Sv: natur/ur och skur förskola
Jag har haft mina två barn i kö länge, äldste sonen i över ett år, till stans ur och skurdagis. Nästa vecka börjar de.
Jag är enbart positivt inställd till deras pedagogik.
De jag känner som "bara hört talas om det" tycker att det är så synd om barnkrakarna som ska ut i trettio minusgrader med varsin korv och frysa, ja det är nästan barnplågeri
Men så är det ju inte riktigt, kanske är det en förutfattad mening eller så var det vanligt förr? Klart att det finns väder som inte lämpar sig för utomhusvistelse. Men jag gillar ändå grundidén med att barnens behov tillfredsställs ute i naturen.
Jag har ett dagis på samma gata, 100 meter bort. Som har en liten rasthage och trånga lokaler. Jag har aldrig sett att barnen går utanför staketen. Där vill bekanta att jag ska lämna mina barn. För det är ju så enkelt för oss, gångavstånd hemifrån och allt. Visst är det smidigt för oss föräldrar, men det är inte vi som ska trängas in i den där rastgården. I ur och skur är det som ligger absolut längst ifrån oss, men det tar ändå bara fem minuter med cykel.
Vi stod även i kö till en montesorriförskola, som vi fick två platser till. Men vi tackade nej då vi fick svar samma dag från vårt förstahandsval. Montesorri hade väldigt stort engagemangskrav från oss föräldrar vilket kändes svårt att klara av med våra jobb. Man skulle ha schemalagd jour, laga mat ibland, etc etc. I ur och skur vill att man deltar i städdagar, och övriga aktiviteter som kräver mer personal än vad de har.