Naturlig betäckning

Sv: Naturlig betäckning

De avkommar jag träffat efter 88 var ganska heta och rätt nervösa, mitt sto har lite av den varan och det borde nog inte förstärkas... Då är det helt olika mödrar, allt från ponnyer till stabila hbl, jag har mött.

Men är Majim jämförbar med Nobel öht?
Jag har sett Majim nåra ggr när jag hjälpt en kompis som har häst på samma ställe som där Majim står, och jag kan bara säga att jag är mkt imponerad av hans jättetrevliga temprament. Totalt cool och lätthanterad och hans avkommor verkar vara lika honom. Han är absolut prisvärd!

Då måste jag införskaffa hingstkatalogen för att hitta priser och kontaktuppgift, för jag hittar inte det nånstans:p

Får kanske söka lite till.

I mina ögon är det ungefär samma, Nobel har väl fler avkommor gissningvis så de syns ju mest men om det är naturligt som gäller och man vill ha bra temp och lite multi talang så är det ett bra val.

Min 88 är inget av det, däremot är hon högst egensinnig men det var modern också. :angel:

Får ta en extra kik på 88:an då;)

Men det är ju kul att Majim då verkar vara något underskattad..? Det finns väl såklart inget större drag efter avkommor, men jag behåller nog själv ändå.

Men titta inte på hur stor han själv är utan hur stort han ger. Han ligger på +1.1 på blupen, vilket innebär att han ger hästar som är 1,1 cm högre än genomsnittet.

Jo, jag såg det, kanske inte borde vara så avig...;) Det var något med hans ben också, men det behöver ju inte betyda väldigt mycket. Fick fram en bild och han ser trevlig ut. Verkar stå nära mig om jag kan tyda sidorna rätt, då kan jag ju åka och titta på honom enkelt.

EDIT: det gjorde han inte alls, det var ju i Halmstad.

Men att hans sida hela tiden nämner honom som "perfekt för ridponnyavel", det var nog det som fick mig att backa när jag kollade först.

Senast ändrad:

EDIT: det gjorde han inte alls, det var ju i Halmstad.

Men att hans sida hela tiden nämner honom som "perfekt för ridponnyavel", det var nog det som fick mig att backa när jag kollade först.

Hans fd ägare har ridponnyavel så det är nog mer av försäljningstrick av den ägaren, än att han skulle passa speciellt bra i ridponnyavel, speciellt nu när man inte vill ha halvblod i ridponnyerna. Han var ju väldigt dyr tidigare så han har väl få äldre avkommor. Nu står han ju naturligt på en bra station utanför halmstad och är väl mer prisvärd.

Jag blir faktiskt mer och mer inne på honom. Gillar hans typ, tycker om att det är mycket fullblod då mitt sto har mycket "tunga" hästar bakom sig och han verkar ju ha presterat en hel del.

Tycker Malim verkar vara en bra kandidat till ditt sto:) Men vill bara tillägga att Szkopul har 10 på typ;)

Vad tycker du om Haydn?

Jag gillar ju Szkopul, men han står ganska långt ifrån mig (??) och jag har för mig att jag sett på ngn bild att han är hög bak (kanske inte överbyggd) och jag vågar inte chansa. Jag menar, svarta hingstar kan ju inte vara nåt annat än underbara;)

Jag har inga erfarenheter av Haydn, tyvärr, verkar vara en fin hingst :)
Szkolpul står i Knivsta, söder om Uppsala, en bit bort kan man säga:D Då kommer det till lite bensinpengar ist. Jag har inte sett honom live, men har svårt att tänka mig att han är överbygd/högre bak med 10 på typ.

Bara ett tillägg angående om han skulle vara överbyggd, han är 166 cm över manken och 166 över korset

Det är han säkert inte, bara det att min sto är överbyggd bak, så jag vill gärna att de är i "uppförsbacke" istället för att vara jämna. Just för att inte chansa.

När det gäller temperamentet på ditt sto hade säkert Lambourghini passa mycket bra. Mina Lambo barna är alla mycket lätthanterliga. Dessutom är alltid priset och betalningssättet på honom förhandlingsbart Men det verkar ju som om han står på semin och inte naturligt.

Om jag själv skulle betäcka naturligt, vilket var planen i våras, så hade jag valt Haydn. Det är en mycket underskattad hingst som är verkligt prisvärd. Tyvärr så blev det ändrade planer för mig år så det blev inget för min del.
Sedan är ju inte Halmstad så långt bort och jag tror att även där finns visst förhandlings utrymme t ex gällande uppstallning;)

Lambo är en favorit;)

Det var mest att eftersom mitt sto är förstagångs så tyckte min vet. att jag skulle kolla på de som står på naturligt. Jag var ganska tveksam, men hon menade att jag inte förlorar så mycket om hon nu skulle kasta igen och hon har ju en poäng...

Fick upp ögonen för Haydn nu, han verkar trevlig och när jag sökt på nätet har jag hittat många som är nöjda med avkommorna. Sen har mina sökningar på hans far varit väldigt positiva, men annars är jag ju ganska "grön".

Mitt sto är dräktigt med Haydn, och de kommentarer som jag har fått är att jag troligen kommer att få en stor och högrest avkomma!
Stoet själv är ca 165cm i mkh.
När jag var och kollade på honom innan bet. så fick vi även se 2st 1åringr skutta lite.
Båda var mkt. nyfikna och sociala samt att de hade lätta gångarter och hoppade väl.
Kan då även tillägga att den ena hade en vbl.travare till mamma.
Tycker faktiskt med att han är lite underskattad.
Haydn var även en mkt snäll kille vid bet. kan ju "kännas bra" om det är 1:a gången för stoet!
Mitt andra sto är förhoppningsvis nu dräktig med "Lambo" som också är en mkt trevlig och kelvänlig herre!
Lycka till med valet!

Lutar åt Haydn faktiskt... Fast Majim är också lockande, tänkte ringa båda hingsthållarna och prata lite med dem så får vi se vad resultater blir;)

Jag har iaf. bet. mitt sto på narturlig väg med honom, tyvärr så brunstar hon så nu har vi lämnat henne idag igen för bet. med honom.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
517
Senast: Nikan
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 075
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 134
Senast: mamman
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 633
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Räkna ut kaloriintag?