Nåt att tugga på för hosthäst

L

Lotti

Finns det något som jag kan ge min hosthäst att tugga på under natten? Ger Krafft Grund, Betfor, Havre och Horse Hedge - men det tar slut så fort. Hästen står på papper och har inget att pyssla med när maten är slut. Han knallar runt, runt och verkar ha behov av att tugga mer. Har själv funderat på kvistar, sly men finns ngt annat dammfritt alternativ?
 
Sv: Nåt att tugga på för hosthäst

Mamma hade en hosthäst och när vi bytte stråfoder till hösilage så slutade han hosta betydligt.
Sen finns det faktiskt fin bra halm som inte dammar mer än papper.
Jag personligen tycker papper avger en hel del små dammpartiklar.

Fin halm dammar inte mycket och sköter man allt annat rätt så underlättar man mycket. (Inte sopa torra golv och framförallt inte då hästen står inne. Borsta alla hästarna utomhus. Bra ventilation och korta dagar innomhus för hästen.)
 
Sv: Nåt att tugga på för hosthäst

Det finns även en produkt som kallas Halmex och som marknadsförs som ett stråfoderkomplement. Jag gissar att det består av melasserad halm, men det framgår inte på tillverkarens hemsida.
 
Sv: Nåt att tugga på för hosthäst

Har samma fundering som du, och har hittills bara kommit på grenar av olika slag, gran eller sälj tex.

Jag ger hösilage och ger absolut största givan på kvällen för att det ska räcka längre, men hela natten är det ju inte tal om.

Har inte vågat prova med halm, läser din tråd och hoppas på tips!
 
Sv: Nåt att tugga på för hosthäst

Halmex lät spännande! Kan inte hitta någon info eller hemsida. Ngn. som vet? Vill inte ge mer Horse Hedge för hästen skall inte öka i hull. Är lagom som han är men äter väldigt fort upp och verkar inte nöjd. Stallets hösilage har för hög TS och därför har jag gått över till Horse Hedge med TS 54 % - som skulle vara särskilt lämpligt för hosthästar. Är det ngn som prövat aspbarkpellets? Ett förslag var Lucernhack, men det är väl väldigt energirikt och kan det ges torrt? Han får redan mycket uppblött kraftfoder och det jag söker är ngt att pilla med under natten som kan ges torrt. :confused:
 
Sv: Nåt att tugga på för hosthäst

Jag tycker du ska ändra din foderstat så hästen kan få mer grovfoder.
Skulle du vilja nöja dig med att bita på naglarna om du fortfarande är hungrig efter lunchen?
 
Sv: Nåt att tugga på för hosthäst

Om du nu köper Horse Hedge så måste du kunna få tag på ett med värden som gör så att din häst kan äta enbart det och inget kraftfoder. Mina äter mellan 15-24kg per dygn och får bara betfor och kli och mineraler som kompliment. De är inte tjockare än vad de ska vara men väldigt nöjda med så pass mkt stråfoder.
 
Sv: Nåt att tugga på för hosthäst

Welsh skrev:
Om du nu köper Horse Hedge så måste du kunna få tag på ett med värden som gör så att din häst kan äta enbart det och inget kraftfoder. Mina äter mellan 15-24kg per dygn och får bara betfor och kli och mineraler som kompliment. De är inte tjockare än vad de ska vara men väldigt nöjda med så pass mkt stråfoder.
Intressant! Fast min är ett stort halvblod som tävlar och tränar dressyr. Känns som att han måste få kraftfoder för att orka och för att bygga muskler? Han äter nu 14 kilo Horse Hedge - men jag kanske skall öka?
 
Sv: Nåt att tugga på för hosthäst

14kg är vad mina WM ston äter :eek: Mina cobbar äter som sagt var 24kg.
Kolla upp med det höet du har idag om värdena stämmer så att han bara kan äta det. jag har så pass högt proteinvärde att din herre skulle klara sig på bara det och betfor. Många ggr tror jag att man känner att man måste ge kraftfoder utan att det egentligen behövs.
Lycka till.
 
Sv: Nåt att tugga på för hosthäst

Fast min är ett stort halvblod som tävlar och tränar dressyr. Känns som att han måste få kraftfoder för att orka och för att bygga muskler?

Energi är energi (MJ) oavsett vilket foder det kommer från. Sen blir ju vissa hästar lite "framåt" eller heta av havre, men det är en annan sak. ;)
 
Sv: Nåt att tugga på för hosthäst

Lotti skrev:
Intressant! Fast min är ett stort halvblod som tävlar och tränar dressyr. Känns som att han måste få kraftfoder för att orka och för att bygga muskler? Han äter nu 14 kilo Horse Hedge - men jag kanske skall öka?

Mitt sto som jag tränar och tävlar i dressyr (650 kg 173 cm) får i princip bara grovfoder, hö, lucernhack samt lite betfor att blanda mineraler o dyl i och proteintillskott. Hon frodas alldeles utmärkt på detta och har massa hö på natten som hon kan tugga på. Håller med Pinky, MJ är energi oavsett var det kommer ifrån.

Mvh//LG

P.S. Lucernhack räknas som grovfoder och går alldeles utmärkt att ge torrt, däremot rek. Lucernpellets att blötläggas.
 
Sv: Nåt att tugga på för hosthäst

LillaGeisha skrev:
Mitt sto som jag tränar och tävlar i dressyr (650 kg 173 cm) får i princip bara grovfoder, hö, lucernhack samt lite betfor att blanda mineraler o dyl i och proteintillskott. Hon frodas alldeles utmärkt på detta och har massa hö på natten som hon kan tugga på. Håller med Pinky, MJ är energi oavsett var det kommer ifrån.

Mvh//LG

P.S. Lucernhack räknas som grovfoder och går alldeles utmärkt att ge torrt, däremot rek. Lucernpellets att blötläggas.

Detta är helt nytt för mig! Blir inte hästen bukig av att äta så mkt stråfoder? Är hon en häst med mkt motor? Min kille är typen som behöver mkt framridning innan han bjuder ordentligt. Skulle vilja se din foderstat mer i detalj om du vill delge! Vore skönt att kunna erbjuda honom mer att pyssla med på nätterna.
 
Sv: Nåt att tugga på för hosthäst

Nej, hästen blir inte bukig av grovfoder, och den blir inte piggare av kraftfoder än av grovfoder.

En häst som äter mycket grovfoder (=bra) får en större tarmvolym p.g.a. innehållet i tarmen. Detta är dock det normala tillståndet för hästen! Att försöka "banta" hästen genom att ge minimalt med grovfoder och mycket kraftfoder är ingen bra lösning.

Det som ännu är kvar i mag-tarmkanalen och inte absorberas är "död vikt" som kommer ut med träcken - alltså inte fett som lagrats i kroppen.

En otränad häst kan tendera att bli bukig eftersom de har en mindre muskelmassa som kan hjälpa till att hålla upp och in buken. Har man en vältränad häst som är musklad på rätt sätt kommer bukfyllnaden inte vara lika framträdande. Dessutom bör man, om man är orolig för att hästen ska se bukig ut, alltid betrakta hästen i rörelse. Då hästen arbetar använder den nämligen sig av musklerna, vilket gör att buken hålls in.
 
Sv: Nåt att tugga på för hosthäst

Lotti skrev:
Detta är helt nytt för mig! Blir inte hästen bukig av att äta så mkt stråfoder? Är hon en häst med mkt motor? Min kille är typen som behöver mkt framridning innan han bjuder ordentligt. Skulle vilja se din foderstat mer i detalj om du vill delge! Vore skönt att kunna erbjuda honom mer att pyssla med på nätterna.

Hej Lotti, sorry att jag inte svarat för än nu. Missade att kolla denna tråd. Självklart kan du får min foderstat i detalj. Exakta värdena på höt har jag hemma och inte här. Vill du ha dem så får jag ta med dem en annan dag.

Hö 12 - 13 kg
Lucernhack 1kg
Soja 500 g
Linfrökaka 0,175 g
Betfor 200 g
Morötter 500 g
Miner vit 80 g
Dikalciumfosfat 0,5 dosmått

Foderstaten ger

MJ - 112
SmP/MJ - 6,3

Mvh//LG
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en dponny som just nu är lat i ridningen, funderar då på att byta kraftfoder till något med mer energi i, tex havre. Han går i...
Svar
1
· Visningar
923
Senast: fjordtokan
·
Hästvård Jag har tacksamt nog varit ganska förskonad från hosta. Den enda tidigare jag haft var min K, som efter en lunginfl som föl och sen...
Svar
15
· Visningar
1 945
Senast: tuaphua
·
Hästvård Jag köpte mitt 10åriga sto i maj, och har märkt sedan dess att hon svullnar upp ordentligt i bakbenen när hon står inne under natten, så...
Svar
16
· Visningar
1 784
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö De trådar jag hittade var såpass gamla att det var få som hittat fodret i Sverige. Är det någon som har erfarenhet av deras foder...
2 3
Svar
41
· Visningar
11 579
Senast: Elin_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp