NATO - ska vi gå med?

Nä, att använda sig av att "jag känner en vän som känner en vän..." är ju väldigt vanligt i propagandasyfte. Som sagt, låt folk tala för sig själva istället. Det blir lätt rätt fånigt när svenskar, som borde veta bättre, använder sig av propagandametoder för att få fram sin poäng.

Det är mycket svårt (för att inte säga omöjligt) att kombinera upprustning och miljövård. Hela krigsapparaten samt krigföring är inte miljövänligt.
Ytterligare en aspekt att beakta när det jublas åt inträdet i NATO.

Samtidigt vill inte jag offra mig själv, mina älskade och mitt land och släppa in Ryssland för att rädda miljön... De lär inte vara bra för miljön heller...

Samtidigt vill inte jag offra mig själv, mina älskade och mitt land och släppa in Ryssland för att rädda miljön... De lär inte vara bra för miljön heller...
Jag tycker frågan som sådan är svår men jag har mycket svårt för den retorik som regeringen för vad gäller klimat och miljö. Jag upplever det som om man nästan skryter med hur miljöovänlig man är och väljarna skryter definitivt med sitt beteende inom det området. Det känns som om det bildats en bubbla i samhället som ser det som progressivt att förstöra vår livsmiljö och att regeringen försöker rida på den vågen.

Är det Svenska folket som ligger bakom att vi går med i Nato?
Som kan tänka sig att skicka ut mina barn i krig? Och som, på allvar, isf har intentionen att det blir mer fred den vägen?
Hade jag en flaggstång här skulle jag hissa den på halvflagg.
Var det helt jävla bortkastad tid alla gånger man sa till barnen när de blev osams att de viktigaste är inte vem som började bråka, det viktigaste är vem som slutar.
Till er som säger att NATO finns till för försvar, "utifall-att":
Verkar det som om vi hittills förlorat på att vara neutrala?
Till er som säjer att det är till för att hindra krig: Vad är själva förutsättningen för världskrig om inte allianser? Om inte att tvinga hela länder att ta ställning för vilket LAND de ska kriga för innan det ens vet vad framtida konflikter kan handla om och med vetskapen om att en land, uppenbarligen, kan vända HELT OM i en viss fråga?
Jag tvivlar på att det är svenska folket som valt detta. Och om det är det så är det uppenbarligen inte utifrån varken hjärtat eller hjärnan.
Snarare att man är så matad med rädsla att fontalloben helt loggat ut.
https://www.di.se/live/forsvarsaktier-rusar-mot-strommen/...

Historiskt sett har den svenska rysskräcken faktiskt sett ut på samma sätt i flera hundra år.
Frågan är väl inte helt enkel, men jag förundras över att så många så lättvindigt ignorerar de klimatproblem vi har. Om man ska vara ironisk så hjälper det inte att sluta köra bil och kriga på...
Krig, kärnvapen osv osv är inte förenligt med klimatarbete. Dessutom kommer stora resurser nu att läggas på försvarsmakten, resurser som så mycket hade behövts på annat håll.

Krasst sett så är det så att skiter vi i miljön så finns det inget land kvar snart att oroa sig över något ev angrepp.

Jag tycker frågan som sådan är svår men jag har mycket svårt för den retorik som regeringen för vad gäller klimat och miljö. Jag upplever det som om man nästan skryter med hur miljöovänlig man är och väljarna skryter definitivt med sitt beteende inom det området. Det känns som om det bildats en bubbla i samhället som ser det som progressivt att förstöra vår livsmiljö och att regeringen försöker rida på den vågen.

Samtidigt tycker jag (som har en universitetsutbildning in naturvetenskap) att många av de åtgärder som den förra Regeringen lyckats genomföra eller velat genomföra inte är bra för miljön egentligen utan bara ser bra ut på pappret och i opinionen. Man promotar ekomat trots att det krävs större arealer för att producera samma mängd mat = mindre areal natur. Det är bara en sak. Hela plastjakten där all plast (sugrör, plastpåsar osv) ska bytas ut mot tyg och papper är en annan. En ekologisk bomullspåse är mycket sämre för miljön än en plastpåse. Om den inte används flera tusen gånger. Det slår helt fel.

Som kan tänka sig att skicka ut mina barn i krig? Och som, på allvar, isf har intentionen att det blir mer fred den vägen?
Var det helt jävla bortkastad tid alla gånger man sa till barnen när de blev osams att de viktigaste är inte vem som började bråka, det viktigaste är vem som slutar.
Till er som säjer att det är till för att hindra krig: Vad är själva förutsättningen för världskrig om inte allianser? Om inte att tvinga hela länder att ta ställning för vilket LAND de ska kriga för innan det ens vet vad framtida konflikter kan handla om och med vetskapen om att en land, uppenbarligen, kan vända HELT OM i en viss fråga?
Jag tvivlar på att det är svenska folket som valt detta. Och om det är det så är det uppenbarligen inte utifrån varken hjärtat eller hjärnan.
Ska man kolla på vad folket tycker, så verkar det som att en majoritet varit positiv till detta. Dock är det alltid vanskligt att fråga sådant vid krislägen.

Vad vi hittills förlorat på att vara neutrala, har inget med vad vi kommer att kunna förlora. Men vi vet inte hur framtiden kommer att bli, vare sig med eller utan allians.

Kanske skulle ett världskrig, där vår nuvarande livsstil går under, och större delen av mänsklighet dör, vara bra för Jorden, och förhoppningsvis kommer inte mänskligheten att repa sig, och kunna fortsätta förstöra planeten.

Och hur bra tjänade neutraliteten Ukraina?
Hur bra tjänade neutraliteten Holland under WWII?
Jag ser det mer som att Sverige haft tur än som något annat.

Ska man kolla på vad folket tycker, så verkar det som att en majoritet varit positiv till detta. Dock är det alltid vanskligt att fråga sådant vid krislägen.

Vad vi hittills förlorat på att vara neutrala, har inget med vad vi kommer att kunna förlora. Men vi vet inte hur framtiden kommer att bli, vare sig med eller utan allians.

Kanske skulle ett världskrig, där vår nuvarande livsstil går under, och större delen av mänsklighet dör, vara bra för Jorden, och förhoppningsvis kommer inte mänskligheten att repa sig, och kunna fortsätta förstöra planeten.

Menar du att människan är obotlig vad gäller att förstöra jorden? Om det är så är det såklart bra att gå med i Nato.

Menar du att människan är obotlig vad gäller att förstöra jorden? Om det är så är det såklart bra att gå med i Nato.
Vad det gäller att förstöra jorden så spelar det ingen roll om vi är alliansfria eller inte. Vi har varit förskonade från krig på svensk mark i ca 200 år men miljöförstöring och krig har drabbat oss ändå och många svenskar har varit i krig som frivilliga. Ska vi blunda för vad andra länder gör för att slippa bli indragna? Tror du verkligen att vi slipper flyktingar, terror, restriktioner, krigsskadade och miljöförstöring om vi står utanför en försvarsallians?

Vad det gäller att förstöra jorden så spelar det ingen roll om vi är alliansfria eller inte. Vi har varit förskonade från krig på svensk mark i ca 200 år men miljöförstöring och krig har drabbat oss ändå och många svenskar har varit i krig som frivilliga. Ska vi blunda för vad andra länder gör för att slippa bli indragna? Tror du verkligen att vi slipper flyktingar, terror, restriktioner, krigsskadade och miljöförstöring om vi står utanför en försvarsallians?
Det förstår jag.
Jag ställde frågan för att jag undrade över det jag frågade, dvs om det är en bra ide att utgå ifrån att vi är obotliga, ingenting mellan raderna där.

Det förstår jag.
Jag ställde frågan för att jag undrade över det jag frågade, dvs om det är en bra ide att utgå ifrån att vi är obotliga, ingenting mellan raderna där.
Ja, vi är obotliga. Mycket vill ha mer och konsumtionssamhället driver oss mot avgrunden, allians eller ingen allians. Bättre med en fimbulvinter då för att komma till rätta med det problemet.

Det hade vart bättre med ett ordentligt världskrig menar du? Eller?
Nu lägger du ord i min mun som jag aldrig yttrat. Det är en mycket dålig debatteknik som antyder att du inte har några argument att framföra utan måste förfalla till att berätta sagor. Försök igen

Liknande trådar

Samhälle Jag känner att det här ämnet är större än "Ska vi va me i NATO?" eller "Kriget i Ukraina" eller "Hur ska vi hantera Ryssland"? Vi...
2
Svar
21
· Visningar
1 339
Senast: skogaliten
·
Kropp & Själ Det fanns en tråd, ska vi gå med där en del i allmän hallelujastämning tänkte sig att det var ett beslut för Sverige. Som golit minns...
Svar
4
· Visningar
576
Senast: dobbis
·
Kropp & Själ Är det någon som lyssnat på senaste avsnittet av Sveriges radios granskade program Kaliber? I programmet förekommer ljudinspelningar där...
2
Svar
29
· Visningar
2 492
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej. Var på besök på arbetsförmedlingen och fick givetvis en massa kritik för allt möjligt. Arbetsförmedlaren tyckte att jag borde...
Svar
1
· Visningar
939
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama