Nåt bra bettlöst alternativ

Urris

Trådstartare
Hej!! Jo det är så här, jag har en fjording och jag funderar på att testa att rida bettlöst ibland, bara för att variera.:) Men det finns ju så många sorter! Jag tävlar inte, bara rider i skogen och lite dressyr ;) Jag är inte så erfaren så hackamore känns inte så bra. Vad ska jag välja? Vad rekomenderar ni?:laugh:

Sv: Nåt bra bettlöst alternativ

Hej!! Jo det är så här, jag har en fjording och jag funderar på att testa att rida bettlöst ibland, bara för att variera.:) Men det finns ju så många sorter! Jag tävlar inte, bara rider i skogen och lite dressyr ;) Jag är inte så erfaren så hackamore känns inte så bra. Vad ska jag välja? Vad rekomenderar ni?:laugh:

Det är ju tyvärr så att olika typer av bettlöst fungerar olika bra på olika hästar. Sedan beror det också på hur välriden din häst är och lydig.

En sidepull ger inte någon större kontroll från ryttarens sida över hästen. Här handlar det om en häst som inte kräver "kraft" för att lyda förhållande hjälper. En sidepull om den skall inhandlas kostar oftast en hel del. Men en tight grimma kan ha precis samma funktion. Så har du en grimma som går att dra åt runt nosen. Den skall då sitta ganska långt upp, ungefär där den övre remmen på en Aachennosgrimma sitter. Absolut inte där en Hannoveransk nosgrimma sitter, då kommer din verkan att vara så att den kan täppa till lufttillförseln och i värst fall skada nosbenet. I en sidepull/grimma kan du ta ledande tygeltag med.

Känner du däremot att det kan behövas "lite" kraft för att bromsa din häst då är det bättre med hackamore. Det är oftast inte en sådan stor kostnad att skaffa en. Ponnyhacken är en mycket snällare variant med tjockt läder runt hela nosen och kortare skänklar. Spänner du inte nosgrimman så hårt blir inte heller den åtdragande effekten så stor. Dock kan man inte ta ledande tygeltag i större utsträckning på en hack. Även hacken skall sitta väl uppe på nosen.

Sedan finns det träns som drar åt runt nosen när man tar i tyglarna, kan inte komma ihåg vad detta bettlösa träns heter och har själv inte provat.

När jag läser ditt inlägg så skulle jag rekommendera en ponnyhack. Speciellt om din fjording är som de flesta fjordingar jag känt, vill ta kommandot. Kanske kan du låna en av någon för att prova först. Jag har haft hästar som inte alls gillar hack. När man tar i tyglarna så drar det ju åt lite om nosen och det har inte alla gillat. Hade ett sto som började vifta runt med huvudet så snart jag provade hack, men sidepull (vanlig grimma) fungerade hon bra.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Okej, Tack så mycket! Jag får väl testa mig fram lite.:) Jag har också tänkt att man kanske skulle kunna rida i en repgrimma? Fast ponny hackamore lät ju bra. Men som sagt jag får testa lite:)

Det finns ju olika typer av sidepull, platt läderrem över nosen är väldigt milt, men jag tycker att hårt rep eller rundsytt läder är betydligt skarpare än ponnyhack!

Till TS: Om du ska köpa ponnyhack, kontrollera att skänklarna verkligen ger hävstångseffekt. Jag köpte ett helt i läder förut, och där gled skänklarna runt i ringarna när jag tog i tyglarna och låg parallellt med tyglarna, men följden att det hela blev lika skarpt som en tjock fodrad grimma :angel: Behöver ju inte vara något fel med det om man har en snäll eller välriden häst, men då kan man ju lika gärna rida med sin vanliga grimma i stället. Hade ett annat som var med luddfodrad skinnplatta och kindkedja, där satt skänklarna som dom skulle och det funkade bättre.

För att testa hur din häst funkar på bettlöst kan du absolut prova att rida i repgrimma om du redan har en. Gärna på ridbanan eller annat område där du inte riskerar att hästen får bus för sig om det är en sån häst.

Skulle inte rekomendera ett hack till någon som inte år så erfaren i ridningen, även om det är ett ponnyhack som är mindre skarpt, eftersom det krävs mkt av ryttaren då, att denne kan rida mkt med sits och vikthjälper, vilket jag ofta har upplevt att mindre erfarna har svårt för. ( nu vet jag ju inte hur det är i TS fall, har ju aldrig sett denne rida, går bara på egen erfarenhet )

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
290
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 040
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
937
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
2 186

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Mata småfåglarna
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat