MJLee
Trådstartare
Jag är så ledsen ikväll. Läser överallt om näthat, trolls, nätmobbing hur det sprids vidare och hur människor verkar alltmer anse att det är naturligt. Jag älskar nätet, det är det bästa som uppfunnits, det ger möjlighet till oändlig kunskap, till att träffa människor som delar intressen. Rolig, intensiv debatt och diskussion, härligt att prata med andra, att man lär av andra. Dela erfarenheter och stötta i med och motgång. Fantastiskt att man kan vara vän med människor på andra sidan jorden som, man annars aldrig hade lärt känna eller visste existerade. Men varför lockar nätet också fram det mörkaste fulaste och mest hatiska i människor? Vad gör att man kan sitta bakom en skärm och vräka ur sig saker som om man sa det ansikte mot ansikte skulle få en polisanmäld och antagligen inlagd. Tänk att man träffar en skådespelare, politiker eller bara en flyktig bekant på stan och går fram till personen och säger, 'äckliga, fula, vidriga, feta hora. Du borde ta livet av dig det blir bättre för alla andra.' Jag tror inte många skulle göra det, men att twittra det eller skriva det på ett forum eller för den delen i ett mail det verkar gå alldelse utmärkt.
Läste senaste om 'gamergate' om hur kvinnor kränks, hotas med våldtäkt och att dödas enbart för att de är kvinnor som vågar inkräkta på en mansdominerat område. Hur är folk funtade som hotar en 14 årig flicka med gängvåldtäkt för att hon pratar om tolerans och medmänsklighet. Och det är inte bara tonåringar och barn som gör det, utan många vuxna tillsynes välfungerande människor som borde ha uvecklat ett konsekvenstänkande, moral och etik.
Vad är så svårt med att ha regeln, om jag inte kan säga det ansikte mot ansikte, om jag inte kan stå för det jag säger IRL och med mitt egen namn då ska jag heller inte skriva det anonymt?
Läste senaste om 'gamergate' om hur kvinnor kränks, hotas med våldtäkt och att dödas enbart för att de är kvinnor som vågar inkräkta på en mansdominerat område. Hur är folk funtade som hotar en 14 årig flicka med gängvåldtäkt för att hon pratar om tolerans och medmänsklighet. Och det är inte bara tonåringar och barn som gör det, utan många vuxna tillsynes välfungerande människor som borde ha uvecklat ett konsekvenstänkande, moral och etik.
Vad är så svårt med att ha regeln, om jag inte kan säga det ansikte mot ansikte, om jag inte kan stå för det jag säger IRL och med mitt egen namn då ska jag heller inte skriva det anonymt?