Naturläkemedel mot hosta?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Graendal
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 42
  • Visningar Visningar 9 813
G

Graendal

En hästbekant till mig har något som troligen är lindrig kronisk bronkit. Inget som kan göras något åt, vad jag förstår, mer än med antibiotika under utbrotten.

Men jag har för mig att det finns något naturläkemedel som man brukar ge hostiga hästar? Typ någon alg..? Och var köper man sånt?

Sv: Naturläkemedel mot hosta?

min hostade lite i somras (inget allvarligt, några host under ridning bara) och då fick han anis, lakritsrot och timjan. samt ett homeopatmedel. hostan gav sig på nån vecka.

Jag håller helt med. Orsaken ligger ju ofta där. De flesta medel kommer ju inte åt mera än symptomen om man inte får ordning på det mest grundläggande.

En hästbekant till mig har något som troligen är lindrig kronisk bronkit. Inget som kan göras något åt, vad jag förstår, mer än med antibiotika under utbrotten.

Men jag har för mig att det finns något naturläkemedel som man brukar ge hostiga hästar? Typ någon alg..? Och var köper man sånt?

Tänker du möjligen på carageen från Alg-Börje:confused:?

Min 27:åriga vallack har haft kronisk bronkit i 14 år. Detta fungerar bra på honom http://www.hansbosport.se/HansboB2B/TradePoint/B2C/UI/Catalog/ItemView.aspx?key=770121 (Breathe-clear Lincoln) Har gett detta de senaste 2 åren och märkt en klar förbättring. Har provat några andra sorter utan resultat.

Annars är stallmiljön viktig. Minimera allt damm... blöt allt foder. Utebox eller lösdrift är det bästa.

Nyfiken på att veta hur din häst mådde före och hur går det nu,med det här?Hur mkt ger man ?Vad har du provat förut?

Någon som kan förklara varför man ger antibiotika under utbrotten :confused: Hosta pga bronkit beror ju inte på bakterier utan har helt andra orsaker. Är inte antibiotika behandling där en behandling bara för att djurägaren ska få känna att man försöker göra något som tyvärr har den biverkningen att den ökar resistensen.

Jag tror du tänker på Carrageen alger. Jag har provat det på Novan och min slutsats är
1. Dyrt
2. Kladdigt
3. Smakar äckligt (för att inte tala om hur det luktar när man kokar)
4. Hjälper inte
Jag använder istället ett avkok på anis, timjan och lakritsrot.
Vilket för mig är raka motsatsen till carrageenet.

Någon som kan förklara varför man ger antibiotika under utbrotten :confused: Hosta pga bronkit beror ju inte på bakterier utan har helt andra orsaker. Är inte antibiotika behandling där en behandling bara för att djurägaren ska få känna att man försöker göra något som tyvärr har den biverkningen att den ökar resistensen.
Vi har inte använt det på den här hästen, eftersom hans bronkit är (hittills) väldigt lindrig. Men om utbrotten är kraftiga och hästen mår riktigt dåligt, så är ju antibiotika det enda läkemedel som finns mot de där infektionerna, egentligen. Håller dock med dig om att man använder antibiotika för ofta och lättvindigt, särskilt på djur.

Jag tror du tänker på Carrageen alger. Jag har provat det på Novan och min slutsats är
1. Dyrt
2. Kladdigt
3. Smakar äckligt (för att inte tala om hur det luktar när man kokar)
4. Hjälper inte
Jag använder istället ett avkok på anis, timjan och lakritsrot.
Vilket för mig är raka motsatsen till carrageenet.
Då provar jag med örterna först, tror jag. :) Var köper du dina örter? Hittade en webshop som hade alla de där, och islandslav som nog också kan vara bra, undrar bara vad som är rimligt att betala..?

Här är den: http://www.crearome.se/default.asp?bargain=0&ProductGroupID=14228&ProductID=323028

Vi har inte använt det på den här hästen, eftersom hans bronkit är (hittills) väldigt lindrig. Men om utbrotten är kraftiga och hästen mår riktigt dåligt, så är ju antibiotika det enda läkemedel som finns mot de där infektionerna, egentligen. Håller dock med dig om att man använder antibiotika för ofta och lättvindigt, särskilt på djur.
Problemet är ju att det inte är en bakterieinfektion utan en allergisk reaktion. Vi äter ju inte antibiotika när vi blir allergiska utan tar helt andra mediciner.

Då provar jag med örterna först, tror jag. :) Var köper du dina örter? Hittade en webshop som hade alla de där, och islandslav som nog också kan vara bra, undrar bara vad som är rimligt att betala..?
Börja med miljöåtgärder ta behandling som nummer två.
Bra luft i stallet är det vikitgaste sedan kan man behandla bort toppar på problemet när det tex är mycket fuktigt ute.
Mina tips är lösdrift alternativt utebox/ kallstall, mocka minst 1 timme innan insläpp gärna tidigare, samma tidsgräns gäller sopning. Fodra med hösilage det är mer eller mindre hopplöst att hålla hö helt frächt dessa fuktiga höstar och vintrar. Använd torv eller dammavskiljt spån inte halm, vanligt kutterspån eller råspån (terpener som retar luftvägarna). Mycket utevistelse.
Jag pm:ar dig om övrigt.

Svar till Solsidan: Jag har testat Eclipse Biofarmabs Honey C (En välgörande kombination av örter, honung och
c-vitamin för hästens mun, näsa och svalg.) Blev tipsad om det av en bekant. Funkade på hennes hingst som är hostig men inte på Blacken. Det jag använder idag innehåller bla lakrits anis och eucalyptus. Eucalyptus vidgar luftvägarna och underlättar andningen. Blacken är ofta rosslig. (Han hostar sällan) Jag kan höra ett pipande nästan visslande ljud när jag står nära och lyssnar på andningen. Detta släpper normalt efter en uppfriskande galopp. Då kommer slemmet upp och han får lättare att andas. Sedan jag började använda Breath-Clear hör jag detta mer sällan hon honom. Han andas lättare.

http://www.vardguiden.se/Article.asp?ArticleID=3207
Det här är vad jag trott att det är. Är bronkit inte samma sjukdom på människor och hästar? :confused:

Vår travare fick diagnosen kvickdrag för några år sedan. De första två vintrarna fick han medicin sedan har jag klarat honom genom en bra miljö, bra foder och ett hopkok av anis och timjan.
Efter vad jag förstår är det en sjukdom som kommer smygande så det gäller att ta de små varningstecknen på allvar.

Texten nedan är ett citat hämtad ur en artikel om ensilage av Cecilia Muller, SLU.

"COPD står för ”Chronic Obstructive
Pulmonary Disease” och är i fullt ut-
vecklat stadium detsamma som kvick-
drag eller kronisk bronkit. Det beror på att lung-
ornas alveoler, dvs. de små ”blåsor” där
utbytet av syre och koldioxid sker, har
förstörts och inte kan repareras."

Miljö och foder är A och O när det gäller bronkithästar, lång utevistelse är också viktig så att stallvistelsen minimeras så långt som möjligt. Men det har PL och ang redan skrivit om, jag kan också tipsa om Viequo Bronchheal om man nu vill prova ett tillskott. Detta rensade bihålor och luftvägar på en häst i stallet med kronisk bronkit, han inga bekymmer fn till skillnad för ca 1½ månad sedan då hostan var oerhört jobbig för honom.

har aldrig hört att man ger antibiotika vid astma??? för att det ska ha någon som helst effekt måste det vara en infektion som beror på bakterier.. kortison brukar man ge!

jag köper mina örter från örtagården i salsta (googla..), tycker dom har bra priser och snabb leverans.

Jag köper alger på lös vikt på min kvarn och det har fungerat super bra på min host häst,och han har rejält med hosta annars på vintern!
Dom är jättebilliga oxå..16 kr kilot tror jag och jag ger 1 dl om dagen.tror det är brun alger!

Vad jag vet så ger man väl inte antibiotika i första hand utan ventipulmin som är luftvidgande samt fabrol om det är slem som behöver komma upp..
Men den allra första åtgärden är ju som alla redan skrivit, stallmiljön och foder samt MYCKET utevistelse. Bara på det kan man komma långt.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 744
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 207
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 066
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
528

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka