Nationell i Avesta

simba_112

Trådstartare
Jaha då var man på den första nationella utställningen i helgen. Gick ju inte direkt som planerat när lillvoffsan fick en 2:a. Hängde inte riktigt med alls vad som hände när den ena efter den andra i rasen åkte ur med 2or. Totalt var det 3 av 9 som fick 1a!
Ändå måste jag säga att jag var supernöjd med Beya! Hon skötte sig som ett riktigt proffs i ringen och ställde sig fint utan att jag behövde vara med och peta.
Hur som helst reagerade jag väldigt mycket på domaren (absolut inte för att han inte tyckte så bra om min hund!), tyckte han verkade vara väldigt nervös med vissa hundar, och såg rädd ut när han skulle undersöka tänder bla.!
Tänkte höra om någon annan varit med om samma sak?
Så som han härjade och ryckte bort händerna bara hunden kollade på honom är det inte så konstigt OM han blir biten pga att hunden blir osäker på honom!

Sv: Nationell i Avesta

Det påminner mig om när jag ställde i Lilla sthlm. 80 % av alla tävlande i min ras åkte ut med en 2:a eller 3:a i kvalité, många av dom som fick en 2:a har tidigare ställts med kanonresultat så man märker verkligen hur olika det kan vara från domare till domare. Vad var det för domare som dömde ? :) Än har jag inte träffat en nervös/rädd domare men jag har kanske haft tur :D

Jag blir också intresserad över vad det var för domare?

Det är tråkigt att åka ut med 2:or...hittills har jag ställa 2 gånger nationellt och fått 2:or båda gångerna fast jag vet att min hund är skitsnygg. Båda de domarna har varit stenhårda och man har inte riktigt kunna avgöra vad det var för hundar han gillar.
Dock är det alltid stort motstånd i dalmatinerringarna. De gånger jag ställt Lilo har hon ställts mot runt 12 andra i ÖK. Jag vet inte hur det är med andra raser, men generellt sätt är de flesta dalmatiner väldigt rastypiska exteriört sätt och det är oftast samma människor med bra hundar som åker på alla utställningar.

Men det går bättre nästa gång, eller hur? :D

Det var en norsk domare Frank Chrisitansen tror jag han hette om jag inte minns helt galet. Reagerade på att han tyckte helt annat än vad andra domare sagt tidigare, bla har jag så gått som alltid fått klagomål på att hon har stora öron och att hela hon är aningen för stor. Var helt säker på att mätstickan skulle komma fram, men han inte så mycket som antydde att hon var för stor, därför blev jag också fundersam eftersom jag vet att hon ligger på gränsen... Sen tyckte inte jag att han kollade mentaliteten övht, och jag personligen tycker att det faktiskt är en ganska viktig del, men det är väl också mycket upp till domaren kanske.

Bara att bita ihop och ta nya tag till nästa gång:)

Liknande trådar

Övr. Hund Sedan i går har min hund betett sig ganska illa. Han är nio år gammal och har varit min i två år. Jag vet inte så mycket om hans...
Svar
7
· Visningar
3 893
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 200
Senast: squarepants
·
E
Övr. Hund Hej Jag skriver inte så ofta men tänkte höra med er nu om ni har några råd. Min hund är väldigt reserverad mot människor. (nya)...
Svar
6
· Visningar
4 097
Senast: aneeette
·
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 763

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka