naturligt ledarskap?

O

overkill

Hej. Jag har tänkt börja rida på ridskola till hösten, gjorde det för några år sedan men slutade pga att kompis slutade :(
Har läst en del trådar här och får uppfattningen att man som nybörjare är i princip kass och att det inte är så mycket att göra åt. Givetvis krävs det år av erfarenheter för att bli bra, men jag vill gärna vara så bra som möjligt i hanteringen av hästen redan från början, eller åtminstone slippa nybörjar-misstagen. Har ni några tips på vad man ska tänka på i hanteringen? Främst från marken då, men även ridningen.
Jag har redan efter att ha läst många trådar här fått en helt annan syn på hästar och ridning... JÄTTEBRA SIDA! :)

Det pratas en del om att hästar kan protestera för att de inte ser dig som sin naturliga ledare, gäller det även ridskolehästar? (Okej, dum formulering) För hur funkar det isåfall, hur ska man visa hästen att det är jag som bestämmer när man inte får möjlighet att tillex longera?

Blev lite långt och rörigt.. :o

Sv: naturligt ledarskap?

Några klassiska nybörjar-misstag vet jag inte direkt, men tänk på när du hoppar upp så du inte råkar skjuta in tårna i bogen. Detta kanske låter dumt, men har en kompis som lånade ut sin häst till ridskolan och då hände detta, det var över 2 år sedan och hästen går knappt att rida på fortfarande.

Självklart gäller det även för ridskolehästar. Det finns väldigt många saker som man kan göra för att visa hästen att det är du som är ledaren, men jag skulle tipsa dig om att läsa några böcker om horsemanship för att lära dig mer. Två jätte bra böcker är: "Boken om horsemanship" och "Dansa med hästar". Det finns såklart många andra jätte bra böcker men de två rekommenderar jag skarpt ;)

Skjuta in tårna i bogen?? Hm.. hur lyckas man med det? Låter inte alls bra :( Ska tänka på det..

Tack så mycket :bow:

Kul att du vill börja på ridskola!!

Det enda konkreta rådet är väl egentligen bara våga be om hjälp. Och våga vara läraktig. Gå på och be dem visa en gång till, be dem se på när du försöker själv, kolla och känn efter när grejer ligger rätt och försök sen hitta tillbaka till samma känsla nästa gång. Var öppen och ta varje tillfälle att lära dig något nytt.

Vad gäller ledarskapet så kommer det lite med tiden. Med ridskolehästar kommer du aldrig i närheten det förtroende som privathästar och dess ägare kan nå upp till. Men det behöver inte betyda att alla ridskolehästar kommer behandla dig som luft hela tiden. Jag tror att ridskolehästar går mycket efter första intrycket. De läser av människan och beter sig därefter. Går du bara in med självförtroende och en positiv inställning kommer det mesta bli mycket lättare. Tycker du av en eller annan anledning inte om hästen du ska rida för dagen får du spela lite teater och vara superglad ändå. Kanske smittar du av dig lite på hästen och lektionen kanske inte blir så fasligt jobbig iallafall.

Lycka till!:banana:

Tack så mycket!
Be om hjälp är nog jätteviktigt, fast svårt! Sist jag red på ridskola visade de en gång hur man sadlar och tränsar och sen skulle man klara det själv :eek: och det gjorde man givetvis inte, utan frågade någon av de äldre tjejerna i stallet som mest verkade bli irriterade över det.. :(

Jag förstår att man inte kan utveckla sådant förtroende med de hästar man rider på ridskola, särskilt inte om man byter ofta, men jag tnäker mer på att kunna gå in till hästen å slippa att den bråkar med mig i onödan, om jag kan undvika det genom att visa att det är jag som bestämmer :)

ush hemskt när man stöter på såna ridskolor. Där jag går har vi det omvända problemet - för lätt att få hjälp vilket resulterar i att folk som ridit i tre år inte kan sätta på en sadel :cool: :smirk:

Inställning Inställning Inställning. Som jag skrev tidigare går du in till en häst med rätt inställning (positiv och bestämd) så kommer du slippa att hästen bråkar med dig i onödan (sen kan de ju bråka av andra skäl också ;) ). Vet sedan vad du sysslar med så blir allt mycket lättare i och med att du blir säkrare i dig själv.

Tänk om alla var lika vakna som du, dvs ville lära sig häst innen dom satte igång att rida. Då kanske ridskolorna skulle lägga om sitt arbetssätt och ev t o m bli hästkunskapsskolor. För sanningen är att ytterst få av våra ridskolor bryr sig om ifall eleverna "klarar av" häst annat än från hästryggen.

Även en ridskolehäst anpassar sig till ryttaren och ändrar attityd när ryttaren blivit mer av hästmänniska/säkrare ryttare. Jag vet, har själv varit med om det.

Kolla med ridskolorna om någon har hästkunskap/hantering på programmet, annars sök dig ut på sådana kurser. Det är ett utmärkt sätt att börja sin hästbana.

LIA

ush hemskt när man stöter på såna ridskolor. Där jag går har vi det omvända problemet - för lätt att få hjälp vilket resulterar i att folk som ridit i tre år inte kan sätta på en sadel :cool: :smirk:

Inställning Inställning Inställning. Som jag skrev tidigare går du in till en häst med rätt inställning (positiv och bestämd) så kommer du slippa att hästen bråkar med dig i onödan (sen kan de ju bråka av andra skäl också ;) ). Vet sedan vad du sysslar med så blir allt mycket lättare i och med att du blir säkrare i dig själv.

haha det är ju inte heller bra, det måste ju finnas någon sorts balans. Att lärarna kan läsa av när man börjar klara av det själv å inte tillåta att man ber om hjälp "för säkerhets skull". Tror detdär du sa om att be någon titta på när man gör saker är en jättebra idé! :idea:

Ska tänka på det.. att verkligen tänka på att försöka uppfattas som positiv och bestämd redan innan jag går in till hästen :)

Tänk om alla var lika vakna som du, dvs ville lära sig häst innen dom satte igång att rida. Då kanske ridskolorna skulle lägga om sitt arbetssätt och ev t o m bli hästkunskapsskolor. För sanningen är att ytterst få av våra ridskolor bryr sig om ifall eleverna "klarar av" häst annat än från hästryggen.

Även en ridskolehäst anpassar sig till ryttaren och ändrar attityd när ryttaren blivit mer av hästmänniska/säkrare ryttare. Jag vet, har själv varit med om det.

Kolla med ridskolorna om någon har hästkunskap/hantering på programmet, annars sök dig ut på sådana kurser. Det är ett utmärkt sätt att börja sin hästbana.

LIA

Jag antar att det handlar om pengar och att "få valuta för pengarna" eller något sådant (eller vad handlar det annars om??) men det känns ju naturligare att lära känna och bygga upp förtroendet från marken först.. och det är ju en sån otroligt viktig del i hästhanteringen.

Har dom ingen teorikurs på ridskolan du skall börja? Som du kanske skulle kunna gå före du börjar rida, om du känner att du vill lära dig hantera hästen från marken först :idea:
På min första ridskola jag började på så var det varje lektion 1 timme ridning och ½ timme teori före varje lektion, det var jättebra :)
På min nuvarande ridskola består nybörjarlektionerna av ½ timme ridning o ½timme teori, funkar riktigt bra! När man börjar rida så brukar ½ timme vara ganska lagom, man blir ganska mör ;)

nej det har dom inte :( jag kollade med en annan ridskola i sthlm, dit jag eventuellt ska flytta nästa år, men de hade ingen heller. verkar svårt att söka på nätet också, kommer mest upp om utbildningar.
en teorikurs innan skulle vara jättebra ju! men det kanske är så att de anser att det räcker med att ha den teorin som är inbakad i ridlektionerna, plus några extra gånger?

det känns som att nu när jag är vuxen och mer medveten så vill jag inte börja rida och "ta med i beräkningarna" att det inte kommer bli så bra i början, "bara för att det är så"! alltså, man är ju aldrig så värst bra som nybörjare men om jag inte kan vara så bra som jag kan (tillex för att ajg inte får träna på att sadla utan bara snabbt göra det innan lektionen) så känns det nästan som jag hellre avstår :/

ååh, men jag längtar efter hästkontakten! känner du till om det finns någon teorikurs man kan lä'sa under sommaren? eller kanske typ ridlägeraktigt för vuxna och med mycket teori/markarbete?
blev lite långt och rörigt igen :o

Jag skulle se till att vara på ridskolan en god stund innan lektionen, och kolla vilken häst jag sku rida. Sedan gå till den och i princip bekanta mig med den.
Tycker jag märker skillnad på den ridskola jag går, om jag får lite tid att göra några enkla grejer med hästen innan det är dags att sitta upp. Brukar, då jag leder ut hästen, stanna rätt plötsligt. Om hästen går in i mig, så tittar jag på den, inte mer. Nästa gång jag stannar, så stannar hästen också. Ett slags embryo till relation.
Sedan brukar jag ta tyglarna från marken och "pilla" litet med bettet, endast tills jag får en reaktion, då ger jag snabb eftergift. Tror att hästen på det sättet förstår att jag är villig att vara snabb med eftergifterna. Tror det är en viktig grej för att få åtminstone något förtroende från hästen.
Har ofta fått samma häst på ridskolan, och de ggr jag inte gjort något slags "pre-flight-check" har definitivt gått sämre, mindre lyhördhet och mera mekanisk häst...
Våga fråga! Alla lärare jag känner är tacksamma för att det finns frågvisa personer - då får de ju tillfälle att utveckla tankegångar och idéer.

Hej! Kul att du ska börja rida igen. Med din inställning kommer det nog att gå fin-fint!

Jag upplever att det är stor skillnad i vad du kan förvänta dig i kontakten med ridskole-hästar respektive privatägda hästar.

På ridskolan lärde jag mig efter ett tag att många ridskolehästar inte alltid gillar att bli "gullade" med.
Du ska med andra ord inte förvänta dig att de ska vara särskilt gosiga eller tro att det beror på dig om de verkar lite sura. Jag respekterar att de har många människor omkring sig hela tiden och gör lugnt och metodiskt ordning dem innan lektionen utan att kräva för mycket tillbaka. Försöker följa samma rutin som stalltjejerna rekommenderar eller som jag själv tycker fungerar smidigast. Rider tidigt på morgonen o hästarna står ofta och äter frukost när vi klampar in för att rykta o sadla...

Ett annat tips under själva lektionsridningen, när du kommit igång en bit på väg, är att få hästen att följa dina hjälper istället för att följa ridlärarens röst... om hästen vill stanna när läraren säger tex "sakta av" och innan du gett den ditt kommando att göra så, var beredd att be den gå ngt extra steg så att den sedan stannar när DU ber den, inte ridläraren.

Allmänt för att uppnå resultat är att:

Försöka vara fokuserad hela lektionen, inte drömma sig bort, samt aktivera hästen hela tiden så att den håller sig lite nyfiken på vad du ber den göra härnäst.

Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

Vill bara säga en sak först - använd dig aldrig av longering om du inte verkligen vet vad du gör. Longering av motionssyfte är bara skadligt för hästen och framförallt onaturligt!

Misstag sen, det kommer du att begå. Det är enda sättet att vra säker på att något inte fungerar - att prova det. Men såklart kan man undvika onödiga misstag.

Det bästa är att läsa och ta reda på hur hästar fungerar naturligt. Jag skulle säga att du inte bör gå direkt in på en av alla dessa "filosofer" som finns. Monty, Hempfling eller liknande. Efter som att de vill lära ut "sina teorier" och då är det svårare att till 100% vara säker på att det du läser är fakta. Båda dessa talar nämligen om hästens naturliga beteende men de gör HELT olika saker och hanterar djuren utifrån helt olika vinklar.

Du kan nog mer eller mindre aldrig uppnå en ledarroll över en ridskolehäst. En ledare lämnar inte flocken på det sättet, en ledare är inte är bara någon gång i veckan. En ledare LEDER flocken genom hela dygnet. Och mycket mycket få människor uppnår den relationen till en häst som en riktigt bra ledare har. MEN, det är inte det som är viktigt. Det du bör försöka uppnå är ett samarbete och en relation med hästen som är trygg och trivsam.

Det viktiga är inte att saker och ting görs på rätt sätt, att det ska gå fort att göra saker eller liknande. Det viktigaste är alltid att hästen gör det du vill att den ska göra, av egen fri vilja. Att den har roligt, precis som du.

För hur funkar det isåfall, hur ska man visa hästen att det är jag som bestämmer när man inte får möjlighet att tillex longera?
Du har nog missförstått detta lite. Din allra första insikt måste vara att det faktiskt INTE är du som bestämmer. Vem har givit dig den rätten? Därför är det ditt ansvar att se till att hästen VILL göra det du ber om.

Dessutom. Vill du ha en naturlig relation till en häst och vill använda dig av hästen språk. Då kräver det också att du har naturliga omständigheter såsom frihet att fly och gå undan.

Men det du kan tänka på i din hantering med ridskolans hästar är att aldrig agera våldsamt eller agressivt. Att vara lugn, vänligt och tydlig. Konsekvent i ditt agerade och framförallt observera hästen beteende och signaler. Att se om hästen verkar ogilla att du borstar den med en viss borste, om den reagerar mycket när du sadlar/tränsar och hur du kan göra det bättre för djuret. Att söka efter problemen som hästen visar symptom på. Oavsätt om det verkar vara små problem eller stora. Och oavsätt om det stör dig i det du gör eller inte. För sålänge det stör hästen så är det ett vesentligt problem.

Lycka till med nystarten! :)

Hej!
Det bästa vi kan göra för att bli värdiga ledare för våra hästar är att lära oss hur vi själva fungerar. Vad är det som skiljer levande ifrån döda, och dessutom skiljer lyckliga människor ifrån olyckliga? Jo, andningen, sättet vi andas på. Det finns vanlig andning och det finns medveten andning, eller bukandning.
När vi andas medvetet så blir vi harmoniska. Hästen är själv en harmonisk varelse och gillar att vara tillsammans med harmoniska människor som inte använder rösten utan istället använder sig av mjuka rörelser och en djup och lätt andning.

Medveten andning lär man sig lättast genom att öva QiGong eller Yoga. Dessutom får du en kroppskännedom och balans som kommer att göra hästen imponerad. :D

Lycka till!

tack! gärna mer sådana konkreta tips på olika praktiska grejer man kan göra för att lära känna hästen mer och utveckla en bra relation.

denna tråd kanske "kom lite för tidigt" :P märker att det är mycket som man vill ut och omsätta i praktiken med en gång! kommer nog bli mycket mer skrivet här när jag väl börjat på ridskolan igen..

Ett annat tips under själva lektionsridningen, när du kommit igång en bit på väg, är att få hästen att följa dina hjälper istället för att följa ridlärarens röst... om hästen vill stanna när läraren säger tex "sakta av" och innan du gett den ditt kommando att göra så, var beredd att be den gå ngt extra steg så att den sedan stannar när DU ber den, inte ridläraren.

Allmänt för att uppnå resultat är att:

Försöka vara fokuserad hela lektionen, inte drömma sig bort, samt aktivera hästen hela tiden så att den håller sig lite nyfiken på vad du ber den göra härnäst.

Lycka till!

tack :)
detdär med att se till att det är mig och inte ridlärarens röst hästen lyssnar på är nog jättebra! annars blir det lätt att man åker runt och tror att man kan mer än man i själva verket gör.

jag har också förstått att en del ridskolehästar inte uppskattar att bli gosade med och att vissa helt enkelt är tjuriga av sig, att det inte behöver ha med mig att göra. det märker man ganska snabbt om man studerar hästen tillsammans med andra.

förlåt, känns som att detta mest blev någon sorts upprepning av det du skrev :angel: har inte så mycket att komma med märker jag, men jättetacksamt med alla svar!
lite OT: din avatar, är den från filmen orlando?

Vill bara säga en sak först - använd dig aldrig av longering om du inte verkligen vet vad du gör. Longering av motionssyfte är bara skadligt för hästen och framförallt onaturligt!

oj, nej självklart inte. om jag någon gång får möjlighet att longera kommer jag givetvis se till att ha någon med mig som kan och att själv veta vad jag gör och hur.

Det bästa är att läsa och ta reda på hur hästar fungerar naturligt. Jag skulle säga att du inte bör gå direkt in på en av alla dessa "filosofer" som finns. Monty, Hempfling eller liknande. Efter som att de vill lära ut "sina teorier" och då är det svårare att till 100% vara säker på att det du läser är fakta. Båda dessa talar nämligen om hästens naturliga beteende men de gör HELT olika saker och hanterar djuren utifrån helt olika vinklar.

jo, det förstår jag ju, men att läsa olika filosofier är kanske bra ändå, att kunna se på hästhantering på olika sätt. det är nog ändå ingen risk att jag tar till mig det helt och hållet som fakta och anser att jag KAN det och har rätt för att jag har läst det i en bok. jag har förstått att för att bli en bra hästmänniska krävs det år av erfarenhet och att umgås mycket med och ta del av andra människors erfarenheter och kunskaper. men jag förstår ändå din poäng, har du något tips om någon bok som ger en mer allmän syn på hästens naturliga beteende?

Du kan nog mer eller mindre aldrig uppnå en ledarroll över en ridskolehäst. MEN, det är inte det som är viktigt. Det du bör försöka uppnå är ett samarbete och en relation med hästen som är trygg och trivsam.

okej, jag förstår att jag inte kan förväntas bli ledare över varje häst jag rider på en ridskola, men jag vill kunna skapa ett så säkert förhållande som möjligt, där hästen inte ser mig som underlägsen och den då anser att den kan göra som den vill med mig.
det kanske inte ska ske i förebyggande syfte utan tas itu med när man råkar ut för det? hur gör jag om en häst inte vill lyda/hotar mig?

ELLER kanske en ännu bättre fråga, som ajg dock redan nu tror kommer va i princip omöjlig att omsätta i praktiken: hur gör jag för att hästen alltid ska tycka det är roligt?

tack för ditt svar :bow:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
234
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 619
Senast: Freazer
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 390
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 364
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar