Naturbruksgymnasium

sockerdricka

Trådstartare
Hej

Jag skulle vilja veta mer, är det en bra utbildning att gå hästhållning på ett naturbruksgymnasium?

Vilka naturbrks.gym. är BRA?
Har du gått på något, hur var det? Lärde man sig mycket, får man bra jobb efteråt?
Vad kan man plugga vidare till?
O.s.v
Hemsideadresser?
Skulle bli jätteglad för svar.
Tar gärna emot PM med

Tack! :)

Sv: Naturbruksgymnasium

Jag gick på ett naturbruksgymnasium i Jämtland, där är kanske lite väl långt ifrån dig men i alla fall. När jag gick var útb inte särskilt bra men nu har dem ändrat om den lite. Man kan välja att gå naturvetarspecial och får då behörighet att söka till tex hippologutb. Man kan också välja att gå en vanlig utb och får då allmän behörighet. I denna utb ingår både ridning och körning, vi körde bla timmer i skogen och hade också trav på programmet. Adressen till denna skolas hemsida är www.torsta.com (inte speciellt uppdaterad).

Jag går ju på Kvinnersta (vilket du ju i oförsig redan vet om.)
Trivs ju bra i klassen och med lärarna i alla fall, men själv tycker jag det är jobbigt att pendla och samtidigt vill jag inte bo på skolan. Vill kunna vara i stallet "hemma" på kvällarna och jag är nog inte riktigt den typen som skulle trivas med att bo där, så jag pendlar och försöker så gott jag kan även fast det tar emot och pendla totalt 12 mil om dagen - men det går!

Du måste ju dock flytta till skolan alternativt skaffa lägenhet i örebro typ om du skulle välja kvinnersta, eftersom det är såpass långt för dig dit. Men på kvällarna ordnas det lite studiebesök tror jag och sedan kan man typ åka till marieberg köpcentrum, ha filmkvällar etc. Sedan är det ponnytrav på kvällarna med där man kan få hjälpa till (man behöver inte ens ha någon erfarenhet sedan tidigare - man lär sig hur man ska göra!) och i gengäld kan man få hänga med på olika resor t.ex. så är det ett gäng som ska i väg till globen nu i år.

Tyvärr saknar jag erfarenhet när det gäller hästutbildningen hittills eftersom jag inte har så mycket erfarenhet av den biten ännu. Men jag tror vi kommer i gång lite mer nu i vår i alla fall, så man kanske kan rida lite mer än tidigare (vår klass har enbart ridit två gånger hittills) och ännu mer kommer man i gång i tvåan och man är ju i stallet allra mest i trean. Sedan får man göra APU också ett visst antal veckor, kommer inte ihåg exakt hur många veckor man gör, där kan man även få göra APU:n utomlands om man har skött sin skolgång och inte har varit borta från skolan för mycket.. Irland var det väll i af några treor som var i förra året.

Man har även stalltjänst på skolan och det ingår i utbildningen, man brukar ha 7 veckor
och 7 helger, totalt på alla tre årena. Det bästa är ju om man gör så mycket som möjligt så fort man kan och att man är med någon från tvåan eller trean först så man lär sig. Har man tillräckligt med kunskap kan man även få rida eller köra på stalltjänsten
på helgerna (dock inte på veckorna vanligtvis, eftersom hästarna används så mkt i utbildningen då.)

Alla hästar verkar ju trevliga och så, men hur själva kör/rid & hästutbildningen är kan jag inte riktigt svara på tycker jag. Det beror ju på, vet ett par som kommit "på kant"
med någon lärare ibland och det låter ju inte så speciellt kul - men det är väl bara att härda ut antar jag...

Man har även individuellt val och då finns det massa roliga kurser att välja på!
Man kan ha specialidrott, körning, ponnytrav, hundkurs, sadelmakeri m.m. Man kan även åka in till Karolinska och läsa några kurser där. Och vill man, så att man är intresserad av Naturämnena så kan man gå NV med hästinriktning om man vill, då åker man in till Karro och pluggar på kemin och fysiken där.

Har ju berättat en del för dig sedan tidigare om skolan, men men. Har du några frågor är det bara du hör av dig vet du! ;)

Jag har gått på Jällaskolan i Uppsala. Själva skolan och "de vanliga" skolämnena var jättebra. Hästutbildningen var sådär, ganska låg kvalite på hästarna. Kravet vid inköp var LB/LB. Vill du veta mer om just Jälla så är det nog bättre att du PM:ar mig.

Kan tipsa om www.naturbruk.org, där finns alla naturbruksgymnasier :)
Vet inte vad som är bra, vet bara att Rättvik är skit - lärare som favoriserar och mobbar, noll info vissa gånger, osv.
Gissa vad vi på häst fick göra på friluftsdagen i ettan, medan de andra paddlade kanot, vandrade och annat kul? Vi fick röja en hage och städa stallet :smirk:

Jag har gått på berga nbg (sthlm) , men bött till Finsta (nortälje) på berga luktade det massa ko, och man fick inte hålla på med hästar innan tvåan, och dessutom var det inte säkert att man fick gå hästhållning, man var tvungen at ha bra betyg för det.

Finsta är ju nedlagt så där kan du inte gå.

Jag gick på jällaskolan i uppsala på num kurs, och om jag skulle vällja om skola, så skulle jag ta den, inte för att utbildningens skull utan för läget, man kan få elevhem i uppsala och det är cykelavstånd till en shyst stad,, och det är guld värt när man sitter fast med en massa traktornörd killar, och en massa nördiga häst tjejer. Så om man själv inte är en sådan människa som tycker om att umgås i stora tjej gäng. (blä) så kan det vara skoj med ett ställe där man inte behöver det utan kan skaffa sig normala kommpisar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 328
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 415
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 070
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 486
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar