naturligt ledarskap?

Sv: naturligt ledarskap?

Dessutom får du en kroppskännedom och balans som kommer att göra hästen imponerad. :D

haha ;) det låter bra.
jag har sjungit i kör så jag har en del koll på bukandning :D har också provat qigong en gång, fast då mådde jag illa :o men det ska tydligen vara normalt när man inte är van vid det :) tack för tipsen! jag ska läsa mycket och träna så att jag har känsla för hur jag ska andas när jag väl (äntligen!!) kommer upp på hästryggen igen :idea:

Var kolugn när du hanterar hästarna , hela tiden. Är du inte det - låtsas!

Bråka inte med hästen i onödan , om något inte fungerar , gå tillbaka ,fundera på vad du gjort för fel , lugna ned dig och hästen och försök igen.
Exempel 1: Du vill fatta galopp , hästen vill det inte. Istället för att skänkla på och låta hästen springa in i galoppen minskar du tempot , överdriver galoppskänkel och koncentrerar dig bara på galoppfattningen , inget annat. Försök att bara fokusera på dig själv och hästen.

Att sluta när det går bra tycker jag är en toppenregel.
Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

Ledarskapsfrågan är jag väl inte den rätta till att svara på, men kan skjuta in en liten sak iaf;) På ridskolan jag jobbar på ser jag många elever liksom "kura ihop" sig i spiltan, låter hästen bestämma vart den ska stå och placerar sen sig själv där det finns plats. Ta den plats DU behöver och sen får hästen rätta sig efter dig. Vet inte hur många elever som blivit tilltryckta in i spiltväggen:crazy:

Sen är det en sak som jag själv blir väldigt irriterad över när det gäller nybörjare (och ibland även vana ryttare också): De dyker upp en kvart, tio minuter innan lektionen börjar! De tar fram sadeln och slänger på den, tränsar lite snabbt och sedan är det klart. Det kvittar för de om hästen är lerig eller inte.
Gör inte så, kom minst en halvtimme innan och rykta och dona i godan ro, på så vis får ju du och hästen en bra kontakt redan från start:) Kanske kan det vara en hjälp till ledarskapet också?;)

ELLER kanske en ännu bättre fråga, som ajg dock redan nu tror kommer va i princip omöjlig att omsätta i praktiken: hur gör jag för att hästen alltid ska tycka det är roligt?
Genom att basera din kommunikation på harmoni och glädje istället för kontroll så uppstår en positiv relation till alla du möter, människa som djur. ;)

Hej, ja min avatar är från Orlando. Visst är den filmen häftig? Kram/Fredrika... som förövrigt red en trilsk häst idag som hela tiden ville lyssna på ridläraren...

bra tips, tack så mycket!
kommer ihåg en viss tendens att bry sig lite för mycket om människorna som satt på läktaren.. :angel:

hah! detdär känner jag igen! exakt så gjorde jag.. kurade ihop mig och skyndade mig att göra iordning hästen, hoppades att den inte skulle bråka med mig... på hästryggen var jag helt orädd! :p

att vara i tid är ju jätteviktigt. jag red på lördagar förut, då var man i stallet hela dagen ;)

ja just det! det är en bra grundtanke, jag ska försöka att alltid ha den inställningen.. åh längtar verkligen efter att få börja umgås med hästar igen och omsätta alla tips i praktiken!!

jag såg den häromdagen, förstod den inte helt och hållet.. men visst, häftig var den!

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
234
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 619
Senast: Freazer
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 390
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 364
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar