar är så äckliga tycker jag. Men det är inte min orm.

Du får köpa levande mössor/råttor att mata ormen med men du, eller din mamma i det här fallet, måste avliva dem innan de ges till ormen.

Jag tycker inte att det är dubbelmoral att en mus måste avlivas innan den blir ormmat. Både ormen och musen är djur som hålls av människan och är helt utelämnade till människans omsorg (?) och behandling. Vilda djur agerar på egen hand, utan människans inblandning, och så tycker jag det ska förbli. Det är två olika saker som för mig inte kan jämföras så därför tycker jag inte att det blir dubbelmoral.

För att återgå till trådens topic:

Det häftigaste jag varit med om var när vi fick en 15 m lång knölval bredvid båten. Vi låg förtöjda till en liten ö och knölvalen simmade runt oss, kom fram och blåste lite vatten på oss (alltså, den simmade verkligen precis fram till båtens sida, vi hade kunnat stråcka fram handen och klappa hen) samt dök in under båten. Detta pågick i säkert 15-20 min innan valen simmade ut mot djupare vatten. Finns film på Aftonbladet, men orkar inte leta upp den nu.

En annan fräsig sak var när vi en morgon hade en säl i sittbrunnen på vår båt. Han tyckte nog det var ett ypperligt ställe att sova på, torrt, skydd mot blåst och de andra sälarna hade inte lyckats ta sig upp så han kunde bre ut sig ordentligt. Lite snopna blev vi, speciellt då sälen i fråga inte var särskilt intresserad av att lämna tillbaka båten till oss, så vi fick äta frukost nere i båten medan sälen glassade i sittbrunn :D

Hur avlivar man råttan på bästa sätt innan den blir mat? Det kan man göra precis innan med andra ord, så borde ormen (visst är de smått korkade?) missa att råttan är död?

(hon äter råttor, inte möss, hon vill ha lagom stor mat, möss är i hennes ögon för smått och råttor som är stooora är för stort så lagom stora råttor vill hon ha. Ormen alltså. Ja kräset djur.)

Bästa sätt att avliva en mus/råtta som ska bli mat är jag tyvärr inte så bra på men det kanske finns forum för orm- och reptilfantaster som man kan vända sig till med frågan?

Ja, ormar reagerar ju på värme från bytesdjuret så precis nydödat är kanske bäst om ormen är kinkig. Om man har fryst, död mat kan man ju tina upp den och värma den i micron till lämplig temperatur. Kan vara värt att prova om hon inte gjort det innan :) Sen ska man väl inte mata ormen direkt med händerna för då kan ormen bita fel när det är dags att äta ;)

Min mest fascinerade naturupplevelse var nog när jag snorklade och fick närkontakt med en drakfisk som jagade. Jag försökte vara så stilla som möjligt bara för att studera hur rovfisken gjorde. Den försökte splittra upp stimmet som höll ihop tätt, tätt.

Stimmet är som en mur...

558931_10151181524589825_1708640590_n.jpg

...men här tar drakfisken sig in:

480055_10151181525509825_467153790_n.jpg

Närbild:

65140_10151181509534825_1237822040_n.jpg

Några dagar senare stod jag på stranden och såg fyra drakfiskar som faktiskt verkade samarbeta när de jagade. På bilden ser man stimmet i övre högra hörnet (där vattenytan krusas) och så de förföljande rovfiskarna:

228201_10151192905689825_810811472_n.jpg

487319_493360754064291_1854993525_n_zpsa34be5bc.jpg

Ett av mina häftigaste minnen efter 'nära i naturen' under 19 år på landsbygd där jag har fler naturupplevelser med vilt än jag kan räkna till, är när en rävunge helt utan dödsförakt närmade sig mig och exet i en kohage där grannen matade kossorna med utgånget bröd från bageriet.
Där shoppade räven loss utan att höra att vi närmade oss.

2014-05-31120918_zpsf85fd375.jpg

Den hörde inte när vi satte oss ned och började fota. Plötsligt upptäckte den oss, och vände sig och kom fram till oss.
2014-05-31120941_zps76bbee93.jpg

Den var nära nära, men inte helt nära så man kunde ta på den. Vi strävade inte efter det heller, exet satt blick stilla och jag fotade.

2014-05-31120222_zpsce06ce12.jpg

Den satt länge och bara tittade på oss. Synade oss uppifrån och ner, vädrade. tittade.
2014-05-31121032_zps0822a96a.jpg

Under åren vi bodde där fick vi besök många många gånger av rävar. Vi hade en holme en bit ifrån ute på gärdena som kallades för 'skräpholmen' där det fanns mängder med grävlingsgryt, där bodde det gott om rävar. Vi blev av med shitloads of höns och ankor. En gång mitt i smällkalla vintern var det ett ståhej utan dess like i ankhusets förgård, då vi ser redan när vi kliver ur bilen att en räv står i gården med en anka i munnen. Exet rusade in efter geväret men räven hann iväg - med ankan.
Exet spårade räven, och efter ett par timmar, hittade han mitt på det snötäckta gärdet, ett kvackande ankhuvud som stack upp mitt i snön. Räven hade försökt gräva ner ankan.
Ankan levde vidare i vår ankgård i många år, lite halt och lite knäpp, hon jagade bilar efter denna incident, jagade skator och vår hund som var sheriff på gårdsplanen var hon galen på. Så länge han inte tittade på ankan var det okej, men så snart han tittade åt hennes håll gjorde hon utfall. :)

Hur avlivar man råttan på bästa sätt innan den blir mat? Det kan man göra precis innan med andra ord, så borde ormen (visst är de smått korkade?) missa att råttan är död?

(hon äter råttor, inte möss, hon vill ha lagom stor mat, möss är i hennes ögon för smått och råttor som är stooora är för stort så lagom stora råttor vill hon ha. Ormen alltså. Ja kräset djur.)
Lägg råttan i en hink och fyll hinken med koloxid. När råttan är tillräckligt groggy så serveras den.

Jag mins inte vem det var i tråden, men min åsikt blev kallad för dumheter. Jag har en avvikande åsikt i den här frågan och anser inte att det är rätt att slå ner på den och kalla min åsikt för dumheter.

Jag anser inte att det är HÄFTIGT att djur plågas av andra djur i kampen om mat. Det är ett nödvändigt ont, det är naturligt, men i min värld är häftigt inte alls ett passande ord. Det är häftigt att se djur räddas i SOS Vilda Djur och överleva, det är sorgligt att se djur i samma program få hjälp att somna in när det inte går att rädda. Där tycker jag att ordet passar in.

Att det är naturligt betyder inte att jag måste tycka att det är häftigt. Att jag tycker att det är naturligt betyder inte att jag måste tycka om det. Men naturligt och en del av hur det funkar i det vilda, det begriper jag också, jag är på intet sätt dum eller korkad. Jag förstår er åsikt, men ni förstår inte min. Inte ens om ni tänker lite?

Jag älskar naturen, jag älskar vilda djur, jag fascineras av hur det funkar. Men just äta biten vill jag inte se, ha på bild eller uppleva på det viset, just därför att jag lider med det skrikande djuret med dödsångest. Jag kan inte hjälpa att jag lider med det, det är så jag funkar. Men jag anser att ni får ha er åsikt medan jag har min. Utan att jag ska dumförklaras. För trots allt- är det inte på buke folk hävdar "Vi gillar olika"?

Angående min mammas orm visste jag inte om lagen. Jag ska inte anmäla min mamma på måndag, men jag ska kolla lagen och meddela mamma och leta upp ett ställe man kan köpa död mat åt ormen. Jag är för att informera och upplysa först innan jag anmäler. Slår vad om att hon inte vet om lagen heller. Speciellt inte eftersom det faktiskt ännu går att köpa levande råttor till ormen, öppet i djuraffärer, där ägaren vet om att det ska bli ormmat.

Å andra sidan kan jag inte låta bli att fundera, det är så häftigt enligt folk att vilda djur tar och fångar sin mat, men det är inte tillåtet att ge en orm levande mat? Dubbelmoral. Det går fort för ormen att fånga och äta sin mat, fortare än en rovfågel som först sätter klorna i en harunge, sedan lyfter och flyger i väg med en skrikande unge och sedan äter den. Långt mycket fortare. Jag är dock den första att propagera för död föda åt min mors orm. Jag ser dock ormen helst död, ormar är så äckliga tycker jag. Men det är inte min orm.

Jag anser det är häftigt att se en dogfihgt mellan två piloter, inte för att det är en människa som dödar den andra utan det är två individer som utnyttjar de förutsättningar de har för att överlista den andre, samma sak när en gepard ska ta en antilop eller en katt ska ta en råtta. Ett spel mellan två system, för djurens del, som har interagerat i årmiljoner. En kapprustning om man så vill. Fart, vighet mot uthållighet och lukt/hörsel/Syn. Allt detta fascinerar mig. Däremot att se ett pack hundar som tar en gris, det utlöser bara kväljningar.

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
3 970
Senast: Lotus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar