Naturläkemedel mot hosta?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Graendal
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 42
  • Visningar Visningar 9 813
Sv: Naturläkemedel mot hosta?

Jag ger Eerchinatex (stavning?) röd solhatt iallfall.
Finns hos hälsokosten. fick tipset av en bekant & det har fungerat ypperligt när jag haft häst som hostat.

ca 40 droppar morgon & kväll.

Nu Svante blir jag impad, med tanke på en tidigare tråd i örter och homeopati så skulle jag aldrig kunnat drömma om att du skickade länkar om det.:angel:;)

SO:s fru har loggat in med hans inloggnings uppgifter och skrivit ett vettigt inlägg. Något annat kan jag inte drömma om.:bow:

Det var ett inlägg på en annan tråd för ett tag sedan om att en tjej hade gett sin häst äppelcidervinäger och att den hade blivit kanon bra. Du kan ju alltid prova!

Lev väl!
M

Jag har en copd ponny. (samma som bronkit och kvickdrag)
STALLMILJÖ. står ni i ett stall med dålig ventilation så BYT. byt hö mot höensilage (gör underverk) vattna kraftfodret. ute helst dygnet runt, eller utebox. Detta är nummer 1. om stallmiljön är dålig så kommer inte hästen att bli bra. men är stallet i tipp topp så kan du testa "piller" som vi kan kalla det. Jag ger vår ponny dr scheattes produkter vordalberger bronchial-kräuter. andv omr: andningsvägarnas funktion och allmäntillstånd. detta är kramplösande och slemlösande. Och risefibre också från scheattes.
Lycka till!

Det var ett inlägg på en annan tråd för ett tag sedan om att en tjej hade gett sin häst äppelcidervinäger och att den hade blivit kanon bra. Du kan ju alltid prova!

Lev väl!
M

Så du menar att äppelcidervinäger ger en bättre stallmiljo och foder??

Så du menar att äppelcidervinäger ger en bättre stallmiljo och foder??

Om man har en bra stallmiljö med ventilation, ej dammigt och mycket utevistelse för hästen och dessutom bra foder så tycker inte jag att det är fel att dessutom ge den något som utvidgar luftrören. Jag har inte en aning om hur äppelcidervinäger påverkar luftrören. Men tex anis och timjan gör att det blir lättare att andas.
Dessutom är det ju självkart att man pratar med veterinären.
Jag är helt med på att man först ska ta bort allt som ej är bra för en hosthäst men tycker inte att det är fel att ibland dessutom ge den någonting. Tex under alla dessa fuktiga otäcka höstdagar.

Jag ger Eerchinatex (stavning?) röd solhatt iallfall.
Finns hos hälsokosten. fick tipset av en bekant & det har fungerat ypperligt när jag haft häst som hostat.

ca 40 droppar morgon & kväll.

Kanske kan vara värt att prova!
Vet inte om det har gjorts någon koll på röd solhatt för djur, läste att man till människor enl läkemedelsverket inte ska ta det under längre tid.

Ja det är ju självklart att fodret spelar stor roll med

delvis knapplån
Ett tillägg till det jag svarade på tidigare idag.
Jag tror nog att man först och främst måste ta bort anledningen till att hästen hostar. Sedan är det ju så som det är med vår häst att sjukdomen är kronisk dvs den blir aldrig bra igen. Om lungblåsorna delvis är förstörda så går det inte tillbaka. Detta enligt den veterinär som konstaterade det för några år sedan. I så fall kan man hjälpa hästen genom att ge den något som lindrar men än en gång det mest effektiva är att ändra förutsättningarna. Vår häst mår idag bra.

Det är mycket möjligt att du menar så men det kan nog missuppfattas.

delvis knapplån
Ett tillägg till det jag svarade på tidigare idag.
Jag tror nog att man först och främst måste ta bort anledningen till att hästen hostar. Sedan är det ju så som det är med vår häst att sjukdomen är kronisk dvs den blir aldrig bra igen. Om lungblåsorna delvis är förstörda så går det inte tillbaka. Detta enligt den veterinär som konstaterade det för några år sedan. I så fall kan man hjälpa hästen genom att ge den något som lindrar men än en gång det mest effektiva är att ändra förutsättningarna. Vår häst mår idag bra.

Det är mycket möjligt att du menar så men det kan nog missuppfattas.

Det första som man gör efter att ha pratat med sin veterinär är ju att ge hästen så bra miljö-tex lösdrift som möjligt och se över sitt foder, hösilage är ju dammfritt. Sen kan man ju testa olika tillskott så länge de är ofarliga, för att lindra för hästen.
Så menar jag;)

Min häst fick hosta våren 2005. Första åtgärden, efter att ha konsulterat veterinär som ställt diagnos, var att flytta till ett annat ställe där hon fick gå ute dygnet runt.
Efter behandling med penicillin och Fabrol (slemlösande) hade hon fortfarande mycket slem kvar i luftvägarna. Veterinären sa att hon visserligen kunde skriva ut cortison, men rekommenderade Ismovit.
Jag gav först en åttaveckoskur Ismovit, och sedan ytterligare en. Då var vi framme i september, hästen gick fortfarande ute och verkade OK. I slutet av oktober började vi ta in dem på nätterna och då hostade hon igen.
Den femtonde november flyttade vi till egen gård och hon bodde i utebox de första två vintrarna. Jag har inte hört henne hosta en enda gång under de två år som gått. Numera har hon en innebox i vårt nya, luftiga stall men går fortfarande ute så mycket som det någonsin är möjligt. De har torvbädd och äter hösilage.

Jag kommer alltid att behandla både henne och mina andra hästar som om de vore hosthästar. Dvs alltid värna om en bra miljö och ett bra foder. Några "genvägar" till frisk häst finns inte.

Immer

Min ena häst hade hosta i våras, han blev helt bra med Carragenalger från Alg-Börje! :)

Min 27:åriga vallack har haft kronisk bronkit i 14 år. Detta fungerar bra på honom http://www.hansbosport.se/HansboB2B/TradePoint/B2C/UI/Catalog/ItemView.aspx?key=770121 (Breathe-clear Lincoln) Har gett detta de senaste 2 åren och märkt en klar förbättring. Har provat några andra sorter utan resultat.

Annars är stallmiljön viktig. Minimera allt damm... blöt allt foder. Utebox eller lösdrift är det bästa.

En fråga..Hur lång tid tog det innan du märkte nån förbättring?

Min häst har bronkit så jag har örter till han som ja har beställt på equiterapi.com där står oxå telenr som du kan ringa å prata med han personligen å förklara ditt bekymmer... Nu får han d 1 gång om dan å det funkar på honom...

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 744
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 207
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 066
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
528

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka