Naturlig född ryttare?

orcide

Trådstartare
Min son har ridit typ 4ggr nu varav 2 ggr var utan ledare ..
Han är 13 år precis fyllda o rider mammas unghäst *s*
I kväll galloperade han på henne helt själv i skogen och hade jättefin sits och han och hästen var överlyckliga :) :banana:

Kan man vara född till ryttare ?:bump:

Sv: Naturlig född ryttare?

Kan man säkert , vissa är bara naturbegåvningar :)
Men det kan vara tvärtom, själv har jag skitsvårt med allting som har med att sitta på en hästrygg att göra, men tycker det är dödskul och lär mig mer och mer , då har jag endå ridit hela livet :rofl:

orcide skrev:
I kväll galloperade han på henne helt själv i skogen och hade jättefin sits och han och hästen var överlyckliga :) :banana:

Det tror jag absolut. Det föds många barn varje år som har en talang för något specifikt..
Kul att det funkar så bra!!! :banana:

Ja han har nu planer på rodeo *S*
Det tycker jag han gör rätt i ..rodeo verkar ju jättekul :)

Vad skönt det vore att bara kunna. Fast det har sina tjusningar med att kämpa också :p Att äntligen lyckas med ngt svårt är ju underbart!

Låter skönt att bara kunna allting, själv är jag också precis 13 fyllda, fast tjej. Har ridit i 8 år men kan långt ifrån allt :crazy: Skönt för honom att inte behöva öva som en galning för att få till den rätta sitsen t.ex. För mig tog det ca 1 år att få till sitsen men det är ju många som det tar längre tid för

Klart man kan vara "född" till något eller iaf ha väldigt lätt för något det är ju rätt vanligt :) Men jag tycker att sadel osv har lika stor del för att få en korrekt sits bra sadel lättare bra sits och tvärt om :O) men klart klarar han de galant så e han nog en naturbegåvning så bara va glad å hoppas det håller i sig mer än i början :)

Visst kan man det... Ända sen jag fick med min familj o rida islänningar för typ 10 år sedan så har jag varit väldigt glad att inte min lilebror någonsin började rida... Det hade varit en sak till där han hade överglänst mig... :rofl: Tack o lov blev han aldrig intresserad... Å andra sidan är han ju också begåvad på alla fronter utom att spela tvärflöjt... :rofl:

Nä han hade nog kunnat göra samma sak... om intresset funnits.

pulkaskurk skrev:
Klart man kan vara "född" till något eller iaf ha väldigt lätt för något det är ju rätt vanligt :) Men jag tycker att sadel osv har lika stor del för att få en korrekt sits bra sadel lättare bra sits och tvärt om :O) men klart klarar han de galant så e han nog en naturbegåvning så bara va glad å hoppas det håller i sig mer än i början :)
han rider barbacka :)
ja han verkar vara en naturbegåvning faktiskt .
När han var 5 år tog jag han till ett ridstall en gång så han skulle få prova en ridlektion för första gången .
dom förstod visst inte att han aldrig suttit på en häst förut så han fick både trava o gallopera med ledare så klart men han klarade det oxå galant och dom var väldigt förvånade när jag sa att han alrig ridit tidigare .:banana:

FridaW skrev:
Låter skönt att bara kunna allting, själv är jag också precis 13 fyllda, fast tjej. Har ridit i 8 år men kan långt ifrån allt :crazy: Skönt för honom att inte behöva öva som en galning för att få till den rätta sitsen t.ex. För mig tog det ca 1 år att få till sitsen men det är ju många som det tar längre tid för
ja men det krävs nog en hel del mera för han att kunna läöra sej allt men nu ska ju inte han utbilda sej i dressyr tex..
han vill lära sej western så först o främst ska han få lära sej att läskiga situationer uppstår när man rider i skogen som vi gör (jag blev avkastad o hästen skenade med mej 2 ggr i går , samma häst som han rider :s)
det finns mkt som kan hända !
ne styv i korken får han inte bli ..jag är en ganska så hård lärare att ha kan jag tänka *S*

Det tror jag absolut!! Det är skillnad på mina tjejer, trots att de är så små. Min 4-åring red med sadel för första gången för några veckor sedan och hon bara VAR häst liksom. Hon satt i en helt korrekt sits och allt bara flöt på.......

Eftersom ridning är den naturligaste saken i världen så tror jag mer eller mindre alla är födda till att rida. Men sen har väldigt många människor en mycket stor tendens att krängla till saker, och då är det istället de som inte är naturbegåvningar.

Men grattis till att du har en sån lugn och natulig son som rider med känsla!!!:bow:

orcide skrev:
ja men det krävs nog en hel del mera för han att kunna läöra sej allt men nu ska ju inte han utbilda sej i dressyr tex..
han vill lära sej western så först o främst ska han få lära sej att läskiga situationer uppstår när man rider i skogen som vi gör (jag blev avkastad o hästen skenade med mej 2 ggr i går , samma häst som han rider :s)
det finns mkt som kan hända !
ne styv i korken får han inte bli ..jag är en ganska så hård lärare att ha kan jag tänka *S*

Det förstår jag, western är roligt jag hoppas att det går bra för honom i fortsättningen också

Det är klart att han ska rida western... :) När han växer upp så är han inte ensam som häftig cowboy i alla fall! :D

Western är så roligt, och så finns det ju himla många grenar att välja mellan!

Jag hade lite svårt i början. (Har ridit i snart 9 månader ) Men nu går det mesta bra.

Började rida på min grannes(kompis) varmblod, skrittade och travade mest först, sen provade jag galoppera på en sandbana och han kunde inte galoppera riktigt eftersom han kom från travet, men det gick! :D

Har börjat i kompisens grupp nu på ridskolan, är mkt stolt över detta :)

Det tror jag är mycket möjligt! Tog med lillkusinen på en ridtur (12 eller 13 år då) hon hade aldrig tidigare suttit på en häst så jag lät henne rida en ursnäll liten b-ponny, enda negativa med henne är att hon är så seg att de flesta orutinerade ryttarna inte får någon fart på henne alls. Men icke, kusinen tog övertag och hon lydde villigt. Vi skrittade, travade, galopperade (över en äng) och sedan hoppade vi även några stockar (ca 50cm höga). Hon var jätteduktig, så i henne finns det nog naturbegåvning, precis du har upptäckt i din son! :smirk:

Det tror jag absolut man kan födas till! Första gången jag red i mitt liv var för ca ett år sedan.. Så första gången jag satt på en häst var på ett piggt litet islandssto som jag fick rida ut på bakom min kompis. Vi tänkte "Vi skrittar bara lite långsamt längs vägkanten nu i början" PHYTTSAN! Snart efter ca en halvtimma racegalloperade vi ikapp längs en skogsstig! Jag trillade inte av en gång, jag satt som gjutet.

Jag fortsatte att rida det lilla stoet i kompisens sällskap på sin egna islandshäst. Efter några veckor blev det ridjord och efter ytterligare några veckor barbacka i alla gångarter, allt från halt till race.
När jag hade ett halvårs ridkunskap kanske så blev jag medryttare på ett tufft tinkersto, det gick jättebra!

Styv i korken tycker jag inte att jag är, jag har bla stukat knät när jag vråkade komma för nära en tall när vi galloperade, jag har suttit på en skräckslagen 1,70häst som lekte rodeo i ridhuet när en vit plastpåse dök upp, jag har ramlat av en gång när jag skulle hoppa naturhinder barbacka och släpats med, jag har suttit på en skenande tinker ett x antal gånger.

Nu har jag börjat på ridskola och har ridit ca 10gånger och får de lite svårare hästarna. Det går jättebra, jag lär mig kanonfort och känner att hästar verkligen är mitt liv! ^^

Senast ändrad:

orcide skrev:

jag tror man kan vara född till ryttare, :o :D härlig känsla, min bror är också något av en natur begåvning o han e bara 11 år.

jag tror oxå man kan födas som ryttare! när min bror red för första gången på min kusins b-ponny (han var nog 10 år) började hästen trava o där satt han som fastgjuten i sadeln... dem hoppade t o m... d va inte meningen! Hon sprang dit o hoppa över o han reste sig som jag sa o hopp, så va dem över utan problem!

som tur var så började han heller inte rida... han hade fått mig att alltid se ut som en nybörjare! D kan jag lova!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag behöver nu tips och råd från er som är mer erfarna med bråkiga unghästar. Jag har en valack född juni 21. Han va som föl...
2
Svar
25
· Visningar
4 282
Senast: Lavinia
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 379
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 894
Senast: QueenLilith
·
Träning Min 3-åring är alltid lugnet själv,JÄTTEsnäll i alla situationer,och inridningen har gått hur bra som helst. Dock så har han alltid...
2
Svar
34
· Visningar
5 047
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Halloweenmat
  • Adventskalendertråden 2024
  • Menskopp