nattöppen förskola, erfarenheter?

evis

Trådstartare
Jag är ensamförälder med min lilltjej och tog examen nu i juni. Det är svårt att få jobb som sjukgymnast och nu har jag fått ett vikariat hos min brukare som jag jobbat extra hos. Jättefint att få jobba hos henne och det känns skönt att inte behöva ta "vilket jobb som helst", men schemat är ett mörker för mej som ensamstående förälder. Det är en tjänst på 92% och de flesta pass är mycket långa, ca 10-12 h. Oftast från morgon till kväll. Vissa veckor jobbar jag alla 7 dagarna, andra veckor jobbar jag bara ett par.

Ja ni ser ju, hur kul det kommer bli. Visserligen gillar jag tanken på att ha mycket hel-lediga dagar tillsammans med Lo, men det känns väldigt stressigt att tänka på hennes omvårdnad de dagar då jag är borta hela dagarna. Vid en snabb googling ser jag att det finns en nattöppen förskola här där jag bor, och det är ju gott att veta. Men det känns rätt dåligt att hon vissa veckor ska spendera hela sin vakna tid med "främmande" människor. Såpass att jag blir jätteledsen vid tanken, av stressen, jag måste ha ett jobb ju.

Jag har absolut folk runtomkring mej som kan hjälpa till, men det är en rätt stor stressfaktor att hela tiden vara så beroende av folks välvilja och det är svårt rent praktiskt att lösa det. Det kommer bli ett jäkla pusslande, och jag vet inte hur bra det blir för Lo i slutändan.

Men hur har andra ensamföräldrar med jobb som kräver obekväma tider, gjort? Hur har det funkat? Jag menar, alla ensamföräldar klarar det ju, då borde väl jag också få ihop det på nåt bra sätt.

Sv: nattöppen förskola, erfarenheter?

Jag har ingen erfarenhet själv med sonens klasskompis har gått på "nattdagis" och nu nattfritids och det verkar fungera bra! De är på det vanliga dagiset dagtid och flyttar sedan till en lägenhet där de äter kvällsmat och sover, nu när hen går på fritids kommer "nattis" personalen och hämtar henom på fritids vid skolan och åker till nattis. Mamman verkar väldigt nöjda och barnet verkar vara ett rätt nöjt barn oxå! :D

Ser att du bor i Umeå OM du väljer nattförskola så får hon sin dagplacering på samma förskola så hon slipper onödiga byten. Jag har haft barn på min skola (arbetade då med år 1-3 i grundskolan) och de får fritids på vanliga skolan och åker sen taxi till Spiltan. Min uppfattning är att det fungerar bra för de barn som går där.

OM du ändå ska ta jobbet är det för mig ett fullgott alternativ din tid med dottern blir ju densamma oavsett om det är med hjälp av omgivningen eller på förskolan. Fördelen är att du "slipper" be om hjälp hela tiden och att dottern får lugn och ro på samma ställe.

Förstår ditt dilemma men äta bör man annars dör man och det är inte så att det dräller av jobb i Umeå för nyutexaminerade (universitets fel...) så börja där tycker jag och så söker du dig vidare till dagjobb! Erfarenhet gör det ju också lättare att få andra jobb.

Jag har ingen erfarenhet av ämnet alls. Men tänkte bara berätta att igår kväll satt jag i bilen och lyssnade på Karlavagnen på radio. Ämnet var barnomsorg och en pappa ringde in och berättade att han hade sina barn på nattdagis i Umeå. (Som tydligen var kommunens enda). De var iaf jättenöjda och tyckte att alla dagis skulle bli som deras. Så det verkar ju bra iaf! :)

nu har jag inga barn, men jag har varit ett!

Jag gick på natt och dag när jag var liten. Där var dagis och nattdagiset på samma stället. Ibland var jag där hela dagen+natten. Jag skrek tydligen när jag skulle dit, men skrek när jag skulle hem också. Jag älskade det dagiset! Jag tyckte det var mysigt att sova där:D(sen passar det ju inte alla barn, men som sagt jag trivdes)

Men åh, hon är ju på en annan förskola nu och vi trivs väldigt bra där, det känns lite drygt att byta men också helt opraktiskt att fixa skjuts för henne från det dagiset till nattdagiset de dagar jag jobbar långa pass. Det lät ju toppen det Breakdown skrev!

Min kompis jobbar på en förskola som har öppet dygnet runt. De har helt andra resurser än vanliga förskolor. Mycket personal och få barn. Men svårt att få plats.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok ..... Ungefär april-juni är de månader som jag tycker det känns bra på jobbet. Jag tror att det beror på att dagarna då börjar bli...
Svar
0
· Visningar
374
Senast: Takire
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 111
Senast: malumbub
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 527
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok och orolig att inte bli tagen på allvar! Jag har känt mig väldigt sliten och trött i många år och har väl kanske vant mig vid det och...
Svar
2
· Visningar
782
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka