Naturlig Betäckning -nackdelar?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare veronican
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 5 726
V

veronican

Vad finns det för nackdelar med naturlig betäckning istället för semin? Nyfiken, har hört att naturlig betäckning är mer riskfyllt.
Menar då inte fri, lössläppt naturlig betäckning utan naturlig betäckning under ordnade former så att säga. Skulle gärna vilja lära mig lite mer om detta, har du betäckt naturligt eller aktar dig för det?

Vilka risker kan finnas med naturlig betäckning som inte semin medför? Är skaderisken stor? Chansen att bli dräktig större/mindre? Villkoren annorlunda?

Tacksam för svar! :)

// vetgirig Veronican

Sv: Naturlig Betäckning -nackdelar?

Risekn för infektioner är större vid naturligt betäckning. Om skaderisken är större och i så fall hur mycket större beror väldigt mycket på hingsten. Det finns välutrustade svårhanterliga hingstar som kan ställa till med mycket skador till och med så att stoet dör. Men finns också lugna sansade hingstar som aldrig skulle komma på tanken att ställa till med något.

Vilken metod som ger störst chans till dräktighet finns skilda åsikter om. Vissa anser att det kan vara lättare med natuligt andra att en bra seminveterinär är det bästa.

Många raser har man ju inget val så det som är nackdel med sådan betäckning är ju långa trasporter. Att transportera ett sto till hingst o miljöombyte o allt som hör till är ju klart krångligare än att transportera sperma. Norrlandshingstar får knappast besök av skånska ston...

Fördelen är ju att det är enkelt oxå. Sto + hingst + männsika o så är det klart, (typ)

Sen är det ju helt enkelt mer naturligt med hingst än semin... ston som har svaga brunster brunstar tydligare osv...

Det är ju alltid en skaderisk när hästar möts. Sparkar stoet olyckligt kan hingsten skadas så det handlar om kunskap hos människorna som håller i hästarna. Finns ju sparkselar osv men det är ingen 100% säkerhet.

Jag hade gärna haft semin på alla raser för att lättare kunna avla på hingstar som finns längre bort.

Risekn för infektioner är större vid naturligt betäckning. Om skaderisken är större och i så fall hur mycket större beror väldigt mycket på hingsten. Det finns välutrustade svårhanterliga hingstar som kan ställa till med mycket skador till och med så att stoet dör. Men finns också lugna sansade hingstar som aldrig skulle komma på tanken att ställa till med något.

Vilken metod som ger störst chans till dräktighet finns skilda åsikter om. Vissa anser att det kan vara lättare med natuligt andra att en bra seminveterinär är det bästa.

:bow::bow:
Infektionsrisk låter mindre roligt.

Brukar ston som betäcks naturligt stallas upp vid hingsten för att veta att brunsten är "rätt" och fullt igång, innan betäckning sätts igång, oavsett om stoet bor inom rimliga milsavstånd eller inte? Tycker det är intressant att lära mig om.
Alltså, man tycker det borde vara svårt att endast åka till hingsten när man tror sitt sto vara brunstig och "pang på" så att säga...

Mig veterligen ska viss infektionsrisken öka vid anturlig betäckning vilket inte är så ologiskt? Mer bakterier in liksom :smirk:

Det beror ju lite på hur tydliga stona är på hemmaplan. Vi hade inga tydliga brunster här förra sommaren så vi körde iväg på måfå o vips brunstade de sum tusan:) De får då stå hos hingsten tills allt är klart. Väljer man en station där de har UL brukar stoet stanna o få dräktigheten bekräftad innan hemresa...

Brukar ston som betäcks naturligt stallas upp vid hingsten för att veta att brunsten är "rätt" och fullt igång, innan betäckning sätts igång, oavsett om stoet bor inom rimliga milsavstånd eller inte? Tycker det är intressant att lära mig om.
Alltså, man tycker det borde vara svårt att endast åka till hingsten när man tror sitt sto vara brunstig och "pang på" så att säga...

Lite beroende på både ras och hingsthållare det där. Som exempel har jag en hingststation här i närheten som har naturlig betäckning med halvblodshingstar. Visst får stoet stå där om man inte vill köra fram ock tillbaka med henne. Men man gör samma undersökningar som man gör vid semin innan betäckning. Mycket för att minska riskerna för både sto och hingst. Sedan i andra raser är det av pratiska skäl kanske inte genomförbart med sådana kontroller och då provar man stoet med hingsten istället.

Det beror ju lite på hur tydliga stona är på hemmaplan. Vi hade inga tydliga brunster här förra sommaren så vi körde iväg på måfå o vips brunstade de sum tusan:) De får då stå hos hingsten tills allt är klart. Väljer man en station där de har UL brukar stoet stanna o få dräktigheten bekräftad innan hemresa...
Tänkte bara flika in att hos vissa hingsthållare är det väldans dyrt att ha sitt sto uppstallad, lite beroende på ras, så då är det en väldig kostnad att vänta 16-18 dygn och få dräktigheten bekräftad innan hemresan. Men har man långt att åka så kan det ju jämna ut sig, samt att det troligen är bekvämare för stoet att stå kvar ett tag då.

Det är inte helt ovanligt att stoet försöker sparka hingsten, även om hon brunstar fullt ut. Det gör att det är risk för hingsten att få sin penis eller annat sparkat på, och det är inte så bra om man ska betäcka ston. Det samma gäller för ston, de kan som någon skrev högre upp bli skadade invändigt av hingsten. Så skaderisken är högre när man betäcker naturligt. Men man ska inte tro att semin är helt ofarligt heller. Det finns de ston som blivit "punkterade" av klantiga människor som ska seminera.

Jag har betäckt många ston naturligt. När jag bodde på Irland betäcktes 2/3 av alla ston naturligt, då det är mest vanligt där. Jag gillar själv naturlig betäckning eftersom jag får en hel sats i stoet till skillnad från 3 st små rör. Det gör att det är den bästa sperminen som vinner och det tycker jag gör mycket för kvaliteten på avkomman. Rent psykologiskt alltså! Jag vet att det är inte skitspermierna som jag fick utan jag fick mer valuta för mina pengar och stoet kommer därför att få en bättre avkomma. :)

Jag betäckte ett sto naturligt förra året. Det gick utmärkt, inga infektioner eller skador.
Hingsten är lite het på gröten men ingen våldtäcksman s.a.s
Mitt var ett förstagångs sto dessutom.

Fördelen med naturlig är att det är stor chans på dräktigthet, speciellt på äldre hingstar, dessutom brukar de på naturligt vara lite billigare, däremot får man ju istället kanske åka längre.
Skaderisken är störst på hingsten, dvs om stoet sparkar, finns dom som sparkat sönder "familjelyckan" :o

Fördelarna på semin är ju att man för större valmöjlighet på hingstar helt klart.

Många hingsthållare erbjuder bete till ett billigare pris i väntan på konstaterad dräktighet men det är inte alla.

Nåt som kan vara bra att kolla är om hingsthållaren gör ultraljud innan första språnget och efter sista så man faktiskt vet att stoet har ett ägg och att det senare har gått.

Men man ska inte tro att semin är helt ofarligt heller. Det finns de ston som blivit "punkterade" av klantiga människor som ska seminera.

Då måste man nog vara våldsam å det grövsta.
Att de däremot spricker när de rektalundersöks förekommer väl i undantagsfall.

KL.

Jag hade min tösa på naturlig betäckning i somras, hon gick med hingsten ganska länge, fick gå kvar efter brunst med. Vi hade tur med denna betäckning, hade lika gärna varit försent men vi hade tur.

Hon och hingsten släpptes ihop 25 Juli och den 27 var sista dagen han betäckte, där efter ingen mer brunst heller. Så hon sluta väl där i samma veva. Hingsten var hur bra som helst måste jag säga, lite het i början men la sig fort, det var mer min som var het sen :o

Hon trana efter honom hela tiden, medans han kika runt och luffa lite där i hagen. Men hon följde honom och lyfte svans och spruta för fullt. Men som sagt, allt gick super. Inge infektioner och skada alls.

Beror på hingsten som någon tog upp här i tråden, vissa hingstar klarar kanske inte detta och då bör det kanske inte låta det ske på naturligt.

Vi betäckte våran brud naturligt i förra våren. Då vi bara hade 6 km till hingsten åkte vi framoch tillbaka och de behövdes bara 2 språng sen va hon dräktig. hingsten vi betäckte med är väldigt lugn och sansad att betäcka med.. och det e nog som någon här innan sa att de e nog hingsten som löper störst risk att bli skadad med tanke på att stoet kan sparka mm.

första gången vi kom dit med vårat sto så var hon lite misstänksam men när hon väl fick syn på hingsten var det inga problem.
2.a gången vi kom så han vi inte mer än lasta av förrens stoet drog rätt in till hingsten.. snaka om att hon viste vad som skulle göras =)

efter det har hon dessutom varit snäll att lasta mm så hon måste tyckt det var possitivt. =)

Vad finns det för nackdelar med naturlig betäckning istället för semin? Nyfiken, har hört att naturlig betäckning är mer riskfyllt.
Menar då inte fri, lössläppt naturlig betäckning utan naturlig betäckning under ordnade former så att säga. Skulle gärna vilja lära mig lite mer om detta, har du betäckt naturligt eller aktar dig för det?

Vilka risker kan finnas med naturlig betäckning som inte semin medför? Är skaderisken stor? Chansen att bli dräktig större/mindre? Villkoren annorlunda?

Tacksam för svar! :)

// vetgirig Veronican

Tänkte bara ge några åsikter.

¤ Med naturlig betäckning så blir endast ston betäckta, där stoet är mogen för hingst, att hon accepterar hingsten på ryggen osv.
¤ Med semin så blir alla ston dräktiga vare sig de accepterar hingsten eller inte. En naturlig betäckning ställer helt enkelt krav på att stoet fungerar normalt...
¤ Med en seriös hingst hållare så är smitto risken minimal.
¤ Det är en konst att kunna betäcka naturellt, både för hingstens hållare men även för stoets hållare, måste alltså vara ett team.
¤ Du får hela sperma avgången när du betäcker naturellt, det får du inte när du seminerar. Där är sperman uttunnad med spädvätska, det tål inte alla ston.

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 321
Senast: ginnies
·
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 876
Avel Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden men eftersom min förvirrade tankar även handlar om avel lägger jag den här...
Svar
2
· Visningar
1 661
Senast: Myelin
·
Avel Har hört att om en hingst i normala fall bara finns för naturlig betäckning så innebär det att sperman är sämre och igentligen inte...
Svar
9
· Visningar
1 206
Senast: bravur68
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka