Sv: Naturbruksgymnasium
Jag går ju på Kvinnersta (vilket du ju i oförsig redan vet om.)
Trivs ju bra i klassen och med lärarna i alla fall, men själv tycker jag det är jobbigt att pendla och samtidigt vill jag inte bo på skolan. Vill kunna vara i stallet "hemma" på kvällarna och jag är nog inte riktigt den typen som skulle trivas med att bo där, så jag pendlar och försöker så gott jag kan även fast det tar emot och pendla totalt 12 mil om dagen - men det går!
Du måste ju dock flytta till skolan alternativt skaffa lägenhet i örebro typ om du skulle välja kvinnersta, eftersom det är såpass långt för dig dit. Men på kvällarna ordnas det lite studiebesök tror jag och sedan kan man typ åka till marieberg köpcentrum, ha filmkvällar etc. Sedan är det ponnytrav på kvällarna med där man kan få hjälpa till (man behöver inte ens ha någon erfarenhet sedan tidigare - man lär sig hur man ska göra!) och i gengäld kan man få hänga med på olika resor t.ex. så är det ett gäng som ska i väg till globen nu i år.
Tyvärr saknar jag erfarenhet när det gäller hästutbildningen hittills eftersom jag inte har så mycket erfarenhet av den biten ännu. Men jag tror vi kommer i gång lite mer nu i vår i alla fall, så man kanske kan rida lite mer än tidigare (vår klass har enbart ridit två gånger hittills) och ännu mer kommer man i gång i tvåan och man är ju i stallet allra mest i trean. Sedan får man göra APU också ett visst antal veckor, kommer inte ihåg exakt hur många veckor man gör, där kan man även få göra APU:n utomlands om man har skött sin skolgång och inte har varit borta från skolan för mycket.. Irland var det väll i af några treor som var i förra året.
Man har även stalltjänst på skolan och det ingår i utbildningen, man brukar ha 7 veckor
och 7 helger, totalt på alla tre årena. Det bästa är ju om man gör så mycket som möjligt så fort man kan och att man är med någon från tvåan eller trean först så man lär sig. Har man tillräckligt med kunskap kan man även få rida eller köra på stalltjänsten
på helgerna (dock inte på veckorna vanligtvis, eftersom hästarna används så mkt i utbildningen då.)
Alla hästar verkar ju trevliga och så, men hur själva kör/rid & hästutbildningen är kan jag inte riktigt svara på tycker jag. Det beror ju på, vet ett par som kommit "på kant"
med någon lärare ibland och det låter ju inte så speciellt kul - men det är väl bara att härda ut antar jag...
Man har även individuellt val och då finns det massa roliga kurser att välja på!
Man kan ha specialidrott, körning, ponnytrav, hundkurs, sadelmakeri m.m. Man kan även åka in till Karolinska och läsa några kurser där. Och vill man, så att man är intresserad av Naturämnena så kan man gå NV med hästinriktning om man vill, då åker man in till Karro och pluggar på kemin och fysiken där.
Har ju berättat en del för dig sedan tidigare om skolan, men men. Har du några frågor är det bara du hör av dig vet du!