Natural Horsemanship

Home

Trådstartare
Hej! :)
Det här med Natural Horsemanship :D
Jag skulle vilja veta det mesta inom denna hästhållning, kopiera gärna!
1. Utrustning?
2. Bra bok eller film att vända sig till?
3. Fördelar
4. Nackdelar
5: Egna erfarenheter

PS! Moderator får flytta tråden om den ligger fel.
/Home :)

Sv: Natural Horsemanship

1. Utrustning? Sig själv och sin kropp och hästen såklart.
2. Bra bok eller film att vända sig till? Finns många bra och mindre bra, har ingen direkt favorit men snappar upp det bästa från olika.
3. Fördelar: Kommunikation och förståelse.
4. Nackdelar: Att det ofta missuppfattas.
5: Egna erfarenheter: Hästarna är de som ger mest erfarenheter, ingen är ju den andra lik. Sen har jag tagit tips från en duktig nh-instruktör som har blivit som en guru för mig. Gått även nh-instruktör utbildning hos Jaana. Henne gillar jag skarpt!

till ts:
NH ar just vad det sager.. horsemanship.. inget natural med det.. och dina fragor/punkter ja jag sager bara sa har, har dun vanligt sunnt bonnfornuft sa har du horsemanship.. glom parelli etc, repgrimmor, carrotsticks, lungerlina, longerpiska, grimma och anvand hjarnan, rekommenderar en bok av alois podjasky, finns pa svenska pa natet googla namnet, hur de tranar hingstarna i vienna pa spanska hovridskolan.. basta utbildningen du kan ge din hast.. och kom ihag, du tranar en HAST inte en hund..
Har sjalv varit hos parelli i florida och hade jag betalat for kursen hade jag begart pengar tillbaka, nu lamnade jag efter 4 dagar.. varsta Bullshit jag ngn gang har sett..
Ocksa, du kan see om du hittar de gamla militarbockerna om hasthallning i armen. DET ar hastmanship..

1. Utrustning?

Som någon sa, dig själv och hästen, men jag vill lägga till repgrimma och långt grimskaft.

Monty Roberts filmer och böcker rekomenderar jag varmt, speciellt filmerna!!

3. Fördelar

Finns bara fördelar, du förstår din häst bättre, den förstår dig bättre, ni får en bättre relation med ömsesidig respekt vilket leder till säkrare hästhantering.

4. Nackdelar

Inga

Har hållt på me NH i många år, och förbryllas fortfarande över varför folk inte vill ta till sig av dse här metoderna när de uppenbart funkar? Det finns alltid en lösning på alla "problem" mellan häst och ryttare, och många gånger finner man svaret inom NH. Jag har själv två hästar som varit väldigt psykiskt "skadade" individer som nu är hur lugna som helt i all hantering (tex en folkilskan valack som inte gick att tränsa eller ens röra huvudet på, han tar nu själv in bettet i munnen, går att tom klippa i huvudet och är så snäll att ett barn kan leda honom!). Många gånger handlar det om att hästen inte har något förtroende för människan. NH är det mest fantasiska redskap man kan använda inom hästhantering och borde nyttjas av alla! Ett tips är att gå någon kurs i NH. Är alltid bästa sättet att börja så man har någon som är utbildad på plats.

Lycka till!
:laugh:

Hej! ursäkta trådkap

Jag är bara nyfiken... du skrev att du varit på parellikurs i Florida och att det var bullshit... Vad var det som du tyckte var så dåligt?

Det var bullshit till mig som var tranad av kavalleriet, dar sunt bonnfornuft gallde/galler. Det ar en utmarkt idea att tjana pengar pa, visst du "maste" ju ha en repgrimma, du maste ha ett carrotstick och glom inte den bla bollen.. Nu hur manga hastar ser du ute i naturen med en bla boll?? Nej trodde val inte det..
En utmarkt marketing idea som sagt.. men med den hasthallning som har funnits i sverige for massor av ar, jamfort med usa tex, nej NH fungerar inte med svensk hasthallning.. Anvand din hjarna.. Problemet med NH ar att unga tjejer som har kanske 3-4 ar pa ridskola skall forsoka gora det, och har egentligen ingen aning om vad de gor.. och med repgrimma med knutar som ar en enormt skarp tool, ja hasten kan skadas men likval sa sitter ni och sager att jo anvand repgrimma.. Nu finns det repgrimmor utan knutar men hur manga anvander dessa?
Nej, sunnt bonn fornuft ar vad som folk behover fa in i sina hjarnor.. Lar er att tanka som en hast, och det behovs inga videos eller bocker for det..

Men bollen är ju ändå till för att ge hästarna aktivering eftersom dom inte har tillgång till en hel värld att utforska.
Fast än man har 20 hektar till sina hästar så har dom fortfarande inte möjligheten till att aktivera sig genom att ströva fritt och ordentligt. (?)
Är det inte så?! :P

Jag är uppväxt med min morfar som var löjtnant i finska kavalleriet och han visste inget om NH i den moderna definieringen, utan använda sig av det han lärt sig inom kavalleriet. Jag är alltså uppväxt med detta sätt att hantera hästar, och när jag började med NH insåg jag att det va exakt det som min morfar höll på med, även om han inte hade kallat det för "NH".

Nu vet jag inget om Pirelli för jag har varken gått någon kurs för honom, läst något av honom eller sett något av honom så vad gäller honom kan jag inte uttala mig. Däremot är jag väl påläst vad gäller många andra, tex Monty Roberts har jag gått kurs hos, och jag anser att det min morfar höll på med, och det Monty Roberts anhängare kallar för NH, är i mångt och mycket exakt samma sak. Sunt förnuft och ett sätt att hantera hästar på ett sätt som är naturligt för dem.

Jag är väl medveten om att det finns tusen olika syner på NH, men de som avsäger sig ett sätt att hantera hästar eller anse sig ha rätt, eller "kunna häst" visar bara på sina begränsningar. Ingen är fulllärd, ingen kan allt om hästar. Oavsett om man anser sig kunna allt om NH eller någon annan filosofi. Jag lever i tron om att man själv ska bilda sig en uppfattning, vilket du ju gjort angående pirelli, sedan ska man rannsaka sig själv, se fördelar och nackdelar med allt och därefter bilda sig en uppfattning utefter detta.

Du har valt att inte ta till dig av den här metoden, vilket jag tycker du gör helt rätt i om du inte tycker du får ut något av det. Däremot tycker jag att du gör fel i att försöka förlöjliga den här metoden. För 90% fungerar det här. För mig fungerar det utmärkt. Jag tycker att om TS är intresserad av den här metoden så ska hon/han gå en kurs, bilda sig en egen uppfattning och därefter göra sitt val. Nu har TS ju fått en positiv och en negativ bild av det hela, vilket är jättebra, sen är det ju upp till var och en om man vill ta till sig metoden eller inte.

Jag skulle vilja rekomendera Ellen Ofstad, hon har flera filmer och jag har sett en av dem och den var trevlig :)
Sven Forsstöm är en annan som har trevliga metoder, har skrivit flera böcker och gjort i alla fall en film. Även översatt Dan Sumerels bok "Hitta Magin".

Utrustning: Du, hästen, en grimma, ett rep, ett spö/pinne -med det kommer man långt!

Fördelar/Nackdelar: Kan vara ett lugnt och trevligt sätt att komunicera med hästen/lätt att det blir "för hårdhänt" ibland.

Hoppas du hittar nåt du gillar!

Beggrepet NH används ju lite fel nu för tiden. Det står ju för Natural Horsemenship. Alltså att handskas med hästar på ett naturligt sätt.

NH, utan en massa konstigheter helt enkelt. Som det nästan verkar som det står för idag. Tycker att det är många idag som gjort NH till en western-grej.. När de flesta egentligen gör ngt som är NH utan att tänka på det.

Om du leder din häst till hagen i vanlig grimma och grimmskaft på ett naturligt sätt är detta NH.

Det är samma som att frihetsdressyren som Tobbe lär ut. Han säger att dte är allt som man gör med hästen på marken.

Så är det med NH = allt du gör på marken.

Sen att någon tog iden att käna pengar på den. Är en sak.

Nu känar Tobbe också pengar. Men han säger inte att detta är den enda naturliga vägen och samma språk som hästen. Han säger att det ser magiskt ut, men det är det inte. Alla kan göra det utan massa krångel..

Det är mer NH för mej än Westen NH.

För mej är alltså frihetsdressyren mer NH än western NH..

Eller i alla fall den vanliga hanteringen. Är man samspelta så har man bra NH. Ovasett utrustning och instruktörer.

Så för mej finns NH, western NH och Frihetsdressyr, men alla dessa är samma. Bara olika sätt att utöva på..

Jag har aldrig gjort western NH, men jag kan släppa min häst lös ute och hon följer mej. Detta har jag uppnåt genom vanligt daglig bra NH och ridning.

Så uppkommsten av detta ord, NH är just som jag skrev högst upp.

4. Nackdelar: vissa utövare av NH menar att det inte finns några nackdelar alls. (= Det är för bra för att vara sant!)

/V

Hej! :)
Det här med Natural Horsemanship :D
Jag skulle vilja veta det mesta inom denna hästhållning, kopiera gärna!
1. Utrustning?
3. Fördelar
4. Nackdelar

PS! Moderator får flytta tråden om den ligger fel.
/Home :)

1. Éftersom NH inte är något du tränar är det ingen specifik utrustning som behövs. Om du tränar hoppning behöver du hinder att hoppa över. NH är en filosofi som visa väljer att träna sin häst efter. Det är att lära ut på ett sätt som är naturligt för hästen. Det är då hästarna som lär oss, inte vi som lär hästen.
2. För nybörjaren kan jag rekomendera Lydnadsträning för hästen av Tobbe Larsson, just för att den boken är lätt att förstå och det förklaras på ett väldigt bra sett.
3. Fördelar med NH är att man lär sig förstå hästen, vad hästen gör, varför den gör på det viset osv. Känslan av att veta att hästen gör det jag ber om utan att protestera eftersom vi båda vet att jag är ledaren och att vi båda respekterar varandra är fantasisk. Att uppnå ett mål man länge velat och verkligen veta att hästen gör det för att den vill, inte för att den är tvingad.
4. nackdelar är att NH ofta missförstås och att det finns så otroligt många negativa fördomar om det. Även folk som tror sig syssla med NH men det de egentligen gör är att förstöra hästen genom våld och tvinga hästen till något den egentligen inte är psykiskt och fysiskt redo för.
5. jag började tänka på ett mer naturligt sätt för ett par år sedan då jag började rida en gammal häst som var blind på ena ögat, varit halt och ömmade i benen sedan länge och var väldigt seg, stel och hård i munnen. han saknade totalt livsglädje. Jag förstod att det inte skulle bli bättre av dressyr på en fyrkantig banan utan var helt enkelt tvungen att hitta på något så att hästen fick intresse. Eftersom han var öm blev det till en början bara promenader i skogen på mjuka stigar och mycket arbete från marken. Ganska snart upptäckte jag en lite busigare sida av honom och vi kunde springa runt på banan och leka med varandra och han följde mej som en hundvalp. Snart därefter förstod jag att det jag sysslade med var NH. Hade den här hästen över en sommar, och efter det har han varit super´fin i benen, nästan travat ut från gården eftersom han så gärna velat arbeta och varit allmänt intresserad och pigg på att arbeta. efter det har jag helt enkelt fortsatt att jobba mina hästar efter NH-filosofin.

4. Nackdelar: vissa utövare av NH menar att det inte finns några nackdelar alls. (= Det är för bra för att vara sant!)
Det finns inga nackdelar inom Natural Horsemanship.
Att det finns okunniga som på olika sätt gör fel i NH:s namn, kan knappast NH-filosofin lastas för.

LIA

Själv håller jag inte med dig, tyvärr...
Från och med nu vill jag bara ha svar riktat mot en positiv sida, eller åtminstone kan man använda en trevligare förklaring.

I alla fall så vill jag säga tack till alla som lagt ner energi på att svara, fler svar välkomnas! :)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 738
Senast: Anonymisten
·
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
900
Senast: Bonita4
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 675
Senast: Mia_R
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama