Nattliga funderingar ang avel m.m.

Jenka

Trådstartare
Ja, min hjärna är väldigt bra på att komma på diverse funderingar :p Ska inte skaffa någon katt nu men man kan väl alltid planera för framtiden? Eller för skojs skull, om inte annat.

Nåja, till saken. Om/när jag skaffar katt så blir det antingen omplaceringskatt eller en renrasig birma. (eller en av varje för den delen).
Största anledningen till att köpa en renrasig är för att jag ev. vill avla på den.
Min tanke som då dök upp, hur svårt är det att hitta en kattunge lämplig för avel? Hur mycket kan man se på den som unge hur den blir som vuxen?
Är det dumt att avla på första katten? (trots en del kunskap).

Kan ju tillägga att jag inte kommer para ifall det skulle bli bondkatt, och inte heller om katten på något sätt är olämplig för avel.

Sv: Nattliga funderingar ang avel m.m.

Gissar på att man bör kolla upp och läsa på om de linjer man vill ha. Välja mellan olika linjer för att se vilken man gillar bäst. Sen får man väl hitta en uppfödare som verkar bra (kanske på nån utställning?) och leta katt för ev. avel och utställning istället för sällskaps katt. (Typ uppfödare får kull med ungar, 2 följer rasstandarden korrekt, 2 har diskv. fel och säljs som sällskapskatter). Gissar jag på iaf :p

Ja, min hjärna är väldigt bra på att komma på diverse funderingar :p Ska inte skaffa någon katt nu men man kan väl alltid planera för framtiden? Eller för skojs skull, om inte annat.

Nåja, till saken. Om/när jag skaffar katt så blir det antingen omplaceringskatt eller en renrasig birma. (eller en av varje för den delen).
Största anledningen till att köpa en renrasig är för att jag ev. vill avla på den.
Min tanke som då dök upp, hur svårt är det att hitta en kattunge lämplig för avel? Hur mycket kan man se på den som unge hur den blir som vuxen?
Är det dumt att avla på första katten? (trots en del kunskap).

Kan ju tillägga att jag inte kommer para ifall det skulle bli bondkatt, och inte heller om katten på något sätt är olämplig för avel.

Det bästa tipset jag kan ge är att se om du kan hitta en foderkatt. Då är det fortfarande uppfödaren som tar dom stora, svåra besluten, men du kan följa dom och lära dig massor längs vägen. Hur vanligt det är att man kan fortsätta
avla när katten övergått i din ägo vet jag inte, men kanske har du då fastnat för en av ungarna och köpt den?
Fodervärd tycker jag är ett ypperligt sätt att lära sig.

Tack för tipset.

Modig_Korn: Jo det antar jag med. Men jag funderar mest, även om man köper katt med de bästa förutsättningarna (har lärt sig linjer, skaffar en som då ser bäst ut för utställning och avel osv), hur stor risk är det att det ändå inte går?

Nåja, ett framtidsprojekt så jag har ju tid på mig att bestämma mig i alla fall.

Liknande trådar

Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 920
Senast: Lager
·
Övr. Katt Jag verkar ha börjat en trend att skaffa ett nytt djur i oktober varje år. Köpte Alice i oktober 2013 och Lava i oktober 2014. Och snart...
Svar
6
· Visningar
863
Övr. Katt Tjo :) Vi tog över en katt som nu har bott hos oss i snart en tre veckor. Farfars katt, men då farfar blev sjuk så var katten lamnad...
Svar
1
· Visningar
1 262
Senast: Popcorn
·
Hundavel & Ras Kom verkligen inte på någon bra rubrik... Nu är det så att vi ska skaffa ytterligare en vovve, har en blandis här hemma,pitbull/boxer...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 842
Senast: Belethien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar