Nattskrikande katt

S

Sirisiri

Min äldre katthona driver mig till vansinne snart... Ända sedan vi flyttade in i nya lägenheten för drygt tre veckor sedan har hon jamat högt varje natt. Jag trodde att det skulle försvinna efter några nätter, men det har inte ens avtagit... Hon hade en sån här "jamperiod" för några år sedan, men det försvann. Någon enstaka gång efter det har hon jamat, men då har det räckt med att ropa på henne så har hon kuttrat till svar och kommit och lagt sig i sängen direkt. Nu hjälper ingenting... Hon har alltid sovit bredvid mig i sängen förut, men nu gör hon inte det längre.

Jag har fyra teorier:
1. Vi har flyttat och hon känner sig vilsen.
Det här är vår tredje flytt på drygt ett år, så hon borde ju vara van. Eller också har hon fått nog...

2. Vi har tjocka duntäcken i sängen.
Hon har aldrig sovit bland duntäcken innan. Hon kanske tycker att dom prasslar och är för "bulliga" så hon tror att hon inte får plats.

3. Hon har (vid flytten) fått en sovkorg i rotting från IKEA som hon bara älskar. Hon ligger alltid i den, även när vi går och lägger oss. Hon vaknar ensam i vardagsrummet på natten och känner sig ensam...

4. Hon är svartsjuk på nya husse. Hon är ju van att ha mig för sig själv för det mesta. Men hon har älskar husse och har för det mesta föredragit hans mage istället för min i soffan...

Förslag på vad jag kan göra...?
/Trött matte :crazy:

Sv: Nattskrikande katt

Jag tror på det första alternativet, hon känner sig vilsen.

Jag funderar på att gå upp inatt och krama henne när hon jamar och ta med henne till sängen, så hon förstår att hon är mer än välkommen att sova hos oss! :love:

Det kan inte vara så att hon löper? Fast det verkar ju vara lite väl lång period (tre veckor)?
Min hona skrek nåt förfärligt på nätterna när hon löpte. Hon var inte heller intresserad av att gosa.

Jag skulle säga tvärtom. Ignorera henne fullkomligt när hon skriker så lär hon ju sluta, eftersom det inte är lönt. Stiger du upp när hon skriker så har du ju just lärt att henne att göra det. Katten lär sig: Jag skriker ---> Matte stiger upp och gullar med mig!:bump:

Vår katt bor ibland hos min mamma, när vi är bortresta. Mamma bor på landet, så där kan man gå ut, och mamma har inget emot att stiga upp och släppa ut katten. Vilket gör att när katten kommer hem igen så skriker hon på mornarna (vid 4-5-snåret, sådär :crazy: ), i förhoppningen om att vi kommer att stiga upp och släppa ut henne eller göra ngt annat kul.:smirk: Själv sover jag som en stock, så jag vaknar inte, men sambon gör det. Men när ingenting händer när hon skriker så slutar det efter någon vecka.

Hon är kastrerad och det är inget sånt läte heller utan mer klagande.

Mabuse skrev:
Jag skulle säga tvärtom. Ignorera henne fullkomligt när hon skriker så lär hon ju sluta, eftersom det inte är lönt. Stiger du upp när hon skriker så har du ju just lärt att henne att göra det. Katten lär sig: Jag skriker ---> Matte stiger upp och gullar med mig!:bump:
Men hon är ju en känslig kisse... :love: Hon är så klok och vet så otroligt väl vad man får göra och inte får göra. Hon är väldigt sällskapssjuk och jag är ganska säker på att hon skriker eftersom hon vill sova i sängen längre. Men orsaken till det vet jag ju inte. Tänk om hon bara tror att hon inte får sova i sängen längre... Måste ju tala om det för kissen isåfall... Har en stark känsla av att hon är missnöjd/orolig, hon är inte den typen som skriker när hon vill ha uppmärksamhet, hon kommer och tar uppmärksamhet! :D

Gör plats åt henne i sängen och hämta henne så hon förstår att hon får ligga där.

Vi tog med henne till sängen när vi skulle gå och lägga oss, gosade lite extra med henne och berättade att hon jättegärna fick sova med oss. Sedan sov hon på sin vanliga plats bredvid mig hela natten och sa inte ett ljud! :bow: Stackars älsklingen trodde hon var övergiven... :crazy:

Inget illa ment, men stackars älsklingen tycks ärligt sagt inte ha alla besticken i lådan. Hur svårt är det att hitta två människor i en lägenhet? Om hon nu trodde hon var övergiven, menar jag.

Provat att flytta hennes korg till sovrummet när ni går och lägger er? Om hon skulle fortsätta med jamandet menar jag.

Det är klart att hon visste var vi var, men hon hade väl fått för sig att hon inte fick sova med oss!

MaLu skrev:
Provat att flytta hennes korg till sovrummet när ni går och lägger er? Om hon skulle fortsätta med jamandet menar jag.
Jag tänkte på det också, men eftersom hon inte brukar skrika på natten hoppas jag att det löser sig om vi bryr oss om henne lite extra på kvällen, i sängen, så hon känner sig välkommen!

Jag har problem med precis tvärt om. Min katta kommer (nästan) bara till min säng och vill vara med när pojken också ska sova där. Som tur är har han inget emot det men hon kan lätt bli lite ivägen ibland tycker jag :o hellst vill hon ju ner under täcket mellan oss :smirk:

Så har vi det också! Normalt tar det max 30 sekunder efter att man satt/lagt sig så har man en Siri på sig! Fast hon tycker att man ska sitta/ligga stilla, annars går hon igen.:D

hehe jo, hellst ska man väl ligga stilla och klappa på kattan. Om man låtsas att man sover så brukar hon gå igen eller iaf lägga sig lite längre bort så att hon inte är i vägen hehe

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
2 324
Senast: Praefatio
·
Övr. Katt Jag skulle vilja ha lite egna erfarenheter (och inte bara tyckande) om hur det fungerar? Vår katt är som vårt barn och vi planerar inte...
Svar
12
· Visningar
3 910
Senast: malumbub
·
Övr. Katt i oktober 2016 köpte jag cornish Rex katter, en kastrerad hane som då va ca 5 månader samt hans några månader äldre kastrerade...
2 3
Svar
41
· Visningar
17 647
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
34 753
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar