nattvälling?

H

Hopphopp

var på bvc igår och eftersom min dotter har börjat med att vakna efter en timme på kvällarna när hon ska sova så sa dom att jag skulle prova att ge henne gröt på kvällen. men jag tycker inte om gröt. hon äter så sakta så den blir så rinnig ganska snabbt.. så jag tänkte kan man ge henne välling ist? för det är väl samma sak bara i olika konsistens?

men det finns ju bara från 6 månader och hon är 5 månader nu, men har alltid börjat med maten lite innan det som står på och det har inte varit något problem.

bvc här har bara telefon tid två dagar i veckan och det är på morgonen så kan inte fråga dom än. så frågar er här ist.. är väldigt irriterande när man är trött och hon vägrar somna om förrens typ 12.

Sv: nattvälling?

Alla mina 4 barn har börjat med välling nån månad tidigare än vad som stått på paketet. Har aldrig märkt att nån mått dåligt av det. Bara att man kollar bajset ett par dar och e noga med att ev rapa om dom vaknar o skriker.

jag började ge min dotter välling på kvällen när hon var runt 5 månader. eftersom jag inte ammade så gav jag ersättning och i början blandade jag 50/50. Det gick aldeles utmärkt. Jag tror att mycket kring vällingen är ammningspropaganda. Gröt kan de ju äta som i princip är samma sak som välling, verkar ologiskt för mig, men men... Prova är mitt råd!!

Välling och gröt är i stort sett samma sak näringsmässigt, så det är säkert OK med välling!

Jag tror att anledningen till en högre åldersrekommendation på välling är att man inte vill "störa" amningen, vilket man anses göra med kombinationen välling + nappflaska....

Vällingen var tidigare märkt från 4 månader men eftersom rekommendationen är att amma tills 6 månader så ändrades märkingen. Gröt och välling har i princip samma innehåll. Bara olika för konsistensens skull.
Vi började med välling när dottern var 4,5 månad och blandade då 50/50 med ersättning. Så prova om det funkar för er.

svarar alla.

jag ammar inte så det är inga problem med amma/flaska..

men hur menar ni med 50/50?

hon äter ca 180 ml ersättning nu. ska jag hälla i 180 vatten då och sen bara ta 3 skopor ersättning och 3 välling? eller hur doserar man vällingen?

Hur gör du gröt? Rasmus har ätit gröt sen han var 3½ månad och jag har aldrig upplevt att den blivit rinnig.

Själv är jag emot välling, jag vill inte hamna i vällingträsket ;)

jag gör som det står på paketet.. värmer vattnet och sen när det är lagom varmt blandar jag i pulvret.. och sen efter ett tag blir det jätterinnigt.. vet inte om det blir så när det blir kallt?

Då måste du ju ha för mkt vatten/lite pulver för jag har aldrig upplvet att de blir rinnigt efteråt när det blir kallt då har vi använt både semper och nëstle.

Att hon äter långsamt är väl bara bra istället för hon ska gluffsa i sig och få ont i magen? Det är faktiskt lite klurigt att lära sig att äta. Varför kan ni inte varva ner tillsammans på kvällen, eller har du något jätteviktigt du måste göra därför hinner du inte mata henne?

Vällingträsket hamnar man i när man inte orkar göra mat och man inte orkar mata.

Jämför du de olika förpakningarna i affären så ser du att de har olika innehåll av t.ex. energi och proteiner. Där har du skillnaden på 4, 6, 8, 12 månaders gröt t.ex. De behöver olika mängd beroende på åldern.

jo det är bra, men det blir ju rinnigt och då vill hon inte ha mer, jag har provat med mindre vatten också. men hon vill inte äta det riktigt ändå. har provat banangröt och havregröt eller vad den hette, hon tycker inte om nått av det riktigt.

alltså jag ger henne ersättning runt halv nio tiden när hon börjar bli trött och då somnar hon, men sen vaknar hon efter en timme ungefär och bvc trodde att ersättningen inte mättar tillräckligt länge. så det är inget med att jag inte vill ge henne mat eller inte vill mysa med henne på kvällen för det gör vi, vi badar och sen leker och myser i soffan fram till 8 tiden när hon börjar bli trött, som hon alltid blivit. men innan vaknade hon inte igen.

Jaha jag uppfattade det som att du inte orkade mata henne med gröt!

Kan du inte ge henne de lite tidigare på kvällen då? När ni äter middag t.ex. om hon inte äter mat då?

Här kan du läsa om alla utvecklingssprång.
http://fakta.teskedsmamma.se/index.php?option=com_content&view=article&id=59&Itemid=67

Först förbereder sig barnet för språnget och kan kräva extra uppmärksamhet och blir vad man lätt kallar för ”jobbig”. Man känner inte igen sitt barn och undrar vad som är fel, oftast är inget fel utan allt är exakt som det ska vara! Det är bara ack så jobbigt. Barnets jobbighet består oftast av att det inte känner igen sig själv heller och blir frustrerad och allmänt fnoskig. Det är i denna fas som matrutinerna ställs på huvud och barnet kan äta sämre. Sömnen är oftast det tydligaste tecknet, vissa barn går från hela nätter till att knorra och böka nätterna igenom. När det blir lite större kan man ibland ana att det blir blygt och tystlåtet.

6 månader
Kinkperioden kan börja vid omkring 23 veckors ålder och vara upp till fyra veckor. Typiskt kinkbeteende är till xempel att ditt barn sover dåligt och verkar ha mardrömmar, är blyg för främlingar, har tappat aptiten, vill oftare ha sin "snutte" och vill inte att du byter blöja eller kläder på henne.

Det jag tycker är "läskigt" med industrivälling och industrigröt är att det är så himla mkt mjölk i dem, jag tror inte att det är bra. Så vi gav mjölkfri ekogo-gröt i början eller havregrynsgröt.

Jo en del grötar (många) blir rinniga om de får stå ett tag.
Kan vara saliven som ställer till det?

vad händer om det är mkt mjölk i då?

ja dom gröter jag provat blir rinniga och hon äter så sakta så hon får typ i sej 4-5 skedar bara sen vill hon inte ha mer..så tänkte att välling kanske var bättre eftersom då borde hon ju äta mer och bli mättare..

Så är det ju med burkmaten i alla fall. Att blandas den med saliv så blir den rinnig. Därför man inte ska ge direkt ur burken om de inte äter upp allting!

Jag tror att det blir en chock för många bebisar med så mkt mjölk (och gluten..) när de är så små, att många "får fram" laktosintolerans. (anlagen finns väl där men jag tror att det påskyndar med så mkt mjölk).
Vanliga mjölkprodukter ska man ju vara rätt så sparsam med ett bra tag till än ett halvår.

Liknande trådar

Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
472
Senast: gulakatten
·
Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 926
Senast: G-uldlock
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
582
Senast: Kristall10
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 522
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III